Nuoria autoilijoita puhuttelee ulkonäkö, vanhempia käytännöllisyys. Automyyjät kertovat, millaiset ominaisuudet autoissa kiinnostavat erilaisia ostajia.


Varusteilla, värillä ja koolla on väliä, kun ihmiset valitsevat autoa. Uusien autojen myyjä Joel Närhi ja käytettyjen autojen myyntipäällikkö Kenneth Karhu Toyota Kaivokselasta tietävät, millaisia autoja nyt hamutaan.

Kaksivärisyys kiehtoo nuorekkaita

Suomalaiset suosivat perusvärejä, selviää Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin tilastoista. Valkoinen, harmaa, musta, sininen ja punainen ovat olleet suosituimpia värejä uusissa autoissa viime vuosina.

Autojen kaksivärisyys on kuitenkin nostanut päätään. Joel Närhen tekemien havaintojen mukaan kaksivärisyys kiehtoo erityisesti nuoria ja nuorekkaita uuden auton ostajia. He myös valitsevat muita useammin tummat ja tavallista isommat, esimerkiksi 17-tuumaiset vanteet. Persoonallisella tyylillä kuljettajat haluavat erottua massasta.

Värillä tai auton näyttävyydellä ei ole yhtä suurta merkitystä käytettyjen autojen ostajien keskuudessa. Kenneth Karhun mukaan ihmiset ostavat autoja enemmän järjellä ja vähemmän tunteella.

Kaksivärisyys kiehtoo erityisesti nuoria ja nuorekkaita uuden auton ostajia.

Jälleenmyyntiarvo kiinnostaa kaikkia

Automyyjät kertovat, että raha ohjaa auton ostamista usein eniten. Se on monesti tärkeämpää kuin mikään yksittäinen varuste. Hankintahinta ja arvon säilyminen kiinnostavat niin uusien kuin käytettyjenkin autojen ostajia.

Viime vuonna Suomessakin uutisoitiin yhdysvaltalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan Toyota säilyttää arvonsa automerkeistä parhaiten. Jos käytetyn auton hankkii Toyota Jousto -rahoituksella, autolle saa taatun hyvityshinnan.

Vanhemmilla pitää olla vetokoukku

Lisävarusteiden toivelista vaihtelee eri-ikäisillä. Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat haluavat vetokoukun ja lohkolämmittimen, nuorempaa polvea kiinnostaa taas tekniikka: Bluetooth-yhteys, medianäyttö, navigaattori ja peruutuskamera.

Lisävaruisteissa nuorempien toivelistalla on tekniikka: Bluetooth-yhteys, medianäyttö, navigaattori ja peruutuskamera.

Hybridi houkuttelee nuoria

Suuri osa Toyotan uusista autoista on hybridejä. Ympäristöä säästävä ja kaupunkiajossa taloudellinen hybridimoottori puhuttelee varsinkin nuoria.

Heistä osalle hybridistä on tullut Närhen mukaan eräänlainen statussymboli.
Myös auton koolla on väliä. Perheelliset, mökkeilijät ja työkseen ajavat suosivat tyypillisesti tilavia malleja, joihin mahtuu lastenrattaat ja harrastusvälineet.

”Suomi on farmarikansaa”, Närhi sanoo. ”Ja kun työpäivän aikana ajaa Helsingistä Kuopioon, matka menee sujuvasti vakaalla RAV4:llä siinä, missä pienempi Yaris on näppärä kaupunkiautona.”