Vartiointiliikkeen autot ovat kovassa käytössä ja rankassa rasituksessa. Siksi niiden on oltava kestäviä, luotettavia ja vähäpäästöisiä.

Uudenkarhea Toyota C-HR kiiltelee helsinkiläisessä parkkihallissa. Se on yksi vartiointiliike Avarn Securityn paristasadasta autosta. Avarn Securityn tarkoituksena on siirtyä käyttämään pelkästään Toyotan autoja vuoteen 2023 mennessä. Yrityksen autoilla ajetaan viisi vuotta tai 150 000 kilometriä. Nyt Toyotia on jo runsas puolet autoista.

Avarn Security tarjoaa turvallisuuspalveluita yrityksille ja julkisen sektorin organisaatioille. Se työllistää Suomessa noin 4 000 turvallisuus­alan ammattilaista.

Auto on osa hyvinvointia

Avarn Securityn hankintapäällikkö Cia Karoliussen kertoo, että syitä yhden automerkin suosimiseen on monia.

”Merkittävä tekijä on se, että Toyota pystyy kattamaan meidän koko tarpeen. Se on myös arvostettu merkki, ja autoilla on hyvä jälleenmyyntiarvo. Se näkyy leasing-hinnoissa myönteisesti.”

Hankintapäällikkö Cia Karoliussenin mukaan Avarn Securityllä aiotaan siirtyä pelkästään Toyotan autoihin vuoteen 2023 mennessä.

Yrityksen kalustoon kuuluu iso kirjo eri malleja: C-HR:n lisäksi käytössä on Yaris, Corolla, RAV4, Hilux ja Proace.

Palvelupäällikkö Tuomas Heinonen kertoo, että esimerkiksi Yaris on osoittautunut näppäräksi piirivartijoiden käytössä kaupungeissa. Autoa on helppo pyörittää ahtaissa paikoissa. Nyt myös C-HR:n suosio on kasvanut.

”Se on monia muita henkilöautoja korkeampi ja siksi piiriautona hyvä. Piirivartijan täytyy nousta autosta kymmeniä kertoja päivässä, mikä on helpompaa korkeammasta autosta. Se ei ole selälle niin raskasta”, Heinonen sanoo.

Vartijoiden lisäksi autoja käyttävät turvajärjestelmien asentajat, jotka puolestaan tarvitsevat paljon tavaratilaa.

Hybridi säästää luontoa ja rahaa

Parkkihallissa käyttöönottoa odottavassa C-HR:ssä Toyotan logo on koristeltu sinisellä. Väri kertoo, että auto on hybridi.

Avarn Securityssä ympäristöasiat ovat tärkeitä, minkä vuoksi he suosivat hybridejä.

”Kun kilpailutimme autoja, pohdimme myös sähköautoja. Niiden käyttöönotto ei kuitenkaan ole vielä mahdollista lataukseen ­liittyvien haasteiden vuoksi”, Karoliussen sanoo.

Hänen mukaansa hybridien hyötynä on taloudellisuus. Kun kilometrejä kertyy runsaasti, polttoaineen hinnan pienetkin korotukset, ja auton vähäinen kulutus merkitsevät paljon.

Kilometrejä kertyy

Avarn Securityn yli kymmenen vuoden aikana keräämän kokemuksen perusteella Toyota on osoittautunut kestäväksi merkiksi. Vaikka autoilla ajetaan ahkerasti, yhteensä lähes 12 miljoonaa kilometriä vuodessa, perushuollot ovat pitkälti riittäneet.

”Enimmillään yksittäisellä autolla ajetaan jopa 13 000 kilometriä kuukaudessa. Se on raskasta autolle. Siksi esimerkiksi käynnistysnappula on ihan ehdoton. Auto ei kestäisi jatkuvaa avaimen kääntöä. Samoin jarrut joutuvat kovalle koetukselle”, Karoliussen sanoo.

Hybridissä jarruttelusta on tosin myös hyötyä, sillä jarrutusenergia kerätään talteen.

”Jos autot eivät kestäisi kovaa kulutusta ja niitä jouduttaisiin korjailemaan usein, meillä pitäisi olla kalliita vara-autoja. Nyt niihin ei ole tarvetta”, Tuomas Heinonen tähdentää.