Sähköautot kiinnostavat, puhuttavat ja jakavat mielipiteitä. Kenelle sähköauto sopii ja mitä asioita hankinnassa on hyvä ottaa huomioon? Katso asiantuntijoiden vinkit sähköautoa harkitseville.

Lähipäästöttömyys houkuttaa, hiljaisuus miellyttää

Sähköautoilun ympäristövaikutuksista puhutaan paljon, mutta moni on yllättynyt siitä, kuinka miellyttävää sähköautolla ajaminen on. Hiljainen sähköauto kulkee tasaisesti vailla vaihtoja tai viiveitä, mikä vie käyttökokemuksen uudelle tasolle.

"Sähköauto on hiljainen, välitön ja se reagoi heti – kaikki vääntövoima ja teho on käytössä välittömästi. Liikkeellelähtö eli polkaisu tapahtuu salamannopeasti, mikä tekee esimerkiksi ohituksesta melko huiman kokemuksen", kuvailee pitkän linjan autotoimittaja Antti Liinpää.

Sähkömoottorit ja muut komponentit vievät myös vähemmän tilaa kuin polttomoottorit, joten keulasta voidaan hyödyntää enemmän väljyyttä esimerkiksi matkustamoon.

"Kun auto valmistetaan alun alkaen sähköautoksi, sisätiloista saadaan suuremmat kuin saman kokoluokan tavallisesta autosta, vaikka ulkomitat olisivat samat. Tämä on monille merkittävä asia ja positiivinen yllätys", toteaa Jussa Nieminen, Väreen sähköisen liikenteen johtava asiantuntija ja sähköautoilija itsekin.

Lähipäästötöntä menoa korkealla kierrätysasteella

Yksi sähköautoilun kiistattomista hyödyistä on lähipäästöttömyys. Sähköauton voimanlähteenä toimii auton akustoon ladattu sähkö, eikä autossa ole lainkaan polttomoottoria. Näin ollen ajon aikana ei synny myöskään hiilidioksidipäästöjä, eikä sähköautoissa olekaan pakoputkea.

"Myös valmistuksessa syntyvät päästöt saadaan nopeasti kompensoitua, kun otetaan huomioon koko auton elinkaari. Sähköauto onkin ympäristöä selvästi vähemmän kuormittava vaihtoehto", Liinpää summaa.

Teknologiaa kehitetään koko ajan niin, että luonnonvaroja rasitettaisiin mahdollisimman vähän sähköakun valmistamisessa. Myös kierrätysaste on korkea.

"Akut suunnitellaan kestämään koko auton eliniän ajan, jopa pidempään. Sen jälkeen akut viedään kierrätyskeskukseen, ne murskataan ja materiaalit palautetaan takaisin raaka-aineiksi ja käytetään uusien akkujen valmistukseen. Raaka-aineista saadaan jopa 95 prosenttia kiertoon", Jussa Nieminen lisää.

Lataaminen on pienen vaivannäön arvoista

Suurin muutos sähköautoiluun siirtymisessä on käyttövoiman eli energianhankinnan muuttuminen tankkaamisesta lataamiseksi. Tämä on aiheuttanut jonkin verran mietintää kuluttajissa.

"Se tuntuu jännittävän monia, mutta pian vuoden omakohtaisella kokemuksellani on todettava, että lataaminen on huomattavasti yksinkertaisempaa kuin perinteinen tankkaaminen – etenkin jos asuu omakotitalossa. Laittaa vain johdon kiinni esimerkiksi yöksi ja aamulla akku on juuri niin täysi kuin haluttiin", kuvailee Jussa Nieminen.

Myös Antti Liinpään mukaan ihanteellisinta on, jos latauksen pystyy hoitamaan kotona. Sähköautojen latauksista 80 prosenttia hoidetaankin tyypillisesti kotona ja vain 20 prosenttia on julkista latausta. Näin arkiajossa latausasiaa ei tarvitse hirveästi miettiä.

"Monet, jotka ovat sähköautoiluun lähteneet, ovat varsin pian tottuneet lataamiseen, eikä se tunnu ollenkaan vaivalloiselta. Muutaman kerran viikossa kun lataa, pärjää hyvin", Antti Liinpää kertoo.

Toyotan kotilatausasemat

Toyota on tuonut myyntiin omat, sen tiukat laatuvaatimukset täyttävät kotiasennettavat latausasemat sähköautoja ja ladattavia plug-in hybrid -autoja varten. Voit ostaa latausaseman autokaupan yhteydessä lisävarusteena avaimet käteen -periaatteella, jolloin hinta sisältää myös latausaseman asennuksen.

Auton lataaminen normaalista kotipistokkeesta ei ole suositeltavaa. Niitä ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön, eikä pistokkeelle tulevaa johdotusta ole välttämättä mitoitettu kestämään isoja kuormia pitkiä aikoja kerrallaan. Paloturvallisuus saattaa heikentyä, lisäksi käytettävissä oleva virta on rajoitettu kahdeksaan ampeeriin turvallisuussyistä. Lue lisää

Latausverkosto kehittyy koko ajan

Arkiajon lisäksi on hyvä arvioida, kuinka usein tekee pidempiä matkoja vaikkapa mökille. Sähköauton ratissa reissuja kannattaa suunnitella hiukan tarkemmin kuin tavanomaisella autolla matkustettaessa. Toimintamatkan riittävyyden takaamiseksi on kannattaa tarkastaa julkisten latauspisteiden sijainti ja suunnitella pysähdyspaikat jo etukäteen.

"Pysähdykseen kannattaa varata hiukan aikaa, sillä julkiset latauspisteet voivat olla varattuja varsinkin juhlapyhinä. Toisaalta ihmisen elimistön ja ajoturvallisuuden kannalta on ihan hyväkin, että ajamiseen tulee jalottelutaukoja", Antti Liinpää sanoo.

Jussa Niemisen mukaan Suomen latausverkoston laajuus vastaa tämän hetken autokannan tilannetta. Kymmentä ladattavaa autoa kohti löytyy yksi julkinen latauspiste ja latausverkosto kattaa maan Keski- ja Itä-Suomeen asti melko hyvin. Arvio on, että täydellisempi latausverkosto olisi valmis 10–15 vuodessa.

"Kaksi isoa latausverkostoa on lähtenyt liikkeelle, mikä on hyvä uutinen. Lisäksi on paljon yksittäisiä, vähän pienempiä sähköyhtiöitä ja niiden yhteenliittymiä. Latausverkoston ympärillä nähdään isoa kasvupotentiaalia ja siihen ollaan valmiit satsaamaan. Investointi sähköauton latausaseman pystyttämiseen on kuitenkin järkevällä tasolla", arvioi Antti Liinpää.

"Perinteisten bensa-asemien lisäksi mukaan tulevat vähittäiskaupat ja dedikoituneet latausoperaattorit. Ne etsivät erilaisia paikkoja, joissa ihmiset luonnollisesti pysähtyvät. Valtiokin tukee latausverkoston rakentamista kiihtyvällä tahdilla, EU-linjausten velvoittamana", sanoo Jussa Nieminen.

Toyotan latausverkosto

Tärkeä kumppani sähköautoiluun on Toyotan latausverkosto, joka on yksi Euroopan suurimmista. Palvelu toimii suoraan MyT-sovelluksessa, jonka kautta latausasemien etsiminen ja niiden tietojen tarkastaminen onnistuu helposti reaaliajassa. Sovelluksesta voi tarkastaa latausaseman käytettävyyden, latausnopeuden ja pistoketyypit sekä tarkastella lataushintoja, avata latausaseman lukituksen ja käynnistää latausistunnon. Latausistuntojen maksaminen tapahtuu kätevästi kerran kuussa lähetettävällä laskulla, johon on eriteltynä kaikki kuukauden lataustapahtumat. Lue lisää
 

Sähköautoilu säästää rahaa pitkässä juoksussa

Tällä hetkellä sähköauton hankintahinta on jonkin verran muita vaihtoehtoja korkeampi, mutta käyttökustannukset ovat alhaiset. Asiantuntijoiden mukaan hankintakustannukset alenevat, kun volyymia saadaan lisää ja tuotantotaloutta kuntoon. Sähköauton elinkaarikustannus on nyt jo polttomoottoriautoa edullisempi.

Sähköauton hankintaa tukevat myös autoveron poistuminen ja alle 50 000 euron sähköautoihin saatavissa oleva 2000 euron etu.

"Erilaisia kannustimia tarvitaan ja ne voisivat mielestäni kohdistua myös käytettyihin ja pienemmän kokoluokan sähköautoihin. Päätös hankkia sähköauto olisi matalampi, kuluttajan kannalta vaihtoehtoja olisi enemmän ja autokanta uusiutuisi nopeammin", Antti Liinpää toteaa.

"Vakuutuksien suhteen kustannuksissa ei ole mitään merkittävää eroa. Näyttäisi myös siltä, että huoltamista tarvitaan harvemmin ja se on edullisempaa kuin polttomoottoriautoissa – erityisesti kun autoa käytetään fiksusti, eli vältetään akun pääsemistä nollaan tai täyteen", Liinpää lisää.

Valinta lähtee omasta käyttötarpeesta

Sähköautoilu eroaa lopulta yllättävän vähän perinteisestä autoilusta, ja sähköautoa harkitsevan kuluttajan on hyvä pohtia valinnassaan tuttuja asioita, kuten luotettavuutta, mukavuutta, tilantarvetta ja kuinka paljon on valmis sijoittamaan autoiluun. Hankinta kannattaa perustua omiin tarpeisiin.

"Oma käyttö on edelleen kaikkein tärkein kriteeri. Paljon pitkää matkaa ajavalle sähköauto ei välttämättä ole paras ratkaisu, kun taas etupäässä taajamassa autoilevalle sähköauto on jo usein järkevin ratkaisu, etenkin, jos käytössä on oma latauspaikka", Antti Liinpää toteaa.

Sähköautoilijaksi siirtyvän kannattaa myös arvioida omaa tyypillistä ajoaan. Mikäli oma ajo koostuu taajama- tai kaupunkiajosta, pärjää pienemmälläkin akustolla ja lyhyemmällä toimintamatkalla. Jos taas mökkiajoa tai muita pidempiä reissuja tulee usein, kannattaa satsata isompaan akustoon, jolloin myös auton toimintamatka yhdellä latauksella on pidempi.

"On kuitenkin hyvä muistaa, että sähköautoissa akun koko vaikuttaa usein myös auton tehoon. Jos se on valtavan tärkeä tekijä, kannattaa ehkä valita auto, jossa on suurempi akku", Liinpää lisää.

Päivittäisen ajon sujuvuuden takaamiseksi on selvittää etukäteen, miten ja missä autoa lataa. Asiantuntijat suosittelevat satsaamaan omaan kotilatausasemaan, jolloin auto on helppoa ja vaivatonta ladata yön aikana.

"Omakotitalossa tämä on luonnollisesti kaikkein helpointa, koska voi itse tehdä kaikki päätökset. Taloyhtiöissä päätösprosessi on usein hidas, mutta kun päätös on tehty, latauspisteet rakentuvat nopeasti", Jussa Nieminen kertoo.