Autojen käyttövoimakeskustelu käy kuumana. Autoalan asiantuntija muistuttaa, ettei yhtä oikeaa ratkaisua ole, vaan jokaisen oma käyttötarve ratkaisee. Monenlaisille vaihtoehdoille on paikkansa tulevaisuudessakin. 

Auton valinnan tärkein kriteeri on oma käyttötarve

– On hyvä muistaa, ettei yksi käyttövoima ratkaise koko tilannetta. Ihmismieli hakee helposti one size fits all -ratkaisua, vaikkei sellaista välttämättä olisi tarjollakaan. Tarvitaan monenlaisia vaihtoehtoja moniin erilaisiin tarpeisiin, toteaa Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja.

– Tärkeintä on lähteä omista tarpeistaan liikkeelle ja pohtia kuinka paljon ajaa, missä ajaa, asuuko kaupungissa vai maaseudulla ja missä työ- tai opiskelupaikka sijaitsee. Seuraavaksi voisi miettiä, paljonko auton hankintaan ja käyttöön on mahdollista panostaa taloudellisesti. Lähes kaikista hintakategorioista löytyy nykyään vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, Kallio jatkaa.

Esimerkiksi sähköautoilusta kiinnostuneen kannattaa harkita myös hankintahinnaltaan edullisempaa ladattavaa hybridiä. Jos päivittäinen ajo koostuu etupäässä kaupunkiajosta ja kilometrejä kertyy noin viitisenkymmentä päivässä, kaikki päivittäiset ajot on mahdollista ajaa pelkän sähkön voimalla.

Tarvitaan monenlaisia vaihtoehtoja moniin erilaisiin tarpeisiin, toteaa Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja.

Hybridi on helppo ja huoleton vaihtoehto

Toyotan johdolla hybridiautot tulivat perinteisten bensiini- ja dieselautojen rinnalle reilut parikymmentä vuotta sitten. Hybridiautoissa on kaksi moottoria. Ne ovat polttomoottori ja sähkömoottori, ja liikkeellelähdöt tapahtuvat aina sähkömoottorin voimalla. Kaikki Toyotan hybridit ovat täyshybridejä, eli ne lataavat ajoneuvon akkua ajon aikana muun muassa jarrutusenergian talteenoton avulla, ja niillä voikin ajaa jopa puolet ajasta sähköllä.

Täyshybridiautot liikkuvat pelkän sähkömoottorin avulla aina, kun mahdollista. Lyhyillä matkoilla, alhaisilla nopeuksilla tai kaupunkiruuhkassa madellessa polttoainetta ei välttämättä kulu lainkaan. Lisäksi auton päästöt voivat olla jopa 25 prosenttia pienemmät polttomoottoriautoon verrattuna. Täyshybridi onkin erinomainen valinta henkilölle, joka on paitsi ympäristö- mutta myös hintatietoinen. Se on helppo vaihtoehto myös siinä mielessä, ettei kuluttajan tarvitse opetella uusia tapoja esimerkiksi latauksen suhteen.

Ladattava hybridi tarjoaa parhaat palat molemmista maailmoista

Ladattava hybridi on oivallinen vaihtoehto sellaiselle sähköajosta kiinnostuneelle autoilijalle, jolle täyssähköauto ei ole syystä tai toisesta sopiva vaihtoehto. Se voidaan ladata ulkoisesta verkkovirrasta, mikä mahdollistaa suuremman sähköajon osuuden. Parhaimmillaan ladattavaa hybridiautoa voikin käyttää täyssähköauton tavoin, etenkin jos käyttäjällä on mahdollisuus ladata autoaan esimerkiksi kotonaan tai työpaikallaan. Kuljettaja voi siis nauttia hiljaisesta ja lähipäästöttömästä täyssähköajosta päivittäisessä ajossaan ja toisaalta huolettomista kilometreistä pidemmillä matkoilla.

Toyotan hybridimalliston huipulle asettuva RAV4 Plug-in Hybrid -malli edustaa Toyotan näkemystä monien tarpeet täyttävästä ladattavasta hybridiautosta, jossa korkea suorituskyky ja pieni energiankulutus kohtaavat. Se tarjoaa kaiken sen, mitä RAV4-mallilta on totuttu odottamaan – mutta vielä paljon enemmän: yli 300 hevosvoiman tehon, erinomaisen kiihtyvyyden, pienen kulutuksen, äärimmäisen alhaiset päästöt ja jopa 74 km ajomatkan ladatulla sähköllä.

Päivän kuuma puheenaihe: sähköauto

Täyssähköauto sisältää akuston lisäksi yhden tai useamman sähkömoottorin. Sähköverkosta ladattava auto on paikallisesti päästötön.

– Kotona olisi hyvä olla latausmahdollisuus, jotta käytäntö olisi mahdollisimman sujuvaa. Jos auton voi ladata taloyhtiön latauspisteessä vaikkapa yön aikana, siihen ei kuulu ylimääräistä aikaa, sanoo Petri Tapio, tulevaisuuden tutkimuksen professori Turun yliopistosta.

– Uudet teknologiat vaativat aina yhteiskunnan tuen, kuluttajien hyväksynnän ja yritysten yhteistyötä lyödäkseen läpi. Erityisesti tämä koskee liikennettä, sillä infrastruktuuri on vahvasti yhteiskunnan käsissä, Tapio jatkaa.

Sähköautojen yleistyminen vaatii yhteiskunnan tuen lisäksi isojen pelurien mukaantuloa. Kun Toyotan kaltainen suomalaisille tuttu ja luotettava merkki tuo tarjolle täyssähköautoja, madaltuu täyssähköauton harkitsemisen kynnyskin samalla.

Toyota esittelee vuoteen 2025 mennessä maailmanlaajuisesti 15 täyssähköistä mallia. Uuden Toyota bZ -täyssähköautoperheen ensimmäinen tulokas on bZ4X-konseptimalli.

Kotona olisi hyvä olla latausmahdollisuus, jotta käytäntö olisi mahdollisimman sujuvaa, sanoo Petri Tapio, tulevaisuuden tutkimuksen professori Turun yliopistosta.

Vetyauto – päästöinä pelkkää vettä

Vety- eli polttokennoauto on myös sähköauto, sillä autoon tankataan vetyä, jonka polttokenno muuttaa sähköksi. Sähkö varastoituu auton akkuun, joka tarjoaa käyttövoiman yhdelle tai useammalle sähkömoottorille. Auton päästöinä on vain puhdasta vettä, joko höyrymäisessä tai nestemäisessä olomuodossa. Vetyauton etuja ovat pitkä toimintamatka ja nopea, vain noin viiden minuutin tankkaus.

Toyota uskoo vedyn olevan suunta tulevaisuuteen. Se on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine, ja sitä löytyy lähes kaikesta aina vedestä kasvillisuuteen asti. Vedyn avulla tuotetaan jo nyt energiaa koteihin ja rakennuksiin, ja se tarjoaa oivallisen vaihtoehdon myös autoteollisuuden tarpeisiin. Toyota jatkaa vetyteknologian kehittämistä koko ajan niin kevyen kuin raskaan kalustonkin osalta. Mirai-malleja tuodaan jatkuvasti suuria määriä sellaisiin käyttökohteisiin, joissa aito nollapäästöisyys on etu. Esimerkiksi Pariisissa on otettu taksikäyttöön jo useita satoja Mirai-autoja.

Toyota ei yksin voi pakottaa kehitystä vety-yhteiskunnan suuntaan. Sen sijaan Toyota toimii aktiivisesti yhteistyössä niiden tahojen kanssa, jotka haluavat mahdollistaa täysin päästöttömän tulevaisuuden. Kun maailma alkaa olla valmis vedylle, Toyota on sitä jo.

Toyota jatkaa vetyteknologian kehittämistä koko ajan niin kevyen kuin raskaan kalustonkin osalta. Mirai-malleja tuodaan jatkuvasti suuria määriä sellaisiin käyttökohteisiin, joissa aito nollapäästöisyys on etu.

Kohti sähköistettyä tulevaisuutta

Toyota on kulkenut sähköistymisen etujoukoissa jo vuosikymmenien ajan. Sen itselataava hybriditeknologia on ehtinyt jo neljänteen sukupolveen, ja Toyotan hybridiautoja on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 17 miljoonaa kappaletta. Toyota on ylivoimaisesti suosituin hybridivalmistaja myös Suomessa. Sen itselataavat hybridit ovat sähköistäneet Suomen tiet ja taajamat ja arvion mukaan Toyotan hybrideillä ajetaan vuosittain 150 miljoonaa ajokilometriä pelkällä sähköllä.

Autonvalmistajat ovat tuoneet markkinoille entistä enemmän sähköistettyjä vaihtoehtoja viime vuosina. Valmistajat haluavat vastata yhä ympäristötietoisempien kuluttajien kysyntään, ja toisaalta heitä myös velvoittavat Euroopan komission asettamat päästörajoitukset.

Vuonna 2025 Euroopassa saa tuoda markkinoille keskimäärin 81 grammaa päästäviä autoja ja viisi vuotta myöhemmin raja on keskimäärin 45 grammaa. Jotta näihin lukuihin päästään, on monen autonvalmistajan oltava valmis isoihinkin muutoksiin. Toyotalla on erinomaiset lähtökohdat, sillä sen laaja täyshybridimallisto antaa hyvän valmiuden myös tulevaisuuden tiukempien päästötavoitteiden saavuttamiseen.

Toyota – matkalla nollapäästöjäkin pidemmälle

Toyota on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen nollapäästöistä jo yli 20 vuotta sitten. Siitä lähtien Toyota on pyrkinyt määrätietoisesti eteenpäin ja esitellyt itselataavien hybridien lisäksi ladattavia hybridejä, täyssähköautoja sekä vetykäyttöisen polttokennoauton. Toyota haluaa tarjota jokaiselle autoilijalle sekä oikean teknologian että varsinkin omaan käyttötarkoitukseen ja hintaluokkaan sopivan auton.

Matka jatkuu. Toyotan määränpää ei ole nolla – se on vain yksi piste matkalla kohti nollapäästöjäkin pidemmälle. 

Lue lisää Toyotan Beyond Zero -ajattelusta.