Ladattavien hybridiautojen kulutus- ja päästölukemat ihmetyttävät monia. Miksi ilmoitetut lukemat voivat erota todellisista kulutuslukemista melko paljonkin?


Kuten polttomoottoriautoissakin, asetetaan lainsäädännöllä raamit autojen kulutus- ja päästömittauksille. Suurin muutos viime vuosina tapahtui, kun NEDC-mittaussyklistä siirryttiin uuteen WLTP-sykliin.


Autonvalmistajilla ei ole mittauksiin mitään sananvaltaa, vaan sama lainsäädäntö ja samat mittaussyklit pätevät merkistä riippumatta kaikille. Esim. RAV4 Plug-in -mallin virallinen yhdistettyä ajoa vastaava kulutuslukema on 1,0 l/100 km.


Matalat lukemat selittyvät sillä, että ladattavien hybridien osalta kulutusmittaus on painotettu, eli siinä otetaan huomioon sekä ladatulla sähköllä ajettava osuus että ilman ladatun sähkön osuutta ajettava osuus - kuten tilanteissa, joissa ladattu sähkö on ajettu loppuun ja auto toimii normaalin täyshybridin tavoin.


Todellisissa käyttötilanteissa kysymys onkin siitä, kuinka ahkerasti auton käyttäjä voi ja haluaa ladata autoaan. Mikäli ajetaan vain lauhkeassa ilmastossa pelkällä ladatulla sähköllä, on polttoaineen kulutuslukema pyöreästi nolla litraa per mikä tahansa matkayksikkö. Jos sen sijaan autoa ei ladata lainkaan, on esim. RAV4 Plug-in -mallin kulutus suurin piirtein samaa luokkaa kuin itselataavalla sisarmallilla eli hieman alle 6 l/100 km.


Todellinen kokonaiskulutus muodostuu siis ladattavan sähkön käytön ja täyshybridikäytön välisestä suhteesta. Niinpä vaikkapa RAV4 Plug-in -mallillakin on mahdollista ajaa niin alle kuin yli virallisen kulutuslukeman.