Toyota Proace -pakettiautomallisto on täydentynyt nelivetoisella Proace 4x4 -versiolla sekä täyssähköisellä Proace EV -mallilla. Ajoimme uutuuksia niin maantiellä kuin nelivetoisella mallilla hieman teiden ulkopuolellakin. Mitä mieltä olimme itse suorituksistamme?

Laaja Proace-mallisto on kasvanut alkuvuodesta 2021 entuudestaan uusien mallien myötä. Hyöty­ajoneuvoissa malliston laajuus on tärkeää, sillä asiakkaiden käyttö­tarpeet vaihtelevat suurestikin. Käyttö­tarpei­den mukaan myös auton käyttövoima,
koko ja varustelu voivat olla hyvin erilaisia, joten on todennäköisempää nähdä liikenteessä kaksi täysin erilaista Toyota Proacea kuin vaikkapa Corollaa.

Täyssähköinen Proace EV on konsernimme järjestyksessään toinen täyssähköinen auto Lexus UX 300e:n vietyä paalupaikan. Proace EV on saatavilla Proacen kolmesta koripituudesta lyhyimmällä ja pisimmällä eli Compact- ja L2-korimalleina. Pakettiauton tärkein ominaisuus, kuormatila, säilyy mitoiltaan täysin muuttumattomana verrattuna poltto­moottorikäyttöisiin sisarmalleihinsa. Korkeajänniteakusto on sijoitettu kokonaisuudessaan auton lattian alle, eikä se näin ollen vie arvokasta sisätilaa.

Kaksi nelikkoa, kaksi täyssähköä. 4x4-mallissa on 20 mm korkeampi maavara, EV-mallin tunnistaa lokasuojan ”Electric”-merkinnästä.

Akusto määrittää toimintasäteen

Akustoa on saatavilla sekä 50 kWh- että 75 kWh -kapasiteetilla. Compact-korimallissa on aina pienempi akku, joka takaa WLTP-normin mukaiseksi toimintasäteeksi kummassakin korimallissa 230 km. Isommalla 75 kWh -akulla L2-korimallin Proace EV taittaa matkaa 330 km. On huomioitavaa, että olosuhteet vaikuttavat aina täyssähkötoimisten autojen toimintasäteeseen. Lisäksi ulkolämpötila on oleellista. Kylmissä olosuhteissa ohjaamoa lämmitetään sähköllä, joten toimintasäde pienenee ulkolämpö­tilan mukaan. Ulkoapäin täyssähköisen mallin erottaa Electric-mallimerkinnöistä etulokasuojissa ja auton perässä sekä CCS-yhdistelmälatauspistokkeen luukusta vasemmassa etulokasuojassa.
Proace on jo perusrakenteeltaan hiljainen pakettiauto, ja sitä ominaisuutta Proace EV malli alleviivaa vakuuttavalla tavalla. Talvisella moottoritiellä noin 100 km/h nopeudessa ohjaamon äänitaso mahdollistaa hyvinkin rauhallisella äänellä käydyn keskustelun – ja kokemuksen mukaan myös hiljaiseksi tarkoitettu jupina kantautuu kuuleviin korviin.
Voimaa etenemiseen riittää myös täydemmällä kuormalla ajettaessa. Sähkömoottorin 100 kW:n (136 hv) teho ja 260 Nm:n aina välittömästi käytettävissä oleva vääntö aikaansaa jouhevan tehokkaan etenemisen. Dynaaminen ajokokemus tuo sellai­sen hymyn kuljettajan suupieliin, mihin ei aina työvälineiksi miellettävissä pakettiautoissa välttämättä ole totuttu.

Akut täyteen ripeästi

Entäpä sähköauton ominaisuuksista ehkä kiinnostavin tai ainakin eniten keskustelua herättävä; lataus? Proace EV -mallia voi ladata kolmella eri tavalla. Tilapäislaturi ottaa normaalista kotipistorasiasta 8 A virran / 1,84 kW:n tehon, ja sillä 50 kWh -akku latautuu täysin tyhjästä täyteen vain 28 tunnissa ja isompi 75 kWh -akku hurahtaa täyteen vain 42 tunnissa. Lienee paikallaan muistuttaa, että tilapäislaturi on tosiaan vain tilapäiskäyttöön tarkoitettu – mutta voi olla joskus painonsa arvoinen kultaa, jos muita vaihtoehtoja ei ole saatavilla.

Ehdottomasti yleisin lataustapatäyssähköautoilla on AC-latausaseman hyödyntäminen työpaikalla, kotona tai vaikkapa kauppojen parkkipaikoilla. 11 kW:n tehoinen auton sisäinen laturi mahdollistaa pienemmän akun latautumisen tyhjästä täyteen 4 tunnissa ja 45 minuutissa, kun taas isomman akun lataa noin seitsemässä tunnissa. Mikäli hyödynnetään DC-pikalatausasemia, pystyy Proace EV ottamaan parhaimmillaan 100 kW:n lataustehon. Tällöin pienempi akku latautuu tyhjästä 80 % varaustasoon noin puolessa tunnissa ja isompi akku noin 50 minuutissa.

Kaikissa latausvaihtoehdoissa on muistettava edellä mainittujen aikojen olevan nopeimpia mahdollisia optimaalisissa olosuhteissa, ja esimerkiksi kylmä ulkolämpötila edellyttää korkeajänniteakun lämmittämistä ennen lataustehon kasvattamista. Tällöin latausajat kasvavat, mutta yleisesti ottaen AC-latausasemia ja DC-pikalatausasemia hyödynnettäessä ajat ovat kuitenkin maltillisia ja mahdollistavat auton käytön sille sopivalla tavalla.

Proace on jo perusrakenteeltaan hiljainen pakettiauto.

Nelivedolla myös haasteellisiin olosuhteisiin

Kun maantieltä siirrytään hieman haasteellisimpiin olosuhteisiin, löytyy riemua ja iloa kahdesta ylimääräisestä vetoakselista normaaleihin Proace-malleihin verrattuna. Ne tekevät autosta nelivetoisen ja etenemiskyky paranee reippaasti. Nelivedon Proace 4x4 -malleihin toteuttaa Dangel-niminen yritys. Autot valmistuvat etuvetoisina samalta tehtaan linjalta kuin muutkin Proacet, mutta ne kuljetetaan nelivetokonversion rakentamista varten Dangelin tehtaalle Sentheimiin Alsacen maakuntaan.
Dangelilla on vuosikymmenten kokemus nelivetokonversioiden valmistamisesta ja onkin aivan luonnollista, että myös Proacen nelivetoversiot tehdään Dangelin suosiollisella avustuksella. Dangelille saapuvat Proacet kokevat pieniä muutoksia polttoaine- sekä AdBlue-säiliöihin, jonka jälkeen paikallisesti alusta loppuun asti valmistetut komponentit asennetaan paikoilleen. Auton vaihteiston kylkeen asennetaan jakovaihteisto, josta lähtee nivelakseli eli kardaaniakseli taakse kohti takatasauspyörästöä. Kardaaniakselin ja takatasauspyörästön välillä on viskoyksikkö.

Kojelaudasta löytyy valintakiekko, jonka avulla kuljettaja voi määrittää, kuljetaanko autolla etuvetoisena vai automaattisesti kytkeytyvällä nelivedolla. Etuvedolla ajettaessa nivelakseli ei pyöri, joten tällöin säästetään polttoainetta pitävillä pinnoilla ajettaessa. Kun valitaan automaattisesti kytkeytyvä neliveto, pyörii nivelakseli jatkuvasti valmiina välittämään voimaa takapyörille. Mikäli etupyörienhavaitaan luistavan, siirtää viskokytkin voimaa välittömästi riittävän määrän taka-akselille ja eteneminen jatkuu.

Ulkoisesti Proace 4x4 -mallin voi erottaa 4x4-mallimerkinnöistä sekä 20 mm korkeammasta maavarasta. Saatavilla on lisäksi Offroad-paketti, joka lisää auton varusteluun kytkettävän, 100 % takatasauspyörästön lukon, 40 mm korotusta (kokonaismaavaran kasvu etuvetoiseen verrattuna + 60 mm) sekä vetokoukun.

Proace 4x4 -mallin korimalli on aina pisin vaihtoehto, L2 5-ovisena versiona.

Maastossa kirkkaasti yli odotusten

Kokeilimme kotimaan mediatilaisuudessa Proace 4x4 -mallin etenemiskykyä maastoajolenkillä, joka kesäiseen aikaan on Hiluxillekin erittäin haastava. Talvi ja lumi tasoittivat kuitenkin pahimmat paikat, ja vaikkei nelivetoinen pakettiauto koskaan maastoauto olekaan, ylitti Proace 4x4 odotuksemme kirkkaasti. Takaveto kytkeytyy etuvedon rinnalle todella nopeasti, ja nousimme ylös sellaisia mäkiä, jotka olisivat millä tahansa etu- tai takavetoisilla malleilla ajettaessa jalkauttaneet kuljettajan ja matkustajan jatkamaan matkaansa apostolinkyydillä.

Kumpikin Proace-uutuus on ehdottoman mainio tuote, joka jättää harkittavaksi oikeastaan oman käyttötarpeensa. Jos oma käyttötarve vaatii nelivetoista pakettiautoa, tarjoaa Proace 4x4 erinomaisen auton. Jos taas käyttötarpeeseen soveltuu täyssähköinen vaihtoehto, on Proace EV varmasti tehtäviensä tasalla.

Hienoinen lisäys maavaraan, 4x4-mallimerkintä ja huikea etenemiskyky samassa paketissa. 4x4-mallissa vetotapa valitaan etuvedon ja automaattisesti kytkeytyvän nelivedon välillä. Näissä maisemissa ei pakuja yleensä nähdä, ymmärrettävistä syistä.  Electric-merkintä noudattaa samaa visuaalista ilmettä kuin muutkin Toyotan sähköistettyjä voimalinjoja tarkoittavat merkinnät.

 

Fakta

Autotyyppi: Proace EV
Moottori: Kolmivaiheinen, kestomagnetoitu tahtimoottori
Vaihteisto: Alennusvaihde vetopyörästölle
Suurin teho (kW/hv): 100 / 136
Suurin vääntömomentti: 260 Nm

Mitat:
Pituus: 4 609 mm (Compact), 5 309 mm (L2)
Leveys: 1 920 mm (+ peilit 284 mm)
Korkeus: 1 910 mm (Compact), 1 940 mm (L2)


Taloudellisuus:
Sähkönkulutus (WLTP, yhdistetty): 25,0 – 26,8 kWh / 100 km
Toimintasäde (WLTP, yhdistetty): 230 – 330 km
Hinta: ­alkaen 46 881,19 € (Compact 50 kWh 5-ovinen)

Autotyyppi: Proace 4x4
Moottori: 2.0-litrainen, ahdettu yhdyspaineruiskutteinen diesel
Vaihteisto: 6-nopeuksinen käsivalintainen
Suurin teho (kW/hv): 90 / 122
Suurin vääntömomentti: 340 Nm

Mitat:
Pituus: 5 309 mm
Leveys: 1 920 mm (+ peilit 284 mm)
Korkeus: 1 970 mm

Taloudellisuus:
Kulutus, yhdistetty ajo (l/100 km, WLTP alkaen): 8,0 CO2-päästöt, yhdistetty ajo (g/km, WLTP alkaen): 210
Hinta: ­alkaen 42 944,31 € (Proace L2 2.0 D 120 4x4 5-ovinen)