1. Toyota Way
  2. Vinkit ja palvelut
  3. Kerran Toyota, aina Toyota
Toyota palvelee

Kerran Toyota, aina Toyota

Autorahoitus
Suomen merkkiuskollisimmat kuskit istuvat Toyotan ratin takana. Lähes kaksi kolmesta aikoo solmia myös seuraavat autokauppansa Toyota-myymälässä.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuva: Adobe
  • 1.8.2022
  • Varo Toyotaa!

    Näin voi hyvin sanoa, mikäli haluat vielä joskus ajaa muillakin merkeillä. Toyotalla ajavat ovat nimittäin Suomen merkkiuskollisimpia omistajia. Danske Bankin tekemän tutkimuksen mukaan noin 60 prosenttia Toyotalla ajavista aikoo hankkia seuraavaksikin autokseen Toyotan. Keskimäärin vanhassa merkissään pysyttelee 29 prosenttia vastaajista.

    ”Sama tutkimus on nyt tehty seitsemän kertaa. Toyota on säilyttänyt merkkiuskollisuuttaan, kun se taas monella muulla kärkipään merkillä on hieman laskenut”, Danske Financen autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Altti Kuuri arvioi.

    Syitä on monia, mutta ei yhtä selkeää. Muissa tutkimuksissa suomalaisautoilijoiden vastauksissa nousee esiin luotettavuus. Ensirekisteröinneissä korostuvat merkit, joiden malleilla on hyvä hinta-laatusuhde.

    ”Vaihtoehtoisten käyttövoimien suosio on lisääntynyt, ja niissä Toyotalla on ollut jo pidemmän aikaa hyvä valikoima. Valikoimaa alkaa olla muillakin, mutta hinnat saattavat olla monen ulottumattomissa.”

    Autosta ollaan valmiita maksamaan aiempaa enemmän

    Auton ostajina suomalaiset vaikuttavat hyvin rationaalisilta, Kuuri sanoo. Danske Bankin tutkimuksen mukaan yleisin syy auton vaihdolle on auton ikääntyminen, seuraavaksi yleisin käyttäjän tarpeiden muuttuminen.

    ”Suomalaisten vastaukset ja perustelut ovat hyvin maltillisia ja rationaalisia, mutta ne todelliset syyt auton vaihtamiselle eivät välttämättä tule aina vastauksissa esiin”, Kuuri arvelee.

    Kun autokuume iskee, hyvät perustelut itselle uuden auton hankkimiseen löytyvät kyllä. Uusi auto on turvallinen ja vähäpäästöinen. Tämä perustelu on totta, mutta osamaksusopimus kainalossa se myös vaikuttaa kotiin saapuessaan paljon fiksummalta kuin sanoa, ettei uuden auton huumaavaa tuoksua voinut vastustaa. 

    Leasing tulee, mutta auto halutaan ostaa

    Muutaman viime vuoden aikana sekä autokauppojen että rahoituslaitosten osamaksu- ja leasing-rahoitukset ovat monipuolistuneet huomattavasti. Kuuri uskoo niiden suosion vain kasvavan.

    Syy on selvä. Tällä hetkellä suomalaiset ovat valmiita maksamaan autosta noin 10 000 euroa, uuden auton keskimääräinen hankintahinta puolestaan on noin 34 000 euroa. Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kuitenkin halukkaita maksamaan autosta aavistuksen enemmän kuin ennen.

    ”Suuri syy on liikenteen sähköistyminen. Käyttökuluiltaan pienempien sähkö- ja hybridiautojen hankintahinta on korkeampi, ja siitä ollaan valmiita myös maksamaan. Uskon, että tämä myös lisää halukkuutta siirtyä omistamisesta kuukausimaksuihin.”

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua