Rakennusalan tukkukauppa KPT Group kyllästyi vanhojen autojen piilokustannuksiin ja päivitti pakettiautonsa Toyota Proace -laivastoksi. Yhtenäinen ja uusi autokanta auttaa ennakoimaan kuluja ja rakentamaan brändiä koko maassa.

Kaikki mikä kiiltää, ei ole kultaa, eikä halpa ole aina edullista. Se huomattiin rakennusalan tukkukauppayhtiö KPT Groupissa viime keväänä.
”Autokantamme oli vanhaa ja keskenään sekalaista. Ne olivat halpoja, mutta loppujen lopuksi korkeat polttoaine- ja korjauskulut nostivat niihin kuluvan rahamäärän uuden auton hankinnan kanssa samalle tasolle”, KPT Groupin toimitus­johtaja Petri Simonen kertoo.
KPT Group on 40 vuotta vanha yhtiö, jolla on toimipisteet Kouvo­lassa, Kotkassa, Lappeenrannassa, Mikkelissä ja Vantaalla. Muu maa on hallussa kumppaniverkosto Pulttiketjun kautta. Asiakkaita ovat rakennus- ja muiden teollisuuden alojen yritykset, jotka hyötyvät toimivasta hankintapalvelusta.
”Käytämme autoja kenttämyynnin tarpeisiin. Osa kenttämyyjistä ajaa asiakasajoja, kiertää asiakkaissa ja vie tavaraa heille”, KPT Groupin myyntipäällikkö Ville Halme kertoo.
 

Hiacen jalanjäljissä

Viime keväänä KPT Groupissa päättettiin uudistaa pakettiautojen laivasto. Yhtiö kartoitti sopivia merkkejä, ja lopulta valinta osui Toyota Proace Compact -autoihin.
”Kaikki tietävät vanhan Hiacen, joka ei petä koskaan”, Halme perustelee ytimekkäästi.
KPT:ssä uskotaankin, että hyötyajoneuvoperheen moderni työjuhta Proace saavuttaa vielä samanlaisen kulttimaineen kuin edeltäjänsä Hiace, josta kilometrit eivät loppuneet kesken. Arkisen työn näkökulmasta juuri ajoneuvojen luotettavuus on tärkeää. Aivan kuten KPT:n myymät tuotteet omille asiakkailleen, ovat autot niitä myyvien ammattilaisten tärkeitä työkaluja.
”Jos auto on korjaamolla, se on meillä töistä poissa. Yhtä merkittävää on myös se ärsytyksen määrä, minkä epäluotettava työkalu käyttäjälleen aiheuttaa. Uudet ja hyvät työkalut parantavat myös työilmapiiriä”, Simonen näkee.
 

”Uudella kalustolla varmistamme toimitustemme luotettavuuden”, kertoo KPT Groupin myyntipäällikkö Ville Halme.

Auto on yrityksen liikkuva mainos

Palveluketjun pilkkominen ja sen osien hankinta ulkoistamalla kuuluu olennaisena osana moderniin liike-elämään. KPT:llä uudet Proacet ovat tärkeitä myös siksi, että lähikuljetukset on yhtiössä päätetty pitää omissa näpeissä.
”Omalla yhtenevällä ja uudella kalustolla varmistamme toimitustemme luotettavuuden myös kiireellisissä tapauksissa”, Halme sanoo.
Nopeuden ohessa kyse on myös markkinoinnista ja myynnistä. Ei riitä, että tavara saapuu. Omat työntekijät tuntevat kuljettamansa tuotteet, osaavat neuvoa asiakasta ja pitävät samalla tärkeää keskusteluyhteyttä yllä. Mitä vahvemmin digitaalisuus ja verkon kautta tilaaminen saa jalansijaa myös tukkukaupassa, sitä suurempaan arvoon nousevat kohtaamiset toimitustilanteissa. Silloin ei myöskään ole yhdentekevää, minkälaisella autolla kuljetus toimitetaan.
”Nukkavieru auto antaa yrityksestä nukkavierun kuvan. Uudet automme ovat hyvännäköisiä ja rakentavat samalla kuvaa brändistämme, eli kyllähän yrityksen auto on myös sen liikkuva mainos”, Simonen sanoo.
KPT toimii eri kaupungeissa eri aputoiminimillä. Yhtenäinen autokanta tuo osaltaan liikkeet yhteisen brändikuvan alle.

Joustoluotto ei syö likvidiä pääomaa, kun rahoja ei tarvitse sitoa ajoneuvoihin etu­painotteisesti.

Toyota Jousto pitää rahat kassassa ja kasvussa

Autojen hankinnasta KPT:llä vastannut Halme teki alussa itse paljon työtä käyttäjien tarpeiden ja sopivien autojen selvittämiseksi. Kun tarjouspyyntöihin oli vastattu, jatkui suunnittelu yhdessä Toyotan yritysmyynnin kanssa.
”O.K. Auto Oy Kouvolan yritysmyyjä Jari Koski ja Toyota Auto Finlandin Mikko Kirves tekivät hommasta meille helppoa. Saimme kaiken tarvittavan tiedon, mutta pelkkien teknisten yksityiskohtien listaamisen sijaan kanssamme haluttiin todella tehdä kauppaa”, Halme kehuu.
Uudet pakettiautot päädyttiin hankkimaan Toyota Jousto -rahoituksella. Toyota Finance Finland Oy:n rahoitusmalli yhdistää monet leasing-rahoituksen ja ajoneuvon omistamisen edut.
”Joustoluotto ei syö likvidiä pääomaa, kun rahoja ei tarvitse sitoa ajoneuvoihin etupainotteisesti.
Taloudenpito helpottuu, kun kustannukset jaetaan ennakoitavasti pitkälle aikavälille”, Simonen sanoo.
Toyota Jousto -sopimuksen päättyessä autosta saa sovitun minimihinnan, mutta toisin kuin leasing-sopimuksissa, asiakas voi myydä halutessaan auton itse jopa parempaan hintaan.
”Olemme kasvuhakuinen yritys, ja siksi haluamme pitää mieluummin rahamme omassa kassassa kuin autoissa. Siihen Toyota Jousto sopii hyvin.”