Jyväskylässä toimivalla KSPT-Insulationilla tiedetään, miten teollisuuden ja rakennustyömaiden LVI- eritykset hoidetaan ammattitaidolla. Viime syksynä yritys hankki kuusi Toyota Proacea, jotta ammattimiehet ja varusteet kulkevat kaukanakin sijaitseville työmaille luetettavasti, turvallisesti ja mukavasti.

Jyväskylän Jyskänlaaksossa sijaitsee vierekkäin kaksi äärettömän mielenkiintoista yritystä. Ensimmäisessä eli TOYOTA GAZOO Racingissa Jari-Matti Latvalan johtama tiimi tekee kaikkensa, että Kalle Rovanperän ja muiden tallin kuljettajien Yarisit kulkisivat mahdollisimman kovaa.

”Eiköhän nuo Toyotan pojat pidä jossakin vaiheessa pyytää kahville. Naapureita kun ollaan”, Jukka Peltonen tuumii.

”Toyota edustaa merkkinä ennen kaikkea luotettavuutta", toimitusjohtaja Jukka Peltonen kertoo.

Tien toisella puolella sijaitsee toimitusjohtaja Peltosen luotsaama KSPT-Insulation Oy. Sen tehtävänä on tuottaa eristeitä ja niihin liittyviä palveluja suurille teollisuus- ja talotekniikkayrityksille. Maapallon ilmasto ja yritysten tilitase edellyttävät, että lämpö pysyy oikeassa paikassa.

Puhuttavaa naapureilla olisi ainakin autoista. Vuoden alussa KSPT-Insulationin ajokalusto laajeni viidellä Toyota Proace ja yhdellä työnjohdon käyttöön hankitulla Proace City -pakettiautolla.

”Toyota edustaa merkkinä ennen kaikkea luotettavuutta. Meille tärkeää on auton luotettavuus, eli tieto siitä, että auto kulkee silloin kun sen pitääkin, eikä jätä väkeämme tien päälle”, Peltonen perustelee.

Omalla autolla on KSPT:llä monta tehtävää

Yhteensä KSPT:llä on jo riveissään jo lähes 30 pakettiautoa. Erilaisia ja eri ikäisiä autoja tarvitaan, sillä yrityksessä käyttökohteet vaihtelevat suuresti. Uudemmat autot sopivat pitemmille matkoille hyvin, kun taas elinkaarensa loppupäässä olevat autot pärjäävät hyvin esimerkiksi suljetuilla suurilla työmaa-alueilla.

Nykyisin on muotia hankkia lähes kaikki hammasharjaa suurempi palveluna. KSPT:ssä uidaan kuitenkin vastavirtaan. Uudet Proacet on hankittu firmaan omaksi Toyotan yritysrahoituksella, jossa yhdistyvät leasing-palvelun joustavuus ja omistamisen edut.

”Edellisen erän autoja hankimme leasingilla. Siinä on etunsa, mutta se ei sovi meille, sillä autojemme ajomäärät vaihtelevat paljon. Joudumme seuraamaan kilometrien kasvua ja siirtelemään mään autoja käyttöpaikasta toiseen. Siitä syntyy vaivaa kustannuksia”, autoista vastava Taru Kattilakoski sanoo.

Uudet Proacet on hankittu KSPT-Insulationiin omaksi Toyotan yritysrahoituksella.

Omia sen sijaan voidaan hyödyntää joustavasti erilaisissa tehtävissä kohteissa koko niiden elinkaaren ajan.

”Työmailla käyttö on sen verran kovaa, ettei uutta sinne laiteta. Siitä huolimatta vanhoillakin autoilla on vielä ostajakuntansa ja niiden myynti on yllättävä helppoa”, Peltonen sanoo.

Pienet eleet erottavat jyvät akanoista

Pakettiautojen rivistön kasvattaminen tuli KSPT:ssä ajankohtaiseksi viime syksynä. Yrityksessä pyydettiin tarjouksia eri merkeiltä.

”Edellinen leasing-kumppanimme ei ollut kovin aktiivinen, kun taas Toyotalla meitä ja tarpeitamme kuunneltiin tarkalla korvalla”, Kattilakoski sanoo.

Lopullisessa hankinnassa osaansa näytteli myös Peltosen lukkarinrakkaus kotiseutuaan kohtaan. Autot hankittiin Lappeenrannan Auto-Aritasta.

”Saimme hyvän talvirengaspaketin edullisesti, ja kun yksi auto piti saada siirrettyä Jyväskylään, he ajoivat sen tänne. Homma pelasi niin hyvin kuin sen pitikin pelata, ja olimme tosi tyytyväisiä saamaamme palveluun”, Peltonen kertoo.

Kattilakoski on pyörittänyt KSPT:n autorulettia vuosia ja on oppinut, mistä autoasioissa tulee risuja ja mistä ruusuja. Hän nostaa yksityiskohtana esiin KSPT:n toiminnassa tärkeät istuinsuojat, jotka kauppias tarjosi lähes pyytämättä mukaan. Suojat eivät tuhoa tai pelasta kummankaan yrityksen liiketoimintaa, mutta olivat eleenä äärettömän tärkeä, Kattilakoski sanoo.

Peltosen mukaan autojen käyttäjille erityisen tärkeää on se, että autossa on liukuovi molemmilla sivuilla. Tuotantotyöntekijä Kristian Kujala purkamassa lastia.

”Pieni asia jäi mieleemme. Jos autotkin jatkavat toimintaansa niin hyvin kuin ne ovat nyt alussa toimineet, on sama autokauppa varmasti ensimmäisenä mielessämme, kun seuraavan kerran tarvitsemme autoja”, Kattilakoski sanoo.

Proace City kuljettaa työnjohtajat ja tavarat

Uusien Proace-autojen hankinta oli KSPT:lle helppoa, sillä yrityksessä tiedettiin aiempien kokemusten perusteella melko tarkasti, mitä tarvittaisiin.

”Käyttäjille erityisen tärkeä oli liukuovi molemmilla sivuilla, koska silloin autoa lastatessa ei tarvitse vekslata turhaan. Tarkastelemistamme autoista Proace oli ainoa, josta sellainen löytyi”, Peltonen kertoo.

KSPT-insulationin autoista vastaa Taru Kattilakoski.

KSPT:n autoilla ajetaan ympäri Suomen ja ympäri vuoden. Siksi vakiovarusteisiin kuuluva kauko-ohjattu Webaston lisälämmitin olikin tärkeässä osassa auton valinnassa, aivan kuten myös automaattivaihteet, jotka yleistyttyään kuuluvat monen työntekijän lempivarusteisiin.

”Etenkin Webasto on meille tosi tärkeä. Auto on saatava lämpimäksi riippumatta siitä, missä sen kanssa ollaan”, Kattilakoski sanoo.

Uudet autot hankittiin tarpeiden mukaan. Pitemmät Proacet ovat käytössä asentajilla, kun taas lyhyempi ja ketterä Proace City sopii hyvin työnjohtajien tarpeisiin. Mikä tärkeintä, molempiin malleihin pystyy lastaamaan helposti ja riittävästi tavaraa.

”Väkemme kiertää työmaita laajalti, ja vaikka suuri osa tavarasta tilataan suoraan työmaille, on autoon mahduttava eristettä, hitsauslaitetta tai muuta työkalua mukaan, ja tähän Proacen tavaratila sopii hyvin”, Peltonen sanoo.