Toyotan Beyond Zero tulee näkymään tulevaisuudessa monessa eri yhteydessä. Nimensä mukaisesti siinä tähdätään nollan toiselle puolelle, eikä siellä suinkaan ole vastassa mitään negatiivista.

Tie kohti nollaa kuulostaa lattealta, jopa masentavalta. Sellaisen tien yhdistäminen autonvalmistajaan, kuten Toyotaan, kuulostaa vielä pahemmalta. Kaikki nollat eivät kuitenkaan tarkoita huonoa, vaan päinvastoin kyse voi olla jostain tavoittelemisen arvoisesta, jostain arvokkaasta. Tässä yhteydessä se merkitsee nolla­päästöisyyttä.

Tämä tie on alkanut vuonna 1997, kun ensimmäisen sukupolven Toyota Prius esiteltiin. Edistykselli­nen, tietyssä mielessä jopa vallan­kumouksellinen hybriditekniikka otti tuolloin ensiaskeleensa. Kun muu automaailma ihmetteli sivusta, aloitti Toyota tuolloin määrätietoisen matkan kohti nollapäästöisyyttä. Yli 20 vuotta sitten tuo matka tuntui monen mielestä utopistiselta, ja joidenkin mielestä se oli jopa tavoitta­mattomissa tai ainakin tavoite oli täysin turha.

Piakkoin nähdään, ohjataanko tietä tulevaisuudeen bZ4X:n ratin vai ... ohjaimen takaa.

Kohti kestävää kehitystä

Maailma on kuitenkin muuttunut tavalla, mikä Toyotalla osattiin ennustaa jo viime vuosituhannen puolella. Silmät ovat avautuneet monissa maissa ja monilla eri aloilla, ja ymmärrys ihmisen vaikutuksesta elinympäristöönsä on kuumimpia keskustelunaiheita mitä nykyään voidaan käsitellä. Oli ilmiöstä nimeltä ilmastonmuutos mitä mieltä tahansa, on kuitenkin selvää, että kaikessa toiminnassa tulisi pyrkiä hiilineutraaliuteen ja kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan. Sanoohan jo maalaisjärkikin, että riippumatta energian tuotantotavasta on energian tuhlaaminen tai suoranainen hukkaa­minen kokonaisuuden kannalta huono asia. Tämän tietävät niin viimeisiä ajokilometrejä autostaan tiristävät autoilijat ennen huoltoaseman tai latauspisteen saapumista näköpiiriin kuin omilla rahoillaan omakotitaloa lämmittävätkin.

Nyt vuonna 2021, yli 17 miljoonaa myytyä Toyota- ja Lexus-hybridiautoa myöhemmin, voimme kuitenkin todeta matkamme näyttävän valoisalta. Autojemme päästötaso on alentunut jatkuvasti ja trendi jatkuu. Hybridien aikakausi on kaikkea muuta kuin ohi, mutta niistä on jo kehitetty ja kehitetään jatkossakin todellisia nollapäästöisiä ajoneuvoja. Autoalan paras kokemus hybriditeknologiasta juuri sillä tavalla kuin Toyota on sen toteuttanut auttaa ottamaan seuraavan luonnollisen askeleen: sekä täyssähköauto että polttokennoauto ovat toteutettavissa olemassa olevaa tekniikkaa ja historiaa hyödyntäen.

bZ4X-konsepti tulee pelinrakentajaksi Toyotan täyssähkötarjonnassa.

Elinkaariajattelulla lähemmäksi valmista

Onko maailma siis valmis, kun mallistossamme on autoja, joiden lähipäästöt ovat yhtä paljon kuin nolla? Meidän mielestämme ei. Me emme puhu pelkästään autosta ja sen käytöstä, vaan koko sen elinkaaresta. Toyotan globaali ilmastotavoite 2050 on jo pitkään kiinnittänyt huomiota autojen elinkaaren aikaisiin päästöihin. Nämä päästöt koostuvat niin raaka-aineiden käsittelystä, valmistuksesta, kuljetuksesta kuin käytön jälkeisestä kierrätyksestäkin.

Toyotan mielestä maailma on autojen osalta lähempänä valmiimpaa sitten, kun nämäkin osa-alueet ovat nollapäästöi­siä.

Tässä vaiheessa on Toyotan filoso­fian mukaista kysyä: miksi pysähtyä siihen? Jatkuvan parantamisen, Kaizenin periaatteen mukaisesti mikään ei ole niin hyvää, ettei sitä voisi parantaa. Yhtiömme tahto­tila on julkisesti kerrottu pääjohtaja Akio Toyodan sanoin: ”Emme aloittaneet autonvalmistajana, vaan kutomakoneiden valmistajana. Nyt toivomme, että voimme kutoa teknologiamme ja tuotekehityksemme avulla yhteen uudenlaisen tavan nauttia elämästä. Uskon vakaasti, että kaltaisillamme suuryrityksillä on velvollisuus auttaa tekemään maailmasta parempi paikka meille kaikille.”

Parempaa liikkuvuutta

Vapaa liikkuvuus on mielestämme kaikille kuuluva perusoikeus. Tulemmekin näkemään tulevaisuudessa uusia tapoja auttaa tai helpottaa ihmisten arkea erilaisin apuvälinein, onpa kyse sitten kytköksestä erilaisten liikkumistapojen välillä tai siitä, miten ihminen pystyy liikkumaan avustettuna omassa ympäristössään.

Entäpä ne autot? Miksi siis pysähtyä nollapäästöisyyteen. Beyond Zero -ajatusmalli tuo meille tulevaisuu­dessa autoja, jotka ovat entistä integroidumpia osia päivittäistä elämääm­me. Jo autojen perusraken­ne ja sen jatkuva kehitystyö lähtee käyttäjästä, ihmisestä. Onpa kyse sitten moderneista liitettävyysominaisuuksista tai vaikkapa tilavasta, hiljaisesta matkustamosta, palvelee Beyond Zero juuri sinua kaikissa tilanteissa. Sinä, ihmiset, auto – kas siinä se kolminaisuus, mikä kehittyy jatkuvasti myös nollapäästöisyyden jälkeen.

Matka jatkuu

Vuonna 2022 markkinoille saapuu Toyotan bZ-perheen ensimmäinen jäsen, joka on kantanut konseptivaiheessa nimeä bZ4X. Auton täyssähköinen voimalinja on varmasti monien mielestä merkittävä asia näinä aikoina, kun keskustelu erilaisten käyttövoimien välillä velloo voimakkaana. Meille Toyotalla se on kuitenkin vain yksi luonnollinen askel lisää matkalla, jonka olemme aloittaneet jo yli 20 vuotta sitten. Emmekä ole pysähtymässä tähän.