Korona on iskenyt jarrunsa myös rallimaailmaan. Maailman­mestaruussarjan kisoista ajettiin vuonna 2020 vain noin puolet.

Kukapa olisi vuosi sitten uskonut, miten epävarmaa kyytiä vuosi 2020 toisi tullessaan – niin myös rallin maailmanmestaruuskisoissa. Kuluneelle kaudelle kaavailluista viidestätoista kisasta on ajettu seitsemän, eli koronan vuoksi on peruttu kahdeksan kisaa.


Toyota Gazoo Racingin markkinointipäällikkö Terhi Heloaho kertoo, että tilanne oli dramaattisin Meksikon kisassa, joka päätettiin maaliskuussa kesken ajojen.


“Maaliintulot siirrettiin lauantai-illalle. Päätös tehtiin lauantaina päivällä. Se toi harmaita hiuksia logistiikkapuolelle, kun Euroopan rajat olivat menossa kiinni, ja kaikkien lennot piti nopeasti järjestellä uusiksi.”

Kalle Rovanperä, Tommi Mäkinen ja Jonne Halttunen neuvonpidossa.


Hermoja raastavaa suunnittelua

Toyotan rallitiimiin kuuluu kaikkiaan noin 150 henkilöä. Koronarajoitusten vuoksi paikalla saa tiimistä tällä hetkellä olla enintään 80 henkilöä, kyse on silti ison joukon liikuttelusta.


“Matkavarausten ajoittaminen ja kuljetusten suunnitteleminen on hermoja raastavaa, sillä kaikki saattaa muuttua lyhyellä varoitusajalla.”

Maskit ovat vakiovaruste myös mediatapaamisissa.


“Kaikkia on testattu koronan varalta paljon.” Testituloksen tulee olla negatiivinen 72 tuntia ennen reissuun lähtöä ja perille päästyä on jälleen tehty testi. “Olen ollut iloinen siitä, että kaikki mekaanikoista lähtien ovat tottuneet pitämään maskia. Sitä ei kyseenalaisteta.” Sardinian ja Turkin kisoissa turvallisuutta pandemian keskellä toi Toyota-tiimin oma charter-kone.


“Ennen koronaa huoltopisteillä oli yleisömeri hurraamassa. Se on laimentanut tunnelmaa, kun fanit eivät ole läsnä. Kisoista on tullut ajajille pikemminkin urheilun suorittamista kuin yleisölaji.”

Kartturi Jonne Halttunen moikkaa tiimiläistä rallimaailmalle tyypillisellä nyrkkitervehdyksellä.


Aikaa pitää lomia

Kisatapahtumissa on rajoitettu liikkumista siten, että organisaattorit, tallien tiimit ja media ovat toimineet erillään toisistaan. Myöskään pr-tapahtumia, kuten nimikirjoitus-sessioita tai lehdistötilaisuuksia, ei ole järjestetty entiseen tapaan. “Toimittajat ovat tehneet haastatteluita Teamsin avulla.”


Heloaho kiittää työnantajaansa siitä, että kaikki ovat saaneet pitää työpaikkansa. Toyota ilmoitti heti pandemian alussa, että ketään ei lomauteta.

Toyotan rallitiimissä kaikki ovat saaneet pitää työpaikkansa.


“Se on helpottanut paljon, vaikka ajat ovat muuten epävarmoja.” Kisojen ja testimatkojen peruuntuminen on vähentänyt jatkuvaa matkustamista, mikä on tuonut hyvääkin: prosessien kehittämiselle on ollut aikaa ja työntekijät ovat ehtineet pitää lomia.


Vaikka kisatapahtumien varman toteutumisen varaan ei voi seuraavalla kaudella laskea, Toyotan rallitiimissä pohjustetaan nyt ensi vuotta satanen lasissa.


“Valmistaudumme täysillä. Kaikilla on kisajano.”