Toyotan ensimmäisen täyssähköisen henkilöautomallin saapuminen markkinoille lähestyy. Perinteisesti jo ennen varsinaista lehdistöesittelyä muutamalle automedialle tarjotaan mahdollisuus tutustua etukäteen autoon koeajojen merkeissä. Kävimme Espanjan auringon alla katsomassa miten liikutaan liukkaasti tiellä tai pistetään mutaa lentämään neljän pyörän alta.

Toyota bZ4X -täyssähkömallin tuotanto alkaa maalis-huhtikuun taitteessa nousevan auringon saarivaltakunnassa Japanissa. Hieman vähemmän aurinkoisessa Suomessa malli on ollut ennakkovarattavissa viime vuoden joulukuusta, ja mallin ennakkomyynti käynnistyy maaliskuun aikana. Ennen kuin autot saapuvat kohdemaihinsa, on tapoihin kuulunut käydä tutustumassa uutuuteen pariinkin otteeseen. Tällä halutaan tarjota automedialle mahdollisuus kertoa uusista malleista mahdollisimman nopeasti jo ennen auton myynnin aloittamista Suomessa. Olemme myös kertoneet uutuudesta aiemmin Toyota Way -sivustolla (tämän linkin kautta).

Vesisateen ryydittämästä loskassa tarpomisesta ei ollut mitenkään vastenmielistä siirtyä hetkeksi Espanjan aurinkoon Barcelonaan muutaman autotoimittajan seurassa. Vielä vähemmän vastenmielistä, suorastaan miellyttävää, oli nähdä neljä (4) ensimmäistä Euroopassa liikkuvaa bZ4X-mallia. Koska mallin tuotanto ei ole vielä alkanut, kyseessä oli käytännössä hyvin lähelle käsityönä tehtyjä koeyksilöitä. Tämä näkyy esimerkiksi joissakin materiaalivalinnoissa ja osien yhteensovituksissa tavoilla, jotka eroavat tuotantomalleista.

Koeajomatkan päätösosuus suoritettiin koeajoradalla, jonne oli tehty erilaisia ratoja erilaisten maastoajo-ominaisuuksien demonstrointiin.

Valintojen taustat

Tämän ensimmäisen medialle tarjottavan tutustumistilaisuuden tarkoituksena onkin keskittyä itse ajoneuvon tekniikkaan ja antaa mahdollisuus keskustella tuotekehityksestä vastanneiden ihmisten (ja insinöörien) kanssa. Miksi tämä ominaisuus toimii näin, miksi olette valinneet tämän tuon sijasta, mikä on tämän varusteen tarkoitus – siinä muutama esimerkki kysymyksistä, joita valmistajan edustajille tilaisuudessa esitetään. Varsinainen lehdistötilaisuus tehdään tuotantomalleilla, jolloin voidaan keskittyä isossa mittakaavassa mm. erinomaiseen laatutuntumaan sekä hienostuneisiin yksityiskohtiin.

Ensimmäinen kysymys oli kuitenkin kaikkien huulilla sama: onko tämä ulkoväri saatavilla myös Suomessa? Ei, ei ole. Mainitut neljä autoa olivat vielä maskeerattuja kainolla yliteippauksella korostaakseen auton uutuutta. Se on itse asiassa niin uusi, ettei sitä oikeastaan ole vielä olemassa – lukuun ottamatta viime vuonna nähtyä paria ulkomuodoltaan tarkkaa näyttelymallia.

Iso auto ja mainiot tilat

Entäpä sitten se kuuluisa ensipuraisu? Otsikosta huolimatta sähkö säilyy sille osoitetuissa paikoissa, eikä sisäänkäynti autoon luonnollisestikaan eroa muista autoista kuin korkeintaan helppoudellaan. Isoon autoon mahtuu myös isot ovet, joiden kautta liikkuminen autoon ja autosta pois sujuu erittäin kivuttomasti. Auto on ulkomitoiltaan verrattavissa Toyotan malliston sisällä lähimpänä RAV4-malliin sijoittuen samaan kokoluokkaan.

Lyhykäisyydessään tilat ovat mainiot niin edessä kuin takana. Yli 190-senttisellä koeistujalla ei ollut ongelmia sopivan ajoasennon tai takapenkillä löhöilyn suhteen, ei vaikka edessä olisi istunut samanpituinen henkilöoletettu. Edessä silmiinpistävä piirre on erittäin matala kojelauta, minkä ansiosta näkymät ovat harvinaisen esteettömät auton eteen katsottaessa.

Itse ajaminen oli juuri sellaista kuin sen pitää ollakin. Yhdellä sanalla kuvattuna: vaivatonta. Kahdella sanalla kuvattuna: eleettömän mukavaa. Kolmella sanalla: täyssähköautolle ominaisesti mutkatonta. Myös nk. yhden polkimen ajo on mahdollista niin haluttaessa. Tällöin kaasupoljinta kevennettäessä regeneratiivinen jarrutus hillitsee menoa tehokkaasti. Pysähdyksiin asti se ei kuitenkaan autoa vie, mikä on toki jo ihan turvallisuustekijä.

Suhteellisen lyhyillä (n. 200 km) koeajomatkoilla ei sähkönkulutuksesta eikä latauksesta ole hirveästi sanottavaa, mutta ajokantaman suhteen esitetyt tavoitteet tuntuvat realistisilta. Lopulliset tekniset tiedot ml. WLTP-ajokantama määritellään tyyppihyväksynnän yhteydessä eikä niitä tietoja ole vielä saatavilla.

bZ4X-mallin kahluusyvyys on huimat 500 mm.

Erinomaista suoriutumista rata-ajossa ja kahluussa

Jos jotain yllättävää piti matkalle mahtua, vaikka jo etukäteistietojen perusteella tiedettiin kyseessä olevan sangen erinomainen laite, oli se koeajomatkan päätösosuus. Se suoritettiin koeajoradalla, jonne oli tehty erilaisia ratoja erilaisten maastoajo-ominaisuuksien demonstrointiin. Olemme tottuneet vastaaviin näytöksiin esim. Land Cruiserin tai Hiluxin yhteydessä, mutta nyt sinne suunnattiin bZ4X:n kanssa.

Erilaisilla ajoalustoilla demonstroitiin bZ4X AWD -mallin neliveto-ominaisuuksia. Malli on kehitetty Toyotan ja Subarun yhteistyönä, ja näiden kahden valmistajan yhteinen kokemus jokaisesta nurkasta raapivien mallien suhteen näkyy ja tuntuu voimakkaana.

X Mode -nimellä kulkeva järjestelmä hallitsee matalilla nopeuksilla ajettaessa erinomaisella tarkkuudella jokaiselle pyörälle kulkevaa momenttia ja siten bZ4X suoriutuu sellaisistakin paikoista, mihin harvat lähtisivät crossover-malleilla edes yrittämään. Ristiriipunta ylämäkeen tai jäätäkin liukkaampi muta – mikään ei pysäyttänyt etenemistä.

Ja sähköhän ei tunnetusti sovi yhteen veden kanssa. Vanha totuus on siinä mielessä jäänyt vanhanaikaiseksi, että siihenkin löytyy poikkeuksia. bZ4X-mallin kahluusyvyys on nimittäin huimat 500 mm. Takaisin kotoiseen Suomeen ja kosteahkolle PK-seudulle palattuamme olimme liikuttavan yksimielisiä: juuri tuolle ominaisuudelle olisi ollut kotimatkalla lentokentältä kotiin paljon käyttöä…

Palaamme asiaan laajemman koeajoraportin muodossa varsinaisen lehdistötilaisuuden myötä. Sitä ennen maistelemme hyvin miellyttäväksi osoittautunutta ensipuraisua.