Vähä- ja nollapäästöisyyteen velvoittava laki sai taksiyrittäjä Petri Raunion hankkimaan Toyotan RAV4 Plug-in Hybridin. Mallin tekniikka, maltillinen kulutus, sähköajokantama ja hyvä ajettavuus puolsivat päätöstä.

Elokuussa astui voimaan EU­direktiivi, joka velvoittaa kuntia ja valtioita tekemään 38,5 prosenttia ajoneuvohankinnoistaan vähä- ja nollapäästöisinä. Laki koskee niin uutena ostettuja ajoneuvoja kuin liikennepalveluitakin, kuten koulukuljetuksia, paikallisliikenteen bussi­palveluita, jätteiden keruuta ja Kelan kuljetuksia. Vähä- ja nollapäästöisyys puolestaan tarkoittaa, että ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen tulee olla alle 50 g/km, ja vuonna 2026 päästöraja laskee 0 g/km.

Kaarinalainen Raunion Taksit hankki kesäkuussa laki mielessään Toyotan RAV4 Plug-in Hybridin. Hankinnan taustalla oli myös se, että Raunion Taksien välitysyhtiö on sitoutunut direktiiviin. Yrittäjä Petri Raunion mukaan RAV4 Plug-in Hybrid valittiin, koska monella muulla merkillä tekniikka ei ole vielä riittävän hyvällä tasolla – etenkään ammattikäyttöön.

”Kun sähkö on kulutettu loppuun ja siirrytään polttoaineen käyttöön, kulutus on monella merkillä kovempaa kuin olisi perinteisellä bensa-­autolla. RAV4:ssa polttomoottorilla ajettaessa ruokailu on hyvin maltillista, noin viiden litran paikkeilla. Se on hyvin tämän kokoluokan autolle.”

”Lähden siitä, että jokainen ihminen menettelee ekologisesti, kun siihen on järkevä mahdollisuus.” sanoo Petri Raunio.

Sähkön ajokantama yllättävän hyvä

Ulkoisen latauksen lisäksi RAV4 Plug-in Hybrid on itselataava, ja muun muassa nelivetoisuus ja maksimitehot pysyvät koko ajan käytössä, ajettiinpa sitten sähköllä tai polttoaineen voimin. Plussaa RAV4 saa Rauniolta myös siitä, että sen sähköajokantama on kaupunkiajossa parhaimmillaan 94 ja moottoritieajossa 60 kilometriä. Kyseinen seikka kiinnostaa myös asiakkaita. Moni bongaa hybridi-maininnan auton kyljestä ja toisaalta välitysyhtiön vihreä X-teippaus viestittää vihreistä
pyrkimyksistä.

”Moni on kuullut autoista, joilla sähkö kantaa vain muutaman hassun kilometrin, joten meidän automme kantama yleensä yllättää heidät”, Raunio kertoo.

Ajettavuudestaan auto saa ammattiautoilijalta kiitokset.

”Auto on hiljainen ja mukava ajaa. Autossa tulee oltua kymmeniä tunteja viikossa, joten on tärkeää, että siinä viettää samalla myös mukavan työpäivän.”

RAV4 on toiminut moitteettomasti sekä kaupunki- että maantieajossa. Penkkien korkeutta Raunio piti ensi alkuun pienenä riskinä iäkkäiden ihmisten kannalta, mutta käytäntö on todistanut, että kyytiin onkin helpompi nousta niiden ansiosta.

”Auto on hiljainen ja mukava ajaa. Autossa tulee oltua kymmeniä tunteja viikossa, joten on tärkeää, että siinä viettää samalla myös mukavan työpäivän”, kertoo taksiyrittäjä Petri Raunio.

Laki ja kaluston tarjonta eivät kohtaa

Rauniolla on ajossa myös Toyotan Avensis ja Camry Hybrid, joilla on tarkoitus jatkaa matkaa ainakin toistaiseksi. Mutta jos lainsäädäntö jatkaa tällä linjalla, aikanaan nekin vaihtuvat vihreämpään versioon.

”Lähden siitä, että jokainen ihminen menettelee ekologisesti, kun siihen on järkevä mahdollisuus.”

Toyotalta löytyy tällä hetkellä myös toinen malli, Prius Plug-in Hybrid, joka alittaa lain vaatiman 50 g/km rajan. Vähäpäästöisyyteen tähtäävä laki ei vain Raunion mukaan ole aivan yksiselitteinen. Inva­taksiksi soveltuvien autojen ja isompien, yli kahdeksan hengen autojen kalustoa, joka palvelisi ammattikäyttöä, ei tahdo vielä löytyä.

”38,5 prosentin vaatimus tuntuu aika isolta, kun tekniikka laahaa jäljessä. Tavallisella hybridillä vaadittuun päästörajaan ei pääse, vaan sen päästöt ovat noin 100 grammaa
kilometrillä.”