Täyssähköinen, designia ja tehoa yhdistävä Toyota bZ4X -malli tuodaan markkinoille ensi vuonna. Korirakenteeseen integroitu korkeajänniteakku mahdollistaa matalan painopisteen, erinomaisen painojakauman ja turvallisuuden, ajomukavuuden ja ajodynamiikkaa edesauttavan jäykän korirakenteen.

Toyota bZ4X on tilava, mukava crossover, johon saatavilla oleva nelivetojärjestelmä erottaa sen muista. Nelivetoisissa malleissa on erilliset, 80 kW:n tehoiset sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla ja kehittynyt nelivedon ohjaus mahdollistaa erilaiset ajo-ohjelmat erilaisille ajoalustoille. bZ4X-malli on kehitetty yhteistyössä Subarun kanssa.

Toyotan lähes 25 vuoden kokemus sähköistettyjen voimalinjojen kehittämisestä ja valmistamisesta näkyy myös bZ4X:n korkeajänniteakussa. Jopa 10 vuoden tai 240 000 ajokilometrin jälkeen korkeajänniteakun suorituskyvyn voidaan odottaa olevan 90 % tasolla uuteen verrattuna. Ajokantama täyteen ladatulla akulla on parhaimmillaan yli 450 kilometriä riippuen mallista ja varustetasosta.

Täyssähköautolle kehitetty alustarakenne

Toyota bZ4X on ensimmäinen malli, joka valmistetaan erityisesti täyssähköautoille kehitetylle e-TNGA-alustarakenteelle. Täysin uusi alustarakenne mahdollistaa useita erilaisia kokoluokkia sekä vetotapoja. Matala korkeajänniteakku sijoittuu ajoneuvon lattian alle muodostaen osan korirakennetta.

Matala painopiste, optimaalinen painojakauma ja korin korkea vääntöjäykkyys takaavat nautinnollisen ja tarkan ajettavuuden, erinomaiset sisätilat ja turvallisuuden.

Hammerhead-keula uhkuu voimaa

Mallin puhdaslinjainen, sulava ja samalla voimakas ulkodesign tuo esiin sekä täyssähköauton että crossover-mallin ominaisuuksia. Olennainen osa bZ-mallisarjaa on keulan hammerhead-muotokieli, mataline valoineen ja kulmia korostavine linjoineen. Sivusta sulava ja korkeudeltaan matala profiili kertoo uuden alustarakenteen tuomasta matalasta painopisteestä. Isot, kulmiin sijoitetut pyöräkotelot suurine vanteineen kielivät auton crossover-luonteesta. Takana muotoilu korostuu kulmiin ja koko leveyden kattavaan takavalopaneeliin.

Sisätilojen mukavuus ja tilavuus on saavutettu pehmeillä, kudotuilla pinnoilla ja satiininkiiltoisilla yksityiskohdilla. Avaruutta voidaan lisätä saatavilla olevalla panoraamakatolla. Matala mittaristo luo tilaa ja parantaa näkyvyyttä ulos autosta.

Pitkä akseliväli mahdollistaa luokkansa johtavat jalkatilat kaikille matkustajille. Myös tavaratila on suuri. Kiitos säädettävän tavaratilan, pohjan tilaa on jopa yli 450 litraa.

Hevosvoimat ja vääntö kiihdyttävät nopeasti

Etuvetoinen bZ4X on varustettu erittäin herkästi reagoivalla 150 kW:n sähkömoottorilla. Se tuottaa 204 hevosvoimaa ja 265 Nm:n väännön, jolla 0–100 km/h -kiihdytys sujuu 8,4 sekunnissa. Huippunopeus on rajattu 160 km/h. Nelivetomallin suurin teho on 217,5 hevosvoimaa ja huippuvääntö 336 Nm. Se suorittaa kiihdytyksen 0–100 km/h 7,7 sekunnissa. Kaikki suorituskykyarvot vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä.

Järjestelmä mahdollistaa täyssähköautoille tyypillisen ajotyylin vain yhtä poljinta käyttäen.

Ajokantama ja korkeajänniteakku

Ajokantama on eräs täyssähköautojen tärkeimmistä ominaisuuksista, ja Toyota onkin tuonut siihen pitkän kokemuksensa korkeajänniteakuista. Korkeajänniteakun suorituskyvyn odotetaan pysyvän 90 % tasolla aina 10 vuoteen tai 240 000 kilometriin asti. Litium-ioni-akuston kapasiteetti on 71,4 kWh, jonka tarjoama ajokantama on mallista riippuen jopa yli 450 kilometriä.

bZ4X on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään nestejäähdytteistä korkeajänniteakkua. Auton suorituskyky on turvattu myös alhaisissa lämpötiloissa. 

Steer-by-wire -ohjaus

Toyota bZ4X on ensimmäinen Toyotan tuotantomalli, johon on saatavilla steer-by-wire -ohjaus. Järjestelmä poistaa mekaanisen yhteyden ohjauspyörän ja etupyörien väliltä. Elektronisesti ohjattu järjestelmä ohjaa etupyöriä tarkasti kuljettajan aikeiden mukaisesti tarjoten samalla enemmän jalkatilaa ja helpomman kulun autoon ja sieltä pois. Perinteinen ohjauspyörä on korvattu One Motion Grip -ohjaimella, joka vähentää tarvittavien ohjausliikkeiden määrää. Laidasta laitaan -liike vaatii vain 150 asteen käännöksen ohjaimesta.

Mekaanisen yhteyden poistuessa poistuvat myös ei-toivotut värinät ohjaimesta, mutta kaikki tarpeellinen tieto tien pinnasta voidaan silti välittää kuljettajalle. Ohjauksen toimintaa voidaan myöskin säätää vapaammin eri ajo-ohjelmien mukaisesti.

Uuden sukupolven Toyota Safety Sense

Uusi bZ4X on aina varustettu uusimmalla, kolmannen sukupolven Toyota Safety Sense -turvallisuusjärjestelmällä. Järjestelmän tutkan ja kameran toimintasädettä kasvattamalla kaikkien toimintojen suorituskykyä on lisätty. Uusia toimintoja ovat mm. vastaantulevan ja eteen ilmestyvän liikenteen huomioiva Pre-Collision -järjestelmä, matalien nopeuksien kiihdytysvahti sekä hätäjarrutusavustus.

Esittelyssä Toyota Beyond Zero

Uusi Toyota bZ4X on ensimmäinen malli Toyotan uudessa bZ-alabrändissä. Nimi tarkoittaa “beyond Zero”, “nollapäästöjäkin pidemmälle” – kuten Toyota on ilmoittanut tavoitteekseen jo vuonna 1997 aloittaessaan automaailman ensimmäisenä sähköistettyjen voimalinjojen esiinmarssin ensimmäisen sukupolven Prius-mallin esittelyn myötä.

Toyota bZ4X:n ensi-ilta Euroopassa on 2.12.2021. Samaan aikaan käynnistyy ennakkomyynti, jolloin nopeimmilla on mahdollisuus varmistaa uusi autonsa ensimmäisten joukossa. Uutuudet saapuvat Suomeen kesällä 2022.