Toyota Proace CITY Verso on ennakkomyynnissä. Malli tarjoaa täyslaidallisen tyyliä eikä tila takuulla lopu kesken.

Mallinimen Verso-lisäliite on kertonut jo vuosituhannen alusta lähtien mallin kuuluvan tila-autojen klaaniin. Nyt tarkastelun kohteena on vuoden 2020 uutuus, Proace CITY Verso. Nimeään myöten malli on selkeästi sukua isoveljelleen Proace Versolle. Kummatkin pohjautuvat pakettiautoihin henkilöautojen sijaan. Siinä missä Proace kuuluu MDV-segmenttiin eli niin sanottuun ”tonniluokkaan”, Proace CITY kuuluu CDV-segmenttiin toisin sanoen pikkupakujen luokkaan.

Ensimmäiseksi autossa huomion vie muotojen selkeys. Ulkonäkö kertoo, ettei siinä ole tehty kompromisseja muotoilullisista syistä, vaan tavoitteena on ollut saada aikaiseksi mahdollisimman suuret sisätilat yhdistettynä mahdollisimman pieniin ulkomittoihin. Se palvelee erinomaisesti niin auton alkuperäistä tarkoitusta pakettiautona kuin myös monikäyttöisenä henkilöautona. Sisätilat taipuvat tällaisessa autossa monenlaiseen käyttöön.

Proace CITY Verso tarjoaa huimasti moni­käyttöisyyttä niin henkilöiden kuin tavaroiden ­kuljettamisessa.

Kivutta kyytiin

Proace CITY Versoa on saatavilla kahdessa eri koripituudessa (L1 ja L2). Kumpikin on aina viisiovinen eli auto on varustettu kummankin puolen liukuovilla sekä ylhäältä saranoidulla takaluukulla. Lyhyempi versio, L1 on kokonaispituudeltaan 4,4 metriä ja on aina viisipaikkainen. Pidempi versio puolestaan on 4,7 metriä pitkä ja on aina seitsemänpaikkainen.

Tavaratila on melko valtava: L1-korimallissa lähes 600 litraa takaistuinten yläreunaan asti lastattuna ja melkein 1 000 litraa kattoon asti. L2-korimallissa kaikkien penkkien ollessa paikallaan vastaavat lukemat ovat 322 litraa, viimeiset penkit poistettuna 850 litraa ja kattoon asti yli 1 500 litraa. Tavaroiden luulisi mahtuvan kyytiin!

Selkeä ohjaamo ja hyvä näkyvyys tarjoavat hyvän lähtökohdan ajonautinnolle.

Entäs ihmisten laita? Varsin hyvin. Edessä Proace CITY Versossa on aina hyvillä säätövaroilla varustetut erillisistuimet, joista löytyy mukava asento pitkällekin matkalle. Toinen penkkirivi on puolestaan leveä. Niin leveä, että joko kolme aikuista istuu ongelmitta rinnakkain tai kaikilla kolmella paikalla on vakiovarusteisissa Isofix-kiinnikkeissä lastenistuimet kiinni. Viimeksi mainittu on muuten temppu, mikä ei ihan jokaisessa autossa onnistu, sillä lastenistuimet vievät yllättävän paljon tilaa. Seitsemänpaikkaisessa versiossa on vielä tämän jälkeen kaksi paikkaa käytettävissä.

Proace CITY Verson sisätilat taipuvat moneen käyttöön. Istuma­­paikkoja on ­kori­­­­pituudesta riippuen
vii­delle tai seitsemälle.

Puhe monikäyttöisyydestä punnitaan monesti siinä vaiheessa, kun kyytiin pitää saada poikkeuksellinen määrä niin ihmisiä kuin tavaroita. Proace CITY Verson kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että toinen istuinrivi taittuu 1/3–2/3 -suhteessa tasaiseksi lattiaksi ja lisäksi seitsemänpaikkaisen version takimmaiset erillisistuimet voidaan yksitellen joko taittaa selkänojansa osalta alas, kallistaa taitettuna eteenpäin tai irrottaa kokonaan ilman tarvetta työkaluille. Erilaisia vaihtoehtoja yhdistelemällä löytyy sopiva istuinjärjestely erilaisiin tilanteisiin ja tarpeisiin.

Kun istuimet ovat ylhäällä, tavaratila on iso ja kun ne taittaa alas, tavaratila on jo valtava.

Kulkupuoli kunnossa

Proace CITY Verson voimalinjavalikoimassa on tarjolla sekä bensiini- että dieselkäyttöinen versio. Bensiinimoottori on 1.2-litrainen, ahdettu kolmisylinterinen ja dieselmoottori puolestaan 1.5-litrainen, yhteispaineruiskutteinen ja ahdettu nelisylinterinen. L1-korimallin yhteydessä bensiinimoottorin (110 hv) yhteydessä on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto tai vapaavalintaisesti kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, jolloin moottorin tehokin nousee 130 hv-lukemaan. Dieselmoottorin jatkeena on Proace CITY Versossa aina 8-vaihteinen automaattivaihteisto.

Kulutus ei päätä huimaa. WLTP-syklin mukaisesti mitatut, yhdistettyä kulutusta vastaavat lukemat ovat bensiinimoottoreilla 6,7­–7,0 l/100 km ja sitä vastaavat CO₂-päästölukemat ovat 153–160 g/km. Dieselmoottorilla varustetun auton vastaavat kulutus- ja päästölukemat vaihtelevat väleillä 5,5–5,7 l/100 km ja 144­­–149 g/km. Matala kulutus yhdistettynä pitkiin huoltoväleihin (bensiinimalleilla 25 000 km / 2 vuotta ja dieselmalleilla 40 000 km / 2 vuotta) ja maltillisiin vuotuisiin käyttömaksuihin tarkoittaa alhaisia käyttökustannuksia – Toyotalle tyypilliseen tapaan.

Proace CITY Verso istuu kauniisti suomalaiseen maisemaan.

Varmasti varusteltu

Proace CITY Verso on saatavilla kahdella varustetasolla: Active ja Premium. Jo Activesta lähtien vakiona ovat muun muassa ilmastointi, korinväriset puskurit sekä ovenkahvat, mäkilähtöavustin, sähkötoimiset ikkunat myös takana sekä peruutustutka. Dieselmoottorin yhteydessä polttoainetoiminen lisälämmitin on vakiona. Premium lisää varusteluun muun muassa Smart Entry & Start -avaimettoman lukitus- ja käynnistysjärjestelmän, automaatti-ilmastoinnin, kevytmetallivanteet, sadetunnistimen, pysäköintitutkan ja navigointijärjestelmän.

 CITY-lisänimi erottaa pikkuveljen isommasta Proacesta. Selkeä mittaristo tarjoilee tarpeellisen informaation.  Älypuhelimen integrointimahdollisuus (kuvassa Apple CarPlay) on vakiona Premium-malleissa. Monitoimiohjauspyörä mahdollistaa tärkeimmät toiminnot irrottamatta otetta ratista. Mind the gap! Vakionopeussäädin on Premium-malleissa adaptiivinen.

Aktiivista turvallisuutta ei myöskään sovi unohtaa. Kaikissa Proace CITY Verso -malleissa on vakiona PCS-järjestelmä automaattisella hätäjarrutuksella, liikennemerkkien tunnistus sekä kaistavahti ohjausavustimella. Premium lisää turvavarustelun puolelle vielä automaattiset kaukovalot sekä adaptiivisen eli mukautuvan vakionopeussäätimen.

Premium-varustetason myötä auton kosketusnäytölliseen mediakeskukseen kuuluu myös älypuhelinten integrointiominaisuus Apple CarPlayn ja Android Auton myötä.

Proace CITY Verson ennakkomyynti on jo käynnissä. Lue lisää täältä.