Toyotan ilmettä kertaheitolla muuttanut C-HR on uudistunut. Kävimme tutustumassa uutuuteen. Miltä näyttää uusi ulkonäkö ja miltä tuntuu uusi, voimakkaampi hybridi?

Toyota Prius toi uusimman sukupolvensa myötä tietoisuuteemme TNGA-alustarakenteen. Paitsi erinomaisen ajettavuuden ja vääntöjäykän konstruktionsa, loi se auton suunnittelijoille aivan uuden muotoilullisen maailman. Pian Priuksen jälkeen näimmekin jotain ennennäkemätöntä – Toyota C-HR:n. Uusi malli ei varmasti jättänyt ketään kylmäksi saapuessaan markkinoille alkuvuodesta 2017. Lisäksi C-HR teki jotain, mihin muut Toyotan mallit eivät ole pystyneet – euroopanlaajuisesti peräti 68 % C-HR-asiakkaista eivät olleet aiemmin omistaneet Toyotaa.

Suosio on ollut suurta myös kotimaassamme. Heti ensimmäisenä vuotenaan 2017 C-HR:ää rekisteröitiin Suomessa yhteensä 1 739 kappaletta, ollen näin segmenttinsä toiseksi suosituin automalli. Sama toistui myös vuonna 2018, ja 2019 näyttää samansuuntaisia merkkejä. On hyvä myös huomata, että samanaikaisesti C-segmentin katumaastureiden luokan painoarvo on kasvanut lähes kaksinkertaiseksi. Katumaasturien kysyntä on siis kasvanut, ja säilyy myös korkealla tasolla, samalla kun mielenkiito on vähentynyt perinteisten segmenttien malleissa.

Ripeä ja kehittynyt hybridi

Suurin uudistus on tapahtunut voimalinjoissa. Vaikka perinteistä, ahdettua 1.2-litraista bensiinimoottoria vielä valmistetaankin, ei sitä enää uudistuksen yhteydessä tuoda Suomeen. Näin ollen C-HR:n voimalinjavaihtoehdot ovat aina puhtaasti hybrideitä. Mukana on tuttu 1.8-litraiseen polttomoottoriin perustuva hybridivoimalinja, joka 90 kW:n (122 hv:n) tehollaan kuljettaa C-HR:ää kivuttomasti eteenpäin kaikissa tilanteissa. Uutena tuttavuutena esitellään 2.0-litraiseen polttomoottoriin perustuva hybridi, joka on aiemmin tänä vuonna nähty muun muassa Toyota Corollan uuden sukupolven Touring Sports- ja Hatchback-korimalleissa.

C-HR:n huomiotaherättävä muotoilu sopii erinomaisesti kauniisiin rantamaisemiin.

2.0 Hybridin 135 kW:n (184 hv:n) teho tuntuu erinomaiselta ja tuo aimo lisöwannoksen urheilullisuutta sitä jo muutenkin uhkuvaan autoon. Suuresta tehosta ja ripeästä kiihtyvyydestä (0–100 km/h 8,2 s.) huolimatta kulutus ja päästöt säilyvät maltillisella tasolla (5,3 l/100 km ja 119 g/km, yhdistetty kulutus, WLTP). Tässä, jos missä, näkyy Toyotan edelläkävijyys liikenteen sähköistämisessä. Kun muut valmistajat vasta esitellevät hybrideitään tai ensimmäisen sukupolven sähköautojaan, on Toyotan kokemus ja vahvuus hybridien saralla tuonut jälleen valikoimaan yhden uuden mallin, jonka aika on tässä ja nyt, mutta myös huomenna.

Uusi design valoissa tuo lisää turvaa

Uudistuksen yhteydessä auton ulkonäköön on tehty pieniä muutoksia. Ajovalot ja takavalot ovat nyt uudet, ja takapuskuri on saanut uusia muotoja. Ulkoväreissä on tarjolla kaksi uutta, raikasta vaihtoehtoa ja varustetasosta riippuen ulkovärin seuraksi saa mustan katon.

Ajovalojen uudistus sisältää myös toiminnallisen uudistuksen. Kaksitoimiset Bi-LED-ajovalot toimittavat Style- ja Premium-varustetasoissa sekä lähi- että kaukovalojen virkaa, ja lisäksi niissä on AFS (Adaptive Front Lightning System) -toiminto. Toiminto kääntää kaarteissa ajettaessa sisäkaarteen puoleista valoyksikköä pyrkien ajonopeuden funktiona valaisemaan sen kohdan tiestä, jossa auto on noin kolmen sekunnin päästä. Kääntyvän valokuvion ansiosta kuljettajan reaktioaika yllättäviin tapahtumiin kaarretilanteissa vähentyy ja turvallisuus lisääntyy.

Uudistuneet takavalot sisältävät LED-tekniikkaa ja kahdessa ylimmässä varustetasossa suuntavilkku on sekventiaalinen, eli niin sanottu etenevä nuoli. Takavaloja yhdistää nyt kaikissa varustetasoissa tyylikäs kiiltomusta koristelista.

Entistä mukavammat sisätilat

Sisätiloissa materiaalit ovat uusiutuneet ollen entistä miellyttävämpiä niin istuimissa kuin muissakin verhoilun osissa. Uutena ominaisuutena nahka- ja nahka-alcantara-verhoilujen yhteydessä kuljettajan istuimessa on todella laajat sähkötoimiset säädöt. Lisäksi Intense-varustetasosta alkaen myös etumatkustajan penkissä on korkeudensäätö. Varustetasot erottaa toisistaan ennen kaikkea värimaailman ansiosta. Siinä missä ­Active- ja Intense-varustetasojen värimaailma on hillitty musta-harmaa värimaailma, on Style-varustetasossa tyylikäs musta-sininen teema, ja Premium-varustetasossa on elegantti musta-ruskea värimaailma.

Kapeat kaupunkikujat tai leveät baanat – C-HR on aina kotonaan.

Muutoin sisätilojen suurin muutos on Toyota Touch -mediakeskukseen lisätty älypuhelimen integrointiominaisuus, eli sekä Applen CarPlay- että Android Auto -toiminnot ovat nyt C-HR:ssä vakiona. Ominaisuudet tarjoavat saumattoman käyttäjäkokemuksen mahdollistaen esimerkiksi älypuhelimen puhelin-, musiikki- ja navigointitoimintojen käytön. Kun puhelin on kytkettynä järjestelmään, sitä voidaan myös ohjata äänikomennoilla Applen Siri- tai Androidin Assistant-toimintojen avulla. Kaikki tämä tapahtuu mukavasti ja turvallisesti, eikä käsiä tarvitse irrottaa ohjauspyörästä.

Tilava takakontti

Tavaratilan muoto ja monikäyttöisyys ovat ennallaan. 1.8 Hybridin tavaratila tarjoaa perusmuodossaan 377 litran tilavan tavaratilan. 2.0 Hybridin yhteydessä 12 V -akku on sijoitettu tavaratilan pohjalle, joten sen tavaratila on hieman pienempi; 358-litrainen. Pienemmästä litramäärästä huolimatta tavaratila on erittäin käyttökelpoinen, sillä 1.8 Hybridiä korkeamman tavaratilan pohjan alla on runsaasti säilytystilaa kätevissä säilytyslokeroissa. Lisäksi kun 2.0 Hybridissä taitetaan takaistuimet, muodostuu lattiasta täysin tasainen, tarjoten näin erinomaiset kuljetusmahdollisuudet isommallekin tavaramäärälle.

Upea sivuprofiili on säilytetty malliuudistuksessa.

Uudessakaan mallissa ei tarvitse kärsiä ahtaudesta. Kaksi noin 190-senttistä henkilöä mahtuu hyvin matkustamaan peräkkäin, eikä takapenkkiläisenkään pää osu kattoon. Kuljettajan istuin omaa laajat säätövarat myös käsikäyttöisillä säädöillä, joten erikokoiset ihmiset matkustavat C-HR:n kyydissä mukavasti.

Dynaaminen ajotuntuma

Millainen ajettava C-HR on? Yksinkertaisesti voi sanoa, että yhtä loistava kuten aiemminkin, ja nyt vielä piirun verran parempi. Ohjaustehostusta ja alustaa on hienosäädetty maltillisesti sekä myös äänieristystä on lisätty entisestään. Portugalin aurinkoisilla rantateillä nopeus nousee huomaamatta laittomiin lukemiin, ellei asiaan kiinnitä huomiota tai anna esimerkiksi vakiovarusteisen, mukautuvan vakionopeussäätimen huolehtia nopeuden pitämisestä tasaisena.
Kuten Toyotalla aina, mukavuus ja turvallisuus kulkevat käsi kädessä. C-HR:n vakiovarusteluun kuuluu aina täysi TSS-turvavarustelu sisältäen muun muassa liikennemerkkien tunnistuksen, kaistavahdin, automaattisen hätäjarrutuksen sekä automaattiset kaukovalot.

Kun kuvaamme autoa Cascaisin hiekkadyyneillä, saattaisi autoa odottavan aika tuntua pitkältä, mutta ei syytä huoleen. Uudistunut C-HR on jo Suomessa, ja 2.0 Hybridien toimitukset alkavat vuodenvaihteen tienoilla. Suosittelemme ehdottomasti tutustumista tähän hienosti uudistuneeseen helmeen!

Uusi C-HR sisältä:

1. Näköalat ovat aina upeat – vaikkei edessä Atlantin valtameri olisikaan.
2. Apple CarPlay on nyt vakiona C-HR:ssä.
3. 2.0 Hybrid täyttää sekä konehuoneen että kuljettajan tyytyväisen mielen.
4. Takapenkki tarjoaa runsaat tilat myös aikuisille.
5. Tavaratilaan mahtuu kaikki oleellinen ja vähän lisää.