Kaikesta turvatekniikasta autossa ei ole hyötyä, jos talvirenkaat ovat kehnot. Toyotan tekninen asiantuntija kertoo, mihin talvirenkaissa pitää kiinnittää huomiota.

Talvirenkaita ei ole enää pakko käyttää kaikkina talvikuukausina. Kesällä 2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki antaa autoilijalle aiempaa enemmän vapauksia.

Talvirenkaat tulee nyt olla autossa marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana vain, jos sää tai keli sitä edellyttää. Muuten saa ajella vapaasti kesärenkailla. Moni silti vaihtaa kesärenkaat talvirenkaiksi syksyllä vanhasta tottumuksesta. Se saattaa olla järkevää, sillä sääolosuhteet vaihtuvat välillä nopeasti.

Vaikka kesärenkailla talviselle tielle ei ole mitään asiaa, myös huonokuntoiset talvirenkaat ovat vaaralliset: renkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on vain runsaan kämmenen kokoinen. Sen pitävyydestä on kiinni koko auton hallinta.

”Talviliukkaalla on äärimmäisen tärkeää, että rengas pitää. Mitä huonompiin keliolosuhteisiin mennään, sitä enemmän renkaalta vaaditaan”, sanoo Toyotan tekninen asiantuntija Jussi Rautoja.

Kitkat vai nastat?

Autoilijat jakautuvat talvirenkaiden suhteen kahteen koulukuntaan: toiset suosivat kitkoja, toiset nastoja. Kumpi on turvallisempi vaihtoehto?

”Suomen talvessa nastarengas on varmempi valinta”, Rautoja sanoo.

”Lumisella tiellä pito on käytännössä vastaava molemmilla. Mutta kun mennään liukkaalle, jossa auton alla on puhdas jää, nastarengas pitää selvästi paremmin kuin kitkarengas.”

Talvirengasta valitessa tulisi miettiä, millaisissa olosuhteissa autolla ajaa ja kuinka kokenut kuljettaja on.

”Jäisellä tienpinnalla täytyy olla todella varovainen kitkarenkaiden kanssa. Pitää osata vielä tavallista enemmän sovittaa tilannenopeutta kelin mukaan. Nastarenkaat sopivat kokemattomalle kuljettajalle.”

Vanhojen renkaiden kunto kannattaa tarkistuttaa esimerkiksi rengasliikkeessä tai huollon yhteydessä. Kitkarenkailla ajaessa on myös tärkeää valita renkaat, jotka on suunniteltu nimenomaan pohjoismaisiin olosuhteisiin. Myynnissä on nimittäin myös Keski-Euroopan kitkarenkaita.

Tarkkana on syytä olla erityisesti, jos auto on ostettu ulkomailta tai jos kitkarenkaat aikoo hankkia verkkokaupasta.

”Kun niin sanottu vuoristomerkintä löytyy renkaasta, se sopii myös tänne.”

Renkaan vuoristomerkintä kertoo sopivuuden myös Suomen olosuhteisiin.

Rengaspaineet kohdilleen

Rengaspaineilla on niin ikään selvä vaikutus turvalliseen, taloudelliseen ja ympäristöä säästävään ajoon.

Jos renkaat ovat alipaineiset, auton hallinta ääritilanteissa vaikeutuu, ohjauksen puoltaminen lisääntyy, polttoaineenkulutus kasvaa ja renkaan elinikä lyhenee. Pahimmassa tapauksessa rengas rikkoutuu.

”Renkaan paine laskee lämpötilan mukana. Jos on 25 astetta pakkasta ja rengaspaineet on laitettu kohdilleen syksyllä nolla-asteessa, renkaissa on todennäköisesti alipainetta”, Rautoja sanoo.

Rengaspaineet on suositeltavaa tarkistaa kuukausittain ja ennen pitkää ajomatkaa tai suurella kuormituksella. Suositellut rengaspaineet näkee auton ohjekirjasta ja Toyotassa tyypillisesti myös kuljettajan oviaukosta.

Kaikissa uusissa Toyotoissa on vakiona rengaspaineiden seurantajärjestelmä, joka kertoo autoilijalle, milloin paineet on tarkistettava. Talvirenkaiden kuntoa tulisi tarkkailla säännöllisesti muutenkin. Esimerkiksi kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään kolme milliä.