Autot keräävät ajostaan paljon erilaisia tietoja, joista osan ne välittävät valmistajalle ja mobiilisovelluksen kautta kuljettajalle. Tiedonkeruun tärkein tehtävä on tehdä autoilusta turvallista ja vaivatonta.

Jos juot aamukahvia, nyt on hyvä aika laskea kuppi pöydälle. Uudehko autosi nimittäin tietää missä olet ajanut, kuinka kovaa ja oletko kiihdytellyt vai kruisaillut rauhassa. Nykyiset autot ovat täynnä tekniikkaa, joka kerää tietoja auton käytöstä.

”Se on täysi totta”, Toyotan asiakaskokemuksesta vastaava päällikkö Tommi Lahtinen vahvistaa.

Kahvikuppiin uskaltaa kuitenkin taas tarttua: yksittäisen auto liikkeet eivät autonvalmistajaa kiinnosta.

”Autonvalmistajia kiinnostaa personoimaton big data ja vikatilanteet, jonka avulla autoja ja liikenteen palveluita voidaan kehittää. Emme me Toyotalla tiedä, missä juuri sinä autollasi ajat, emmekä aio alkaa myydä levyjä kuuntelemasi musiikin perusteella”, Lahtinen naurahtaa.

Älykäs auto voi pelastaa kolarissa

Autot ovat muuttuneet pikkuhiljaa älykkäiksi 1980-luvulla yleistyneiden ajotietokoneiden myötä. Ensin autot alkoivat varastoida tietoa moottorin toiminnasta, mikä voitiin lukea tietokoneella huollon yhteydessä.

Nyttemmin tämän rinnalle on tullut verkon kautta tapahtuva ajoseuranta. Se löi läpi muutama vuosi sitten, kun EU:ssa säädettiin pakolliseksi e-Call-hätäpuhelujärjestelmä vuodesta 2019 eteenpäin myytäviin autoihin.

”Kun kolari on tarpeeksi voimakas, auto hälyttää itse apua. Kyetäkseen antamaan tietoa kolarista, auton on kyettävä havainnoimaan nopeutta, kiihtyvyyttä ja sitä, ovatko turvatyynyt lauenneet.”

Auton käytöstä syntyvä henkilökohtainen tieto on aina ihmisen omaa.

Tieto helpottaa huoltoa

Autot keräävät tietoa myös autoilun parantamiseksi. Toyota välittää tietoa sekä valmistajan pilvipalveluun, että auton omistajalle MyT-mobiilisovelluksen kautta esimerkiksi siitä, kuinka suuren osan ajosta hybridiauto kulkee sähköllä.

”MyT:n kautta toimiva hybridiajovalmentaja tarvitsee käyttötietoa toimiakseen. Kun kuljettaja saa tarkkaa tietoa ajotavastaan, hänen on helpompi opetella ajamaan taloudellisesti.”

Toyotaan vikoja ei tule, Lahtinen vitsailee. Jos nyt sattuisi tulemaan, vauhdittaa MyT-sovellus auton korjaamisessa. Tulossa on pian ominaisuus, jossa varoitusvalon syttyessä MyT informoi kuljettajaa viasta ja tarvittavista toimenpiteistä. Sopivan huollon voi varata suoraan sovelluksesta.

”Sama tieto välittyy korjaamolle. He voivat selvittää vian luonnetta etädiagnostiikalla ja valmistautua korjaukseen ja varaosien hankintaan. Aikaisemmin tähän päästiin kiinni vasta auton saapuessa korjaamolle.”

MyT:n kautta toimiva hybridiajovalmentaja tarvitsee käyttötietoa toimiakseen. Kun kuljettaja saa tarkkaa tietoa ajotavastaan, hänen on helpompi opetella ajamaan taloudellisesti.

Älykästä autoa on ajateltava kuin puhelinta

Tulevaisuudessa liikenteen palvelut kehittyvät. Jo nyt Toyotan MyT-sovelluksen avulla voi suunnitella ajoreitin kotisohvalla ja lähettää sen auton navigaatiojärjestelmään, seurata kilometrejä seuraavaan huoltoon, tarkastella ajohistoriaa ja esimerkiksi etsiä oman auton parkkipaikalta.

”Auton käytöstä syntyvä henkilökohtainen tieto on aina ihmisen omaa. Palvelut tekevät autoilusta helpompaa, mutta palveluiden käytön voi aina halutessaan lopettaa ajamisen siitä kärsimättä.”

Älykäs liikenne vaatii tietoturvaa, josta huolehtiminen on auton omistajan ja valmistajan yhteinen asia.

”Aivan kuten puhelintakin vaihtaessa, myös autokaupan yhteydessä oman auton viihdekeskus on resetoitava sekä oman että uuden omistajan tietoturvan vuoksi. Toyotalla olemme luoneet yhtenäiset toimintamallin, jolla tämä tehdään turvallisesti.”