Koko Euroopassa suosittujen kompaktien crossover-mallien luokkajakoa uusitaan kovalla kädellä, kun markkinoille saapuu uusi Toyota Yaris Cross. Vaatimattomuus ei kuulu auton ominaisuuksiin, sillä tähtäimessä on yksiselitteinen ykköstila luokassaan.

Toyotan esiintyminen niin kutsutussa B-SUV-segmentissä ei ole täysin uutta. Vuonna 2009 esiteltiin malli nimeltä Urban Cruiser, jonka syntymässä oli hyvin paljon samaa kuin nyt Yaris Crossin yhteydessäkin. Urban Cruiser perustui tuon aikakauden, eli toisen sukupolven Yaris-malliin, siinä missä Yaris Cross nyt pohjautuu hyvin voimakkaasti uusimpaan, neljännen sukupolven Yaris-malliin. Kuitenkaan tuolloin yli 10 vuotta sitten, maailma ei ollut vielä valmis crossover-malleille, joten Urban Cruiser jäi melko nopeasti taka-alalle suositumpien mallien johtaessa myyntitilastoja.

Suosittu crossover-segmentti

Vuonna 2021 tilanne on toinen. Kyseinen autoluokka on Euroopan kuohuvassa automarkkinassa erittäin tärkeä, ollen toiseksi suurin autoluokka lähes 20 % osuudellaan kokonaismarkkinasta. Mittakaavasta kertoo jotakin se, että Euroopassa se on tarkoittanut vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla lähes 1,2 miljoonaa myytyä autoa. B-SUV-segmentin koko Suomessa kasvaa tasaisesti, ja alkuvuoden aikana niitä on myyty jo noin 6 500 kappaletta.
Toyotalle ominaiseen tapaan ei pelkkä tuotteen tarjoaminen suosittuun autoluokkaan riitä, vaan auton tulee olla enemmän kuin kilpailu­kykyinen. Millä eväillä Yaris Cross siis lähtee hakemaan kärkipaikkaa omassa kastissaan?

Vahvaa sukunäköä

Yaris Cross on nimeään myöden vahvasti sukua hiljattain esitellylle neljännen sukupolven Yaris-mallille. Uutuudessa käytetään entuudestaan tutun TNGA-alustarakenteen GA-B-kokoluokan rakennetta. Yaris Cross onkin loistava esimerkki kyseisen alustarakenteen skaalautuvuudesta ja kyvystä tuottaa hyvin erilaisia automalleja silminnähden samankaltaisista lähtökohdista, mutta säilyttäen kaikki TNGA-rakenteeseen liitettävät positiiviset ominaisuudet. Erinomainen ajettavuus, matala painopiste, jäykkä korirakenne ja maksimaalinen turvallisuus ovat tässäkin mallissa vakiona.
Esimerkiksi Yaris Cross- ja Yaris-mallien akseliväli on sama 2 560 mm, mutta muiden mittojen suhteen tilanne on toinen. Suurempien etu- ja takaylitysten kautta Yaris Cross on sisarustaan 240 mm pidempi. Crossover-malleille tyypillisesti loistavat sisätilat haetaan kasvusta korkeussuunnassa, joten Yaris Cross on 95 mm korkeampi ja maavaraltaan 25 mm suurempi kuin Yaris. Yaris Cross tarjoaa erinomaisen yhdistelmän korkeaa istuma-asentoa ja matkustusmukavuutta.

Kokoaan isompi, jalanjälkeään uhmakkaampi. Korkea kori tarjoaa erinomaiset sisätilat.

Itselataava hybridi myös nelivedolla

Kukaan Toyotan mallistoa seurannut tuskin yllättyy siitä, mikä Yaris Crossin rinnassa sykkii. Voimanlähteenä on nimittäin aina uusinta Toyotan hybriditekniikkaa edustava, 1,5-litraiseen kolmisylinteriseen bensiinimoottoriin perustuva itselataava hybridivoimalinja. Tämä takaa mielenrauhan niin matalan kulutuksen kuin alhaisten päästöjenkin suhteen. Eräs kilpailijoista erottava tekijä on se, että Yaris Crossiin on saatavilla myös AWD-i-nelivetojärjestelmä.
AWD-i-nelivetojärjestelmä tuo autoon yhden sähkömoottorin lisää, ja se on sijoitettu taka-akselille. Sen tehtävänä on auttaa liikkeellelähdöissä ja matalissa nopeuksissa aina 70 km/h -nopeuteen asti, mikäli etupyörillä havaitaan luistoa. Normaali­tilanteissa auto on aina etuvetoinen. Ajo-ohjelmista löytyvän Trail-moodin avulla kuljettaja voi valmiiksi pyytää takavetoa osallistumaan auton kuljettamiseen, mikäli olosuhteet sitä edellyttävät.

Kaunis takamus kätkee sisälleen erinomaiset tavarankuljetusmahdollisuudet.

Varustetasoissa on mistä valita

Uusi Yaris Cross on saatavilla normaalisti neljällä eri varustetasolla. Nämä tottelevat nimiä Active, Intense, Style ja Premium. Lisäksi malliston huipulla on ensimmäisen vuoden ajan tarjolla erittäin kattavasti varusteltu Premier Edition. Näistä varustetasoista Intensen ja Stylen yhteyteen on saatavilla AWD-i-neliveto, Active on aina etuvetoinen ja Premium sekä Premier Edition vastaavasti aina AWD-i-nelivetojärjestelmällä varustettuja.

Active tarjoaa kattavan perusvarustetason

Totuttuun tyyliin jo perusvarustetaso, Active, tarjoaa hyvin kattavan varustelun. Koska turvallisuus on aina kaiken Toyotan toiminnan lähtökohta, kuuluu täydellinen Toyota Safety Sense 2.5 -varustelu vakiona kaikkiin Yaris Cross -malleihin. Lisäksi Active tarjoaa älypuhelimen integrointiominaisuudet, peruutuskameran sekä 8” kosketusnäytöllä varustetun mediakeskuksen. Activeen kuuluvat myös tavaratilan monikäyttöisyys kahteen eri tasoon asetettavan tavaratilan pohjan ja 40:20:40-suhteessa taittuvien takaistuimien selkänojien muodossa. Plus-paketilla varustelua voi lisätä mm. LED-ajovalojen, avaimettoman Smart Entry & Start -järjestelmän sekä täysin uuden, pilvipohjaisen navigointijärjestelmän tuomilla lisäominaisuuksilla.

Suhteessa 40:20:40 kaatuvat takapenkkien selkänojat lisäävät monikäyttöisyyttä huimasti.

Intense tekee vaikutuksen

Intense vaikuttaa auton ulkonäköön, ja sivupeilit sekä katto muuttuvat mustiksi. Vannekoko kasvaa Activen 16 tuumakoosta tuumalla ollen 17 tuumaa. Kattokaiteet tuovat kirsikan kakun päälle ulkona ja sisällä taas musta sisäkaton verhoilu korostaa auton jyhkeän vankkaa olemusta. Intenseen saatavilla oleva Plus-paketti sisältää sähkötoimisen takaluukun, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä kuolleen kulman varoittimen ja peruutus­vahdin (BSM & RCTA).

Style ja Premium tuovat mukavuutta ja lisäturvaa

Yaris Cross Style -malli on varustettu 18 tuuman vannekoolla, kaksialueisella automaatti-ilmastoinnilla sekä tuulilasin HUD-näytöllä. Lisäksi kaukovalot ovat mukautuvat AHS-valot, jotka tekevät pimeällä ajamisesta entistä rentouttavampaa. Premium lisää varusteluun vielä istuimien synteettisen osanahkaverhoilun sekä etupuskurin voimakkaan Adventure-muotoilun. Sekä Style- että Premium-varustetasoihin saa halutessaan Lifestyle-paketin, joka sisältää Toyota Skyview -panoraamakaton sekä muhkeat soundit tarjoavan JBL Premium -audiojärjestelmän. Päällimmäisenä kermakerroksena Premiere Edition yhdistää kaikki Premiumin varusteet ja varustepaketit, lisäksi kuljettajaa ja matkustajaa hellitään istuinten synteettisellä kokonahkaverhoilulla.

Sisätilojen avaruutta voi laajentaa ylempien varustetasojen lisä­varusteisella Skyview-panoraamakatolla. Mittaristo tarjoilee tarvittavan tiedon tavalla, mikä ei rasita kuljettajaa. Monipuoliset ajotapavalinnat  kattavat myös AWD-i -järjestelmän ohjaamisen. Täysin uusi multimediajärjestelmä tarjoaa selkeää informaatiota halutuista aiheista.  Renkaat tiehen ja nimi lehteen. Yaris Cross kantaa nimeään ylpeästi.  Kevytmetallivanteiden koko  vaihtelee varustetasoittain. Kuvassa 18

Metropoleista maanteille

Kenelle uusi Yaris Cross sitten soveltuu? Helpompaa on kysyä, että kenelle se ei soveltuisi. Kaupungin urbaanissa sykkeessä viihtyvä etevän turvallinen kompakti katumaasturi miellyttää varmasti helppoudellaan ja laadullaan kaikkia, muttei Yaris Cross kaihda maantietäkään. Uusin hybriditeknologia pitää kulutuksen maltillisena kaikissa tilanteissa ja perävaunukin mahtuu mukaan; jarruttomalle perävaunulle suurin sallittu massa on 550 kg ja jarrulliselle 750 kg.
Yaris Cross on turvallinen niin auton sisäpuolella kuin ulkopuolellakin, kiitos kehittyneiden turvajärjestelmien. Se on erinomainen ajettava ja siinä on hyvä näkyvyys sekä erinomainen tavaratilan muunneltavuus TNGA-alustarakenteen ansiosta. Se saapuu lokakuun 2021 aikana jälleenmyyjillemme. Joten miksipä et kävisi kokeilemassa uutuutta? Loppuun vielä varoituksen sana; kokemus saattaa olla koukuttava.