Toyota Yaris on pysynyt suomalaisten suosikkina koko olemassaolonsa ajan, eikä sen menestys Euroopassakaan kalpene kilpailijoiden rinnalla. Ehkä luotettavuuden, hyvien tilojen, monikäyttöisyyden ja erinomaisen jälleenmyyntiarvon lisäksi Yarisin vetovoimana onkin sille ominainen mutta muille autoille harvinainen ominaisuus - sielu?

Uudistunut Toyota Yaris jatkaa kunniakasta menestystarinaansa, joka käynnistyi ensimmäisen sukupolven mallin esittelyn myötä vuonna 1999. Uutukainen nappasi tuoreeltaan heti seuraavana vuonna Car of the Year -palkinnon, mikä osoitti Eurooppaan suunnatun auton osuneen erinomaiseen paikkaan. Tuo paikka on ollut hyvässä hoidossa jo kolmen mallisukupolven ajan, sillä Yaris on Toyotan myydyin malli Euroopassa.

Suomessa Yarisin menestys on ollut kautta vuosien tasaista

Suomessakin menestys on ollut kautta vuosien tasaista Yarisin keikkuessa rekisteröintitilastojen kärjessä yltäen kaikkien henkilöautojen joukossa parhaimmillaan kolmanneksi. Omassa luokassaan Yaris on ollut suvereeni ykkönen jo pitkän aikaa. Neljännen sukupolven Yaris ei varmasti tule luovuttamaan edellisten mallien menestystä yhdellekään kilpailijalle, sillä uudistunut malli on lyhyesti sanottuna erinomainen.

Launch Edition -mallin kaksivärisyys sointuu yhteen luonnon kanssa.

Rakennuspalikat kohdillaan

Uusi Yaris käyttää korirakenteensa pohjana TNGA-alustarakenteen GA-B -versiota, toisin sanoen B-segmentin kokoluokkaan suunnattua rakennetta. Korirakenne tuo uuteen malliin kaikki ne kehutut ominaisuudet, joita TNGA-pohjaiset mallimme ovat keränneet viimeisten vuosien aikana. Erittäin vääntöjäykkä rakenne, matalalla sijaitseva painopiste sekä suurlujuusmateriaalien harkittu käyttö tekevät yhdessä uutuusmallista hyvin miellyttävän ajettavan. Samoin älykkäät rakenneratkaisut lisäävät turvallisuutta ja antavat suunnitteluvaiheessa vapaat kädet muotoilijoille, jotta he voivat toteuttaa visioitaan tavalla mikä ei aiemmin ole välttämättä ollut mahdollista.

Kauneus on aina katsojan silmässä, mutta lienee vaikeaa löytää joku, joka aidon rehellisesti ei pitäisi uutta Yarista näyttävän ja erottuvan näköisenä. Edelliseen malliin verrattuna auton pituus on suurinpiirtein sama, mutta kokonaiskorkeus on pienempi ja leveys vastaavasti suurempi. Lievästi muuttuneita mittasuhteita halutaan myös korostaa räväkällä muotoilulla, eikä kenellekään jää epäselväksi, että kyseessä on täysin uusi, upea malli.

Yaris toimii tietysti myös kaupungissa.

Viisasta voimaa

Kenellekään ei varmasti liene yllätys, että voimalinjoista puhuttaessa ykköseksi nousee hybridi. On myös sopivaa, että ensimmäisenä tähän kokoluokkaan hybridivaihtoehdon tuonut malli tuo uudistuessaan mukanaan entistä paremman hybriditeknologian. Hybridin teho on kasvanut edeltävän mallin 100 hevosvoimasta 116 hevosvoimaan, mikä yhdessä muiden muutosten myötä näkyy ennen kaikkea suorituskyvyssä, mutta myös taloudellisuudessa. Siinä missä edellinen malli saavutti paikaltaan lähtiessä 100 km/h nopeuden hieman yli 12 sekunnissa, säntää uusi malli samaan nopeuteen noin kymmenessä sekunnissa. Samaan aikaan polttoaineen kulutus on kuitenkin pudonnut liki 20 %.

Täysin uuden hybridin ollessa varmasti erinomainen valinta, yhä useampaan uuteen Yaris-malliin ei sovi unohtaa perinteistä bensiinimoottoriakaan; sekin on uudistunut täysin. Kuten hybridinkin yhteydessä, on uusi 1,5-litrainen bensiinimoottori kolmisylinterinen. Uusi moottori on hyvin läheistä sukua Corollan ja C-HR:n 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuvan hybridin polttomoottorin kanssa. Bensiinimoottori on saatavilla joko kuusivaihteisella, käsivalintaisella voimansiirrolla tai portaattomalla Multidrive-S -vaihteistolla varustettuna. Valikoimassa säilyy myös edellisestä mallista tuttu 1,0-litrainen, kolmisylinterinen voimanlähde.

Autojen kuvaaminen on parhaimmillaan leppoisaa puuhaa, kun keli on kohdillaan. Kuvassa oikealla Tomi Nuotsalo ja vasemmalla Pekka Karvinen.

Älykkäitä varusteita

Uusi Yaris on varustelultaan kattava ja fiksu. Turvallisuusvarusteista innovatiivisin on ensimmäistä kertaa tässä luokassa nähtävä keskiturvatyyny, joka törmäystilanteissa täyttyy etupenkkiläisten väliin, ja estää näin kuljettajaa ja etumatkustajaa osumasta toisiinsa. Kattavaan turvallisuusvarusteluun kuuluu aina vakiona PCS-järjestelmä. PCS tunnistaa ja mahdollisuuksien mukaan estää törmäystilanteita, nyt hätäjarrutuksen aktivoinnin lisäksi myös hätäväistöavustimella varustettuna. Järjestelmä tunnistaa peräänajouhkan lisäksi myös pyöräilijät ja jalankulkijat, viimeksi mainitut myös pimeällä. Uutena lisänä PCS-järjestelmässä on jalankulkijoiden tunnistus risteysajossa. Tämä toiminto varoittaa kuljettajaa, mikäli risteyksestä käännyttäessä on vaarana törmätä risteävään jalankulkuliikenteeseen.

Uusi Yaris on varustelultaan kattava ja fiksu.

Älykäs vakionopeudensäädin toimii hybrideissä koko nopeusalueella ja bensiinimoottorilla varustetuissa malleissa 40 km/h -nopeudesta ylöspäin. Vakionopeussäätimen toimintoihin kuuluu sekä adaptiivisuus eli etäisyyden pito vakiona edelläajavaan kuin myös asetusnopeuden ehdottaminen voimassaolevan nopeusrajoituksen mukaiseksi. Aktiivisten turvavarusteiden kavalkaadi sisältää myös muista malleista tuttuja elementtejä, kuten liikennemerkkien tunnistuksen (RSA), automaattiset kaukovalot (AHB) ja kaistan/edelläajavan seurantatoiminnolla varustettu kaista-ajoavustin (LTA).

Keulan ilme sen kertoo – ei mitään muistoa edellisestä mallista, paitsi hieno perintö.

Varaa valita

Uusi Yaris on saatavilla neljällä varustetasolla: Life, Active, Style ja Premium. Bensiinimoottoriset mallit ovat saatavilla Life- ja Active-varustetasoilla (1.0 VVT-i vain Life) ja hybridimallit kaikilla neljällä varustetasolla. Jo Life-mallissa on vakiona kaikki aiemmin mainitut turvallisuusvarusteet, sillä kokonaisturvallisuus ei saa olla sidoksissa auton hankintahintaan. Lisäksi autossa on aina vakiona uusin versio multimedian suhteen. Uusin versio sisältää aina älypuhelimen integrointiominaisuuden eli mahdollisuuden yhdistää älypuhelin osaksi autoa Apple CarPlayn tai Android Auton avulla.

Active osoittautunee suosituimmaksi varustetasoksi. Sen vakiovarusteista tarjontaa mm. nahkaverhoillun ohjauspyörän ja peruutuskameran lisäksi voi kohentaa valitsemalla Plus-paketin, joka sisältää mm. navigointijärjestelmän, kevytmetallivanteet, automaattiset tuulilasinpyyhkijät sekä älyavainjärjestelmän. Style tuo, luonnollisesti nimensä mukaisesti, autoon tyyliä ja käytettävyyttä muun muassa LED-ajovalojen, 16” kevytmetallivanteiden sekä LED-takavalojen myötä. Styleen valittavista tehdasvarusteista Plus-paketti sisältää mm. pysäköintitutkan eteen ja taakse, navigoinnin ja kuolleenkulmanvaroittimen (BSM). Malliston huipun Premium-varustetaso sisältää mm. tuulilasinäytön (HUD) sekä osanahkaverhoilun. Sekä Style- että Premium-varustetasoihin on lisäksi saatavilla Toyota Skyview -panoraamakatto sekä JBL Premium -audiojärjestelmä.

Se kaikista tärkein

Kun automalli uudistuu, tuo se aina tullessaan isojakin muutoksia edeltävään malliin. Uusi malli on väistämättä edeltäjäänsä etevämpi, on kyse sitten varusteista, ajettavuudesta tai vaikkapa aina tärkeästä turvallisuudesta. Uusi Yaris on kaikkea tätä ja vielä enemmänkin, mutta se tärkein asia on säilynyt kutakuinkin muuttumattomana kaikkien Yaris-sukupolvien ajan. Yaris on Euroopassa eurooppalaisille suunnattu malli, ja noin 60 000 Suomen maanteillä aktiivisesti käytössä olevaa autoa osoittaa sen suosion piilevän pelkkää ulkokuorta syvemmällä. Ja se on se Yaris-mallin iso sielu.

Tavaratila on avara ja helppokäyttöinen. Style- ja Premium-mallien mittaristo on erittäin tyylikäs. Makea muoto ja ylpeä mallinimi. Mitä muuta tarvitaan? Näyttävän panoraamakaton saa myös Style- ja Premium-malleihin. Mediakeskus on sijoitettu hyvin kuljettajan näkökenttään.