Toyotan tuotemarkkinointipäällikkö Jouko Ryynänen tiimeineen pitää huolen siitä, että valikoimassa riittää niitä autoja, joita suomalaiset haluavat.

Nuorena ihmisen on saatava tehdä virheitä, sillä ne voivat lopulta viedä pitkälle. Näin kävi Jouko Ryynäselle, joka nykyisin toimii Toyotan Suomen tuotemarkkinointipäällikkönä.

”Ensimmäinen autoni ei suinkaan ollut Toyota”, Ryynänen myöntää erheensä.

Mutta kovaa se kulki. Ryynänen ajoi muutamia ralleja F-ryhmässä Fiat 128 Sport Coupella. Kun auto oli kaadettu katolleen toistamiseen, ralli sai jäädä. Ryynänen alkoi keskittyä diplomi-insinöörin opintoihin Otaniemessä.

Kilometrit sorateiden virtuoosina eivät kuitenkaan olleet menneet hukkaan, päinvastoin.

”Kaverini, jonka kanssa ajoin, oli mennyt Toyotalle automyyjäksi, ja sain hänen kauttaan Toyotasta hyvän kuvan. Ensin hän myi minulle ja vaimolleni Corollan, perheen kasvaessa Carina II -farmarin ja kun hänen myyntipuheensa olivat niin hyvät, päätin hakea töitäkin.”

Logistiikka kirkasti Toyotan arvot

Tänä vuonna Ryynäselle tuli täyteen 20 vuotta Toyotan organisaatiossa. Tuote- ja varaosapäällikköinä vietettyjen vuosien jälkeen Ryynänen työskenteli viimeiset neljä vuotta Toyotan varaosalogistiikkakeskuksen vetäjänä Korsossa. Keskus huolehtii varaosa- ja varustetoimituksista koko Toyota-verkostolle Suomessa ja Virossa.

”Toyotan arvot, kuten ongelmien näkeminen mahdollisuuksina, turhan poistaminen ja jatkuva kehittyminen kirkastuivat logistiikassa, missä tavara liikkuu jatkuvasti ja oikeat tavarat on saatava oikeaan paikkaan.”

Kesällä Ryynänen aloitti Toyotan tuotemarkkinointipäällikkönä. Myynninsuunnittelu- ja tuotemarkkinointitiimien kanssa hän huolehtii siitä, että jälleenmyyjillä on oikeaan aikaan saatavana sellaisia autoja, joita suomalaiset haluavat.

”Ennustajan työtähän tämä on. Arvioimme asiakkaiden mieltymyksiä ja autokaupan yleistä kehitystä, joista jälkimmäinen viime vuosien poukkoilun perusteella on kieltämättä hankalaa. Koronavirus sekoitti autokauppaa lisää, mutta Toyotan markkinaosuuden kasvu kertoo, että olemme vastanneet kysyntään juuri oikealla tavalla. ”

Unelmat ovat osa autokauppaa.

Asiakas tietää kyllä, mitä tarvitsee

Ennustamisen ohessa Ryynänen pitää tärkeänä yhteydenpitoa automyyjiin. He tietävät esimerkiksi sen, minkälaisia varustepaketteja asiakkaat kysyvät.

”Haluamme ajatella Toyotalla asian niin, että mallien markkinoille työntämisen sijaan katsomme, mitä asiakkaat haluavat.”

Yleisimmät mallit ja tavallisimmat varustepaketit on löydyttävä ´hyllystä´, kun asiakas saapuu Toyota-liikkeeseen ostohousut jalassa. Sen sijaan yksityiskohtaisesti juuri oman maun mukaan räätälöityjä yksilöitä asiakkaat suostuvat odottamaan kauemminkin.

”Myynnin suunnittelu on myös ajoittamista. Uusien mallien saapuessa on varmistettava niiden riittävyys, mutta oikea-aikaisen tilaamisen ohella on samalla kyettävä hallitsemaan poistuvien mallien varastoa.”

Celica vie toiseen maailmaan

Osa autokauppaa ovat unelmat. Ryynänen tykkää toimia Toyotan parissa, sillä unelmat ja arki eivät ole liian kaukana toisistaan. Asiakas saa, mitä mainos lupaa.

”Toyota-hybridimallistossa suomalaiset arvostavat erityisesti ympäristöystävällisyyttä ja taloudellisuutta, vaivattomuutta sekä moderneja teknologioita. Ja luonnollisesti Toyotalle tunnusomaista luotettavuutta”, Ryynänen kiteyttää.

Tunteakseen automerkin läpikotaisin Ryynänen ei ole rajoittanut tietämystään työpaikalle. Vapaa-ajalla moderni markkinaennustaja saa väistyä, ja siistin toimistounivormun alta esiin kuoriutuu autoteknikko. Harrasteautonaan Ryynäsellä on oikea klassikko, eli vuoden 1981 takavetoinen Toyota Celica.

”Se vie täysin toiseen maailmaan. Tykkään siitä, kun käynnistäessä saan antaa varovasti ryyppyä ja kuulostella, miten se lähtee käymään. Sen ajan autoa pitää todella ajaa: se on välillä kivaa, ja muistuttaa myös siitä, mikä nykyajan autoissa on hyvää.”