Lyhyin vastaus on, että se näytti tyylikkäältä. Pidempi vastaus on, että olen töissä linja-autoyhtiö Korsisaaren ajojärjestelijänä ja työpaikka muutti vuosi sitten kotini läheltä Espoosta Nurmijärvelle. Ajelin Toyota RAV4:lla, joka oli hyvä auto, mutta päivittäisen työmatkan kasvaessa lähes 70 kilometriin, piti polttoaineen kulutusta miettiä tarkemmin. Olin katsellut C-HR:ää jo pidemmän aikaa, mutta lopulta Länsiauton Suomenojan automyyjä Miikka Kettusen myyntipuhe oli korsi, joka katkaisi kamelin selän. Kokeilin ja totesin, että tämä on kiva.
Kaksi isointa asiaa ovat näppäryys erilaisissa ajotilanteissa ja ulkonäkö. Tykkään suunnitella autoa verkkosivujen sovelluksen avulla. Siitä tulee helposti kallista leikkiä, mutta on hienoa, kun auton yksityiskohdat miellyttävät omaa silmää. Auton väri on minulle hyvin merkityksellinen asia: edellinen autoni oli taivaan sininen ja nyt tämä on vihreä. Mustaa ja harmaata on liikenteessä vaikka kuinka. Tätä ei tarvitse parkkipaikalta etsiä!
Toyota merkitsee minulle ääretöntä luotettavuutta. Joskus taannoin minulla oli jos jonkinlaista rämää, ja sen jälkeen olimme viisi vuotta ilman autoa. Kun tarvitsimme perheeseen jälleen auton, fiksuna tyyppinä muutenkin tunnettu vaimoni tykkäsi Toyotasta. Sen jälkeen olemme ajaneet vain Toyotalla, eikä sitä ole tarvinnut katua. Kun joskus harvoin on ollut vikoja, asiat on myönnetty ja hoidettu. Tykkään tästä rehellisyydestä.
Toyota C-HR on kaupungissa ja parkkipaikalla tosi ketterä, eikä se maantielläkään hullumpi ole. Kolme eri ajotyyliä toimivat hyvin eri tilanteissa, sportti vähintäänkin riittävän räväkästi minun näpeissäni. C-HR Lime Editionissa erikoisuutena on musiikkivalmistaja JBL:n suunnittelema äänentoistolaitteisto. Maantiellä niin musiikki kuin äänikirjatkin soivat upeasti.
Noin joka kolmas vuosi – ikävä kyllä! Olen aina luvannut, että pidän autoa pitkään. Nyt en edes luvannut, koska tiedän kuitenkin hakevani uuden mielenkiintoisen Toyotan vanhan tilalle. Yhdessäkään ei ole ollut vikaa, mutta kun uusi auto osuu silmään, niin kyllä vaihdolle aina 'järkiperustelut' keksitään.
Ajan vuodessa noin 25 000 kilometriä ja suurin osa siitä on työmatka-ajoa. Lisäksi tykkäämme lomailla autolla, sillä se antaa aivan erilaista vapautta liikkumiseen kuin muut matkustusmuodot. Edellisellä Toyotalla kävimme Lapissa, Pohjois-Norjassa ja Ruotsissa. CH-R:llä on kierretty vasta Suomea, mutta kyllä sekin selvästi jo kaipaisi ulkomaille.
Ajoimme pohjoiseen, kun poikani oli vielä pieni. Oli pimeää ja pitkiä ajovaloja piti säädellä vastaantulijoiden mukaan. Poikani kysyi ihmeissään, miksi leikin valoilla koko ajan. Selitin, että muuten vastaantulijat sokaistuisivat. Voi jestas, kuinka poikani innostuikaan – seuraavat 50 kilometriä hän oli silmä tarkkana ja komensi minua laittamaan pitkät pois ja taas päälle. Pieneen isän ja pojan väliseen hetkeen tiivistyi oivaltamisen iloa, josta on säilynyt mukava muisto pitkään.
Syksyllä myyntiin tuleva Toyota RAV 4 plug in -hybrid on hyvin lähellä unelmieni autoa. Se on iso, tehokas ja kulkee lähestulkoon pyhällä hengellä.
Mikko Ritola