Ensimmäinen Toyota Way -lehti on julkaistu! Nimikilpailu toi meille useita hienoja ehdotuksia luopuessamme ­Toyota+ -nimestä. Ehdokkaiden joukosta valikoitui yrityksellemme merkityksellinen ­Toyota Way. Joka on nyt myös uuden verkkosivustomme nimi. 

Toyota Way tarkoittaa niitä ydinarvoja, joiden avulla Toyota on kasvanut kangaspuuvalmistajasta maailman suurimpien autonvalmistajien joukkoon, ja joiden myötä Toyota tunnetaan laadun, luotettavuuden ja kestävyyden symbolina yhtä lailla kuin innovatiivisena hybriditekniikan kehittäjänä. Myös pyrkimyksemme täydelliseen asiakastyytyväisyyteen perustuu Toyota Way -arvoihin. 

Vuosi 2020 on käynnistynyt hienosti. Rekisteröintitilastojen perusteella Toyota on ollut henkilöautojen myynnissä omilla lukemillaan! Emme kuitenkaan jää lepäämään laakereille, sillä ykkössijalla pysyminen vaatii määrätietoista työtä. Olemme lähteneet heti vuoden alusta liikkeelle voimakkailla teoilla, ­jotka muistuttavat Toyotan ylivoimaisesta hybridijohtajuudesta.

Hybridit ovat muodostuneet brändimme isoimmaksi tukipilariksi. Muistutamme mielellämme, että meillä on käytössämme neljännen sukupolven tekniikkaa nyt kun kilpailijat vasta vähitellen esittelevät omia ratkaisujaan – eittämättä EU:n kiristyvistä päästötavoitteista johtuen hyvinkin nopealla tahdilla. Olemme tehneet määrätietoista työtä yli 20 vuotta, ja olemme vahvempia kuin koskaan.

Geneven autonäyttely peruttiin koronaviruksen vuoksi, joten joudumme hetken odottamaan uutta mahdollisuutta esitellä Euroopan ja Suomen markkinoille uusia, upeita mallejamme. Nostettakoon niistä esiin RAV4 Plug-in, sillä se antaa meille kutkuttavan mahdollisuuden: ensimmäistä kertaa ladattavien hybridien historiassa esitellään tämän kokoluokan malli, jonka kokonaistaloudellisuus ei riipu sen käyttötavasta.

Kun RAV4 Plug-in -mallin ladatun sähkön osuus on ajettu (luonnollisesti lähipäästöttömästi) pois, paljastaa se Toyotan hybridihistoriasta kumpuavan osaamisensa. Se säilyy hämmästyttävän pihinä myös ilman ladattua sähköä. Myöskään yli 300 hv:n huipputeho ei laske ladatun sähkön loputtua, kuten monilla kilpailijoilla käy. Polttoaineenkulutus on normaalin, itselataavan hybridin tasolla ja jopa alle. Tekninen etumatka yhdistettynä edelläkäyvään taloudellisuuteen ja tinkimättömään ajomukavuuteen on jotain, mihin vain Toyota pystyy.

Markkinointijohtaja
Mikko Kekäläinen

(Pääkirjoitus on julkaistu Toyota Way -lehdessä 1/2020.)