Autoteollisuuden kukoistus alkoi 1920-luvulla. Liukuhihnaa hyödyntävä sarjatuotanto oli päässyt käyntiin ja tärkeimmät keksinnöt oli tehty. Auton yleistyminen vaati ainoastaan kukkarolle sopivan hinnoittelun, tieverkoston laajentumisen ja polttoainejakelun varmistumisen.

Nyt kun olemme siirtyneet 2020-luvulle autojen aiheuttamien päästöjen vähentäminen on tärkein tehtävä. Sadan vuoden takaiseen on kuitenkin paljon yhtäläisyyksiä. Tarvittava teknologia on myös nyt olemassa. Pitää vain valita vaihtoehdoista parhaat, hinnoitella oikein ja huolehtia käyttöenergian saatavuudesta.

Asiantuntijat vakuuttavat, että kaikkia käyttövoimavaihtoehtoja tarvitaan vielä ainakin pari vuosikymmentä. Autokaupassa tiedostetaan, että asiakkaat haluavat varmaa ja läpinäkyvää tietoa valintansa perustaksi. Autoteollisuus ennustaa, että kymmenen vuoden päästä tuotannosta on vielä puolet pelkällä polttomoottorilla toimivia autoja. Eniten kasvaa hybridien määrä, kolmasosaan koko autotuotannosta. Sähköautojen osuus jää 15 prosenttiin. Edessä on siis hybridien vuosikymmen.

Pysäköinti kallistuu ja alan liiketoiminta kasvaa. Kun autojen määrä lisääntyy ja kaupungit rajoittavat liikennettä ja poistavat kadunvarsipysäköintiä, pitää pysäköintiin varata kallista hallitilaa.

Pääkaupunkiseudulla tarjotaan jo nyt kolmen tuhannen euron hintaisia vuosisopimuksia hallipaikasta. Hinta on kymmenkertainen verrattuna kadunvarsipysäköintiin ja enemmän kuin auton muut käyttökustannukset. Autolle voi ostaa hallista myös oman osakkeen. Se taas maksaa enemmän kuin keskihintainen uusi auto.

Pysäköintivirhemaksut luultavasti nousevat ja maksulappujen jako tehostuu. Espoossa tehotoiminnan kohteeksi joutuivat kirkkoon kokoontuneet ihmiset, joiden autoja oli jäänyt epäselvästi merkityn pysäköintialueen ulkopuolelle. Juhlaväki seurasi kirkon ikkunasta paikalle osuneiden laputtajien armoa antamatonta työskentelyä.

Asiakaspalvelua tulee Espanjasta ja muualtakin maailmasta. Monet työt ja palvelut suoritetaan netin välityksellä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom hoitaa jo nyt asiakaspalveluaan Espanjan Fuengirolasta. Toiminnan sijoittamista turistikohteeseen perustellaan alhaisemmilla kustannuksilla.

Autosta tulee osa tietoverkkoa, jonka avulla auton kunto voidaan tarkastaa ja huoltokin tehdä kätevästi etänä. Liikkumista seurataan ja tieto tallentuu tietopankkeihin entistä tehokkaammin. Joku jossain tietää missä olet, mihin menet ja mitä ostat.

Oli hämmentävää saada Googlelta viesti, joka kertoi missä olin viime vuonna käynyt. Se tiesi maat, kaupungit, kaupat ja baaritkin! Se tiesi paljonko olin käyttänyt aikaa autossa, ja minkä verran kertyi kilometrejä, sama kävelyn ja pyöräilyn osalta. Mistä se tietonsa sai? Älykännykästä varmaan.

Vastapainona teknologian kasvun todennäköisyydelle ovat ennusteet eettisyyden, inhimillisyyden ja luonnon arvostuksen kasvusta. Tapahtuuko asiat, joita uumoillaan? Tuskinpa ainakaan kaikki. Toteutunut tulee poikkeamaan asiantuntijoidenkin antamista ennusteista.

Kauko Kyyrö luo näkymiä autoalan ilmiöihin ja käänteisiin. Kauko on autoinsinööri, jolla on takanaan yli 30 mainostoimistovuotta.