Kulunut vuosi on ollut varmasti eräs erikoisimmista ajanjaksoista lähihistoriassa. Pandemia on muuttanut monia asioita arkisissa rutiineissamme. Jotkut asiat ovat saattaneet muuttua pysyvästikin, ja tietynlainen epävarmuus on tullut osaksi päivittäistä elämäämme. Toisaalta, epävarma tulevaisuus on jollakin tasolla melko muuttumaton tosiasia, sen sijaan tulevaisuuden ennustaminen on aina ollut vaikeaa.

Kevään notkahdus automarkkinassa puraisi meitä hyvin samankaltaisella otteella kuin monia muitakin automerkkejä. Ymmärrettävistä syistä uusien autojen kysyntä laski merkittävästi pandemian vuoksi. Markkinan notkahduksesta huolimatta voimme kuitenkin olla erittäin tyytyväisiä, sillä kiinnostus Toyotaa ja erityisesti Toyotan hybridejä kohtaan on tänä vuonna jopa kasvanut. Toyotan osuus koko vuoden rekisteröinneistä on ollut aivan erinomainen!

Tämän erinomaisuuden voi odottaa myös saavan jatkoa. Tämän syksyn kuumimmat uutuutemme, täysin uusi Toyota Yaris sekä lataushybridi RAV4 Plug-in olivat ensiesittelyssä syyskuun alussa valtakunnallisessa viikonloppunäyttelyssä. Kumpikin uutuus sai arvoisensa vastaanoton. Luokkansa fiksuin ja monin tavoin energiapihein RAV4 Plug-in vastaa ladattavien hybridimallien kiihtyvään kysyntään. Mainittakoon jo tässä vaiheessa, että uuden Yaris-mallin hybridimallien osuus on tilauksista erittäin korkea – yli 80 %.

Mahtuu vuoteen muitakin positiivisia tapahtumia. Tätä kirjoitettaessa ilmestyi markkinatutkimusyritys Kantarin selvitys automerkkien maineesta suomalaisten keskuudessa. Tutkimus oli mieluista luettavaa, sillä Toyota säilytti hienosti ykköspaikkansa, jonka se viime vuonna lunasti. Erityisen merkille pantavaa on se, että maineeltaan luotetuimpien brändien listauksessa loistavat perinteisesti premium-merkit, kuten viidenneltä sijalta löytyvä Lexus, mutta Toyota on tutkimuksen mukaan omaa luokkaansa ja ohittaa ns. perinteiset listan valtiaat.

Kiitos tästä luottamuksesta kuuluu tietenkin Teille, hyvät asiakkaamme. Otamme tämän tutkimustuloksen kunniamainintana, josta olemme hyvin ylpeitä. Kiitos kuuluu myös rautaisen ammattitaitoiselle, palveluhenkiselle ja ennen kaikkea erittäin laajalle jälleenmyyjäverkostollemme. Ilman hyvää ja jatkuvaa yhteistyötä heidän kanssaan ei tässä, tai muissakaan tutkimuksissa voisi pärjätä.

Seuraava lehti ilmestyy jälleen normaalisti, toisin sanoen myös painettuna versiona. Sitä odotellessa haluan toivottaa kaikille lukijoillemme oikein mukavaa ja turvallista syksyn jatkoa!

Markkinointijohtaja
Mikko Kekäläinen

(Pääkirjoitus on julkaistu Toyota Way -lehdessä 3/2020.)