Nykypäivänä autokaupan on oltava siellä missä asiakkaatkin ovat. Toyotan sosiaalisen median sisällöistä vastaava Mia Meinander haluaa, että somekanavat tarjoavat jokaiselle luontevan tavan löytää tarvitsemansa autopalvelut.

Juuri nyt Toyota Suomella on so­siaalisessa mediassa 36 072 seuraa­jaa. Autobrändin on näyttävä sosiaalisessa mediassa, sillä siel­lä ovat myös nykyiset ja tulevat asiak­kaat.

”Kun julkaisemme mainoksen leh­dessä, se on siinä. Somessa taas syntyy aitoa ja pitkäkestoista vuorovaiku­tusta, ja ihmiset ovat lähellä”, Mia Meinander perustelee.

Meinander vastaa digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana Toyota Suomen sosiaalisen median kanavista apunaan automyynnin ja -huollon eri tehtävien ammattilaisia.

Toisin sanoen, kun ensi kerralla seuraamasi Toyota Suomen some­kanavassa kilahtaa hybridin taloudellisuutta, uuden Yarisin sporttisuutta

tai nelivetomalliston väkevyyttä hehkuttava postaus, se on luultavasti lähtöisin juuri Meinanderin sormenpäistä.
”Olen aina tykännyt kirjoittamisesta. Toyotan toiminnassa on paljon kivoja asioita, joita voi viestiä. Siksi tämä on tosi kivaa hommaa.”

Some-viestinnässä Mia Meinanderia innostaa mahdollisuus keskustella asiakkaiden kanssa sekä mahdollisuus luoda monipuolisia ja kekseliäitä sisältöjä.

Someviestintää arvojen mukaan

Meinander tuli ensimmäistä kertaa Toyotalle töihin vuonna 2014 tiedottajaksi. Jo sitä ennen hän oli työskennellyt autoalalla.
”Kerran kahvilassa istuessani sain Facebook-viestin Toyotalta, jossa vihjattiin työpaikasta. Se oli hauskaa, sillä edellisessä työpaikassani olimme usein miettineet, kuinka helppoa olisikaan markkinoida Toyotaa, joka on aina katsastustilastojen kärjessä.”

”Somelinjamme on se, että emme kommentoi yhteiskuntaa, uskontoa tai politiikkaa, vaan keskitymme autoalan asioihin, jotka osaamme.”

Sitä Meinander nyt saa tehdä. Hän suunnittelee some-sisältöjä eri kanaviin, kirjoittaa päivityksiä ja välillä kuvaa. Meinanderia kiehtoo se, että koskaan ei tiedä, mistä some tykkää. Nopea arkinen päivi­tys voi mennen tullen pestä suuren rahan mainosvideon.

”Toyotalla on hillitty maine, mutta vahva laatumielikuva on paras pohja markkinoinnille. Voimme revitelläkin, mutta koska meillä on omat arvomme ja äänemme, ei uusiin somekana­viin tarvitse säntäillä vain kokeilun vuoksi.”

Some toimii asiakaspalveluna

Somessa ovat iästä riippumatta kaikki, ja siksi asiakkaitaan kuuntelevan autobrändin on liikuttava pehmeästi eri kanavissa kuin hybridi kaupungissa. Juuri ennen haastattelua Meinander on tehnyt päivityksen LinkedIniin MyT-sovelluksen hyödyistä yrityskäyttäjille.

”LinkedIn nähdään ehkä bisnesalustana, mutta ihmisellä on eri rooleja työssään ja vapaa-ajallaan, joiden kautta hän liikkuu myös sosiaalisessa mediassa. Haluamme, että näymme ja kuulumme samalla äänellä niistä jokaisessa.”

Some on automerkille tärkeä myös siksi, että autokauppa on siirtynyt verkkoon. Toyotan rahoituksineen voi jo hankkia kokonaan kotisohvalta. Yhä useampi asiakas ottaa yhteyttä juuri somen kautta.

”Monelle on helpompaa kirjoittaa kuin soittaa, ja mitä vaikeampi asia on kyseessä, sitä enemmän asiakkaalle luontaisia asiakaspalvelun tapoja tarvitaan.”

Mia Meinander ei harjoittele Finlandia-hiihtoa varten, vaan hiihtelee rauhassa perinteisellä tyylillä.

Sukset jalassa Kaivokselaan

Kun Meinander ei someta, hänet löytää melko varmasti sivakoimasta Paloheinän laduilta. Murtomaahiihto tarjoaa nopean irtioton arjen hälystä lähiluonnon keskelle.

Hiihtäjänä Meinander kuvaa itseään kuntoilijaksi. Hiihtolenkkejä kertyy talvella muutama viikossa. ”En harjoittele Finlandia-hiihtoa varten, vaan hiihtelen rauhassa perinteisellä tyylillä.”

Kun talvinen ilma on kohdillaan, peltolenkillä silmä lepää. Silloin Meinander koettaa pitää puhelimen taskussa ja nauttia hetkestä. Se onnistuu vain harvoin, Meinander myöntää.

”En postaa kehuakseni, vaan kannustaakseni ihmisiä hiihtämään. Toyota Kaivokselan myymäläänhän pääsee tästä koko matkan suksilla”, Meinander nauraa.