Rallin maailmanmestarin Marcus Grönholmin sydän sykkii yhä tiiviisti ralliautoille. Inkoon maisemista hänet löytää myös kiinteistöbisnesten parista.

Marcus Grönholm on kysytty mies. Hän on muun muassa järjestänyt talvisissa Levin maisemissa Marcus Grönholm Winter Experienceä.

”Jänk­hälle on tehty rallirata", Grönholm naurahtaa.

Lappilaiselle suolle on siis jäädytetty rata, jossa simuloidaan rallikisa. Erikoiskokeita muistuttavia osuuksia opettelee ajamaan joukko amatöörejä. Matkat ovat lyhyempiä kuin ammattilaiskisoissa, autoissa on oikeat rallirenkaat.

”Tämän tyyppisille tapahtumille olisi enemmänkin kysyntää.”

Grönholmilla on kotimaisemissa Inkoossa kuitenkin niin monta rautaa tulessa, että reissaaminen ei houkuta kuten ammattilaisvuosina.

Rantabulevardin isä

Reilut kymmenen vuotta sitten Grönholm rakennutti vaimonsa Teresan eli Tessan kanssa meren äärelle Inkooseen ostoskeskuksen. Kiinteistön hoitaminen pitää kiireisenä. Samaan maisemaan on nyt suunnitteilla rakennushanke, jonka vetovastuu on tässä vaiheessa Grönholmilla. Kaavoitus ja maakauppa ovat työn alla. Rantaan nousee ainakin erillis- ja pienkerrostaloja. Potentiaaliset asunnon ostajat lähestyvät viikoittain eli kiinnostusta on.

”Liikemies ja liikemies”, Grönholm naureskelee hänelle tarjoilemaani titteliä. ”Tessassa on enemmän kauppiasta kuin minussa.”

Projektien käynnistämisen ja vauhdittamisen Grönholm kuitenkin osaa. Idea idyllisestä rantakadusta taloineen sai alkunsa, kun hän istui ostoskeskuksen ravintolan ikkunapöydässä. Hän katseli näkymää ja mietti, että miten veneiden säilytyspaikkana toimivasta maakaistaleesta saisi viihtyisämmän.

Aikaa vie myös sponsoreiden metsästäminen rallicrossiin, jota Grönholmin poika Niclas ajaa. Niinä talvina, kun meri suostuu jäätymään, Grönholm järjestää ajotapahtumia jääradalla. Myös kaksi koiraa pitävät vauhtia yllä.

Mikä on monista tekemisistä rakkain?

”Kyllä se on tuo autourheiluhomma”, Grönholm vastaa ja ilme sulaa hymyyn.

Marcus Grönholm ohjasi Toyotaa Ruotsin rallissa helmikuussa 2019. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Ralliradoille rikkinäisten polvien ansiosta

Grönholmin tie ralliautoiluun avautui parin mutkan kautta. 13-vuotiaasta motocrossia ajaneen polvet alkoivat 17-vuotiaana olla loukkaantumisten jäljiltä niin rikki, että lääkärin arvio oli yksiselitteinen: ”Näillä polvilla ei enää ajeta.” Paitsi rallia.

Sairausvakuutuksesta saamillaan rahoillaan Grönholm osti ensimmäisen ralliautonsa. Äiti ei ollut tyytyväinen, mutta näki ettei poikaa auta vastustella. Seitsemän vuoden kuluttua Grönholm ajoi ensimmäisen Suomen mestaruutensa.

Ammattilaissopimuksen heltiäminen oli vuosikymmenen sinnittelyn takana. Neste Rallissa Jyväskylässä vuonna 1998 koitti käänne.

”Sunnuntaina voitin kaikki erikoiskokeet. Yhtäkkiä ovet aukesivat. Neljä tallia kiinnostui sopimuksen tekemisestä.”

Grönholm oli tuolloin 30-vuotias. Alla oli tuolloin vuosien ajan ollut Toyota, jonka talliin Grönholm halusi. Mutta sopimus oli kiinni herrasta nimeltä Didier Auriol, jota Toyota ensisijaisesti havitteli. Auriol meni Toyotalle, ja Grönholm päätyi ajamaan Peugeotia. Lopulta "onneksi", koska pian Toyota vetäytyi rallin parista ja keskittyi formulaan.

Voittamisen pakko

Vuosikausien rahoista taistelemisen ja oman kaluston ylläpitämisen jälkeen Grönholmista tuntui äkkiä ihmeelliseltä, että ajamisesta maksettiin. Grönholmin leipä oli parikymppisestä lähtien tullut maanviljelystä, jota hän harjoitti sukutilallaan Inkoossa. Ralliautojen rakentelun ja viljan viljelemisen yhdistelmä toimi hyvin. Tosin Neste Ralli osui aina maanviljelijän vuoden kiireisimpään sesonkiin eli puintiaikaan.

”En pystynyt olemaan tuolloin kolme viikkoa kestäneessä tapahtumassa niin pitkään kuin muut ajajat.”

Pari vuotta ammattilaissopimuksen solmimisesta Grönholm voitti Ruotsissa ensimmäisen maailmanmestaruutensa. Siihen liittyvät hetket kuuluvat uran makeimpiin.

Tommi Mäkinen oli toisena. Ero loppupuolella oli 15 sekuntia.”

Se huolestutti. Voitto irtosi lopulta kuuden sekunnin erolla Mäkiseen. Toisen maailmanmestaruutensa Grönholm ajoi kaksi vuotta myöhemmin, 2002.

Millaiset ominaisuudet ovat avittaneet häntä ralliuralla?

”Voittamisen pakko ja halu. Kakkoseksi jääminen on aina kirvellyt.”

Miten mies sitten rentoutuu? Ja harrastaako hän vielä kaiken tekemisen päälle jotain?

”Useita kertoja olen hiihtänyt Vaasahiihdon.”

Ruotsissa hiihdettävän maastohiihtokisan matka on 90 kilometriä.

Grönholmilla on suomalaisista kuskeista eniten MM-rallin osakilpailuvoittoja. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Syntymäpäivän viettoon ralliradalle

Grönholm ajoi ammattilaisena lähes kymmenen vuoden ajan. Maailmalla kiertäminen ja millisekunneista kilpaileminen alkoi hiljalleen väsyttää. Lopettamispäätös syntyi 2007, sillä hän halusi lopettaa huipulla. Hieman tosin jäi kaivelemaan se, ettei vielä yhtä maailmanmestaruutta lohjennut lopettamisen sinetiksi.

Kun vuosi oli mennyt Grönholmiin iski haikeus. Jotkut tallit kosiskelivat miestä takaisin, mutta päätös piti.

Helmikuussa 2019 Grönholm palasi yli kymmenen vuoden tauon jälkeen ammattilaisradoille. Ruotsin kisassa hän juhlisti viime vuonna täyteen tullutta 50 vuoden ikää.

”Oli kiva olla mukana. Lähtöpaikka oli hyvä ja testit olivat menneet hyvin. Mutta jo heti ensi metreistä huomasin, ettei kulje. Teimme nuotit turhan varovaisesti. Autot ovat muuttuneet, renkaat ovat erilaiset, mutkiin ajetaan kovempaa.”

Jossakin vaiheessa ratti vaihtui lapioon, kun auto piti kaivaa lumesta.

Kilpailuvietti on kuitenkin edelleen sen verran kova, että vaikka Grönholm hupimielessä ajoikin, tulos jäi pännimään.

Hän tuumii silti, että kyllä rallikisaaminen saa jäädä tähän vetoon.

”Suomesta on niin hyvät muistot, etten halua pilata niitä.”

Onko päätös aivan varma?

”Kyllä nyt on hyvä.”

Ensimmäiseen maailmanmestaruuteen liittyvät muistot ovat uran parhaita.