Huoltoneuvoja Mikko Dillmann pitää huolen siitä, että Toyota-kuskeja eivät kalustomurheet paina.


Jos viet autosi Lappeenrantaan Saimaan Auto-Aritalle huoltoon, saatat törmätä todelliseen autoalan moniosaajaan. Huoltoneuvoja Mikko Dillmann tuntee Toyotat kuin omat taskunsa ja ratkoo mielellään kimurantimpiakin tekniikkahaasteita. Dillmann on ekspertti myös autojen koreihin ja hifilaitteisiin liittyvissä kysymyksissä.


”Työpäiväni kuluvat töiden vastaanotossa ja työnjohtotehtävissä. Jonkin verran teen myös varaosamyyntiä, työstän teknisiä raportteja ja selvittelen tekniikkapulmia esimerkiksi autohifeihin liittyen”, Dillmann summaa.

Dillmann on asiakaspalvelija päästä varpaisiin. Hän haluaa luoda asiakkaille fiiliksen, että Toyota-huoltoon ei tarvitse vaan saa lähteä. ”Tässä onnistutaan, jos huoltokäynti on asiakkaalle mukava kokemus ja kaikki asiat hoituvat kerralla ja sovitussa aikataulussa. Asiakastyytyväisyyden kannalta on ilman muuta iso juttu, että Toyotoissa on harvoin isoja ja kalliita vikoja.”

Hifistelijä pienestä pitäen

Dillmannista ei tullut autoalan moniosaajaa sattumalta. Tietotaidon eteen on tehty paljon töitä. Miehen hifiasiantuntemus alkoi karttua jo 12-vuotiaana kotikaiuttimien kokoamisen parissa. Vähitellen musiikkilaitteiden rakentelu siirtyi auton ohjaamoon.
Nykyään Dillmann on todistetusti Suomen parhaimmistoa autohifijärjestelmien asentamisessa ja virittämisessä. Hän on pokannut nimiinsä kolme suomenmestaruutta Emma Finlandin järjestämissä autohifikilpailuissa.


Voitot ovat tulleet E-, S- ja M-äänenlaatuluokissa. Ensimmäisen mestaruutensa Dillmann saalisti ennen lastensa syntymää. Harrastus taukosi toviksi vaipparallin täyttäessä arjen. Vähitellen aikaa rakkaalle harrastukselle on alkanut taas löytyä, ja palkintokaappiin on tullut täydennystä.


Rakentelun ohella Dillmann toimii myös Emma Finlandin järjestämissä kisoissa tuomarina. ”Viimeisimmän SM-voiton sain käyttöautollani Toyota Priuksella. Kilpailin Master OEM -sarjassa, jossa auton ohjaamo on säilytettävä alkuperäisessä kunnossa. Kisasin tehdasasenteisella JBL-stereojärjestelmällä ensimmäisen kisan, tuloksena voitto. Kilpailukauden 2019–2020 aikana rakensin audiojärjestelmän uusiksi Hybrid Audion ja Zapcon laitteistolla. Vuonna 2020 osallistuin tällä autolla ensimmäisen kerran finaaleihin, tuloksena Suomen mestaruus Master OEM -luokassa. Ensi keväänä tavoitteenani on suunnata Priuksella EM-kisoihin Salzburgiin, jos koronarajoitukset vain sallivat.”

Ensi keväänä Mikko Dillmannin tavoitteena on suunnata Priuksella EM-kisoihin Salzburgiin, jos koronarajoitukset vain sallivat.


Corolla innosti jo nuorena

Hifi-laitteiden ohella myös autotekniikka on tullut Dillmannille tutuksi harrastuneisuuden kautta. Nuori mies innostui autojen rassaamisesta ja rakentelusta ajokortti-iässä. Tuolloin menopeleinä toimivat elinkaarensa loppupäässä olevat Corollat ja Alfa Romeot.


”Alussa Alfa Romeo oli minulle jonkinmoinen unelma. Niillä pystyi kuitenkin ajamaan vain puolet ajasta. Loppuun ajetuissa Toyotoissa ei sitä ongelmaa ollut. Kytkin ja vaihteisto toimivat aina. 30–40 Toyotastani yksikään ei ole jättänyt tien päälle”, Dillmann kiittelee.


Taksikuskina ja myyntiedustajana työuransa aloittanut Dillmann suuntautui autoalalle kolmenkympin korvilla. Hän suoritti autopeltisepän ja automaalarin tutkinnot ja suuntasi Lappeenrannasta Etelä-Suomeen töihin. Työkokemusta kertyi monien automerkkien huoltotöistä ja vauriokorjauksista, työnjohtotehtävistä, takuuasioiden hoitamisesta ja asiakaspalvelusta.
”Olen aina halunnut paneutua syvällisesti tekniikkaan ja selvittää syy-seuraussuhteita sekä ongelmiensyitä. Se on varmasti vaikuttanut oman osaamiseni kehittymiseen”, Dillmann pohtii.


Nykyisessä työpaikassaan Auto-Aritalla Dillmann aloitti työt kahdeksan vuotta sitten, eikä työpaikan vaihto ole kiikarissa. ”Tämä on viimeinen työpaikkani autoalalla. Toyotan arvomaailma ja tapa toimia viehättävät sen verran paljon, että muille automerkeille en enää lähde töihin. Meillä on avoin ja rento työilmapiiri ja hyvä yhdessä tekemisen meininki. Uskon, että Toyotan panostuksilla pysyvyyteen, pitkäaikaisiin työsuhteisiin, jatkuvaan kehittämiseen ja asiakastyytyväisyyteen on ollut suuri vaikutus työyhteisöömme.”