Maailma on kipuillut koko kevään ja alkukesän viruksen riivaamana. On eristäydytty ja vetäydytty turvaan. Kaikki ei kuitenkaan onnistu digitaalisesti. Hyvin moni tekee yhteiskunnan toimintakyvyn kannalta välttämätöntä työtä etulinjassa, vaaran keskellä. Monet sankariteoista tehdään nyt tien päällä. Ammattilaiset autojen ohjaamoissa pitävät pyörät pyörimässä.

Rekkakuski rahtaa elintarvikkeet, raaka-aineet ja valmiit tavarat perille. Maatalous saa tuotteet jalostukseen ja lannoitteet pelloille. Huoltoasemilla riittää polttoainetta ja kaupoissa ruokaa. Posti saa jaettavakseen lehdet ja kirjeet ja apteekista löytyy lääkkeet. Rekkakuskin vastuu kymmenien tonnien painoisesta rekasta ja sen kuormasta maailman valtateillä ja mutkaisilla pikkuteillä on iso.

Talouselämän raskaan työn tekijöiden, rekka- ja kuorma-auton kuljettajien, autot ovat olleet aina valmistajiensa näytön paikka. Myös Toyota siirtyi 1930-luvulla kutomakoneista autonvalmistukseen ensin kuorma-autoilla. Valmistuslisenssin saanti mahdollisti laajamittaisen autotuotannon ja syntyi Toyota Motor Company.

Suomalaiset luottavat poliisiin ja haluavat, että sen apu on saatavilla, kun tarvetta on. Poliisiautoja pitää olla riittävästi. Monet muistavat vielä, kun poliisien autopulaa helpotettiin 60-luvulla juontajalegenda Niilo ”Tarva” Tarvajärven vetämällä tempauksella. Kansalaiset ostivat hamsteritarroja ja myynnin tuotoilla saatiin lahjoitettua 58 autoa liikkuvan poliisin käyttöön.

Partioivan auton mittariin kertyy palvelusvuosiensa aikana helposti puoli miljoonaa kilometriä. Auton liikkuminen tiellä rauhoittaa ja ennaltaehkäisee. Autosta ulos astuva varmaotteinen ja rauhallinen poliisi saa ansaitsemansa kunnioituksen ja ohjeita noudatetaan mukisematta. Poliisia tarvitaan tien päällä aina, ja erityisesti nyt, auttamassa ja opastamassa.

Taksin kevät on ollut kivikkoinen. Kaikki pysähtyi, kyydit ja työt katosivat. Silti taksi on nyt tärkeämpi kuin koskaan. Turvallinen ja luotettava kyyti vaikkapa yövuoroon menevälle hoitohenkilölle on välttämätöntä. Monelle paras apu päästä lääkäriin ja hankkia kauppa- ja apteekkitavaroita on ollut taksi. Taksiyrittäjä on kovilla mutta valmis auttamaan, kuten Taksi Helsinki, joka osallistui yhteiseen taistoon lahjoittamalla koronaterveysasemien käyttöön 1 000 ilmaista työmatkaa. Toivotaan, että taksiyrittäjillekin osuu ansaittua tukea.

Yhteistyö taksien kanssa on ollut tärkeää myös Toyotalle ja kestänyt pitkään. Maahantuonnin alettua 1964 ensimmäiset Toyota Crown -mallit suunnattiin nimenomaan taksikäyttöön. Nyt taksien suosikeiksi ovat nousseet Toyotan hybridit. Pidetään yhteyttä apua tuoviin. Rekkamies, poliisi, taksi, bussikuski, ruokalähetti, ensihoitaja ja monet muut tien päällä liikkuvat ammattilaiset ovat valmiina palvelemaan vaikeinakin aikoina.

Kauko Kyyrö luo näkymiä autoalan ilmiöihin ja käänteisiin. Kauko on autoinsinööri, jolla on takanaan yli 30 mainostoimistovuotta.