Ullamari Hyyryläinen haluaa, että jokainen löytää itselleen parhaan tavan hankkia oma Toyota. 

Mitä eroa Toyotalla ja Toyotan pääkonttorilla on?

Jos asiaa kysytään Toyotan Financen asiakkuuspäällikkö Ullamari Hyyryläiseltä, oikea vastaus voisi kuulua niin, että Toyotasta pääsee sisään astuttuaan ulos, mutta Toyotan konttorilta ei.

”Tulin autoalalle ihan vahingossa. Kuulin, että Toyotalla olisi työpaikko­ja auki, otin yhteyttä ja samalla tiellä tässä olen edelleen”, Hyyryläinen nauraa.

Työhakemus vuonna 1989 vei Hyyryläisen Toyotaa tuolloin myyneen Korpivaara Oy:lle takuu­hakemusten käsittelijäksi. Sittemmin Toyotan eri osastot ja niiden ihmiset ovat tulleet Hyyryläiselle tutuiksi.

”Olen päässyt vaihtamaan työpaikkaa talon sisällä sopivan usein. Lisäksi Toyotan arvot ja maanläheisyys ovat asioita, jotka voin helposti allekirjoittaa.”

”Toyotan arvot sopivat paitsi työhöni myös liikenteeseen. Harva asia toimii tiellä paremmin kuin suosikkini Toyotan arvoista, eli toisten kunnioittaminen”, kertoo asiakkuuspäällikkö Ullamari Hyyrylänen.

Yhä harvempi haluaa säästää autoa varten

Nykyisin Hyyryläisen työnkuvan ytimessä ovat uusien rahoitusratkaisujen kehittäminen automyyntiin sekä niiden kouluttaminen jälleenmyyjäverkostolle ympäri Suomen.

”Jälleenmyyjämme ovat asiakkaitani, mutta yhdessä tehtävän työn keskiössä on aina auton ostava
loppuasiakas.”

Hyvä esimerkki Hyyryläisen työstä on osallistuminen Toyota Jouston kehittämiseen. Uuden auton on voinut hankkia Toyota Joustolla käyttöönsä jo muutaman vuoden ajan. Rahoitusmallissa yhdistyvät osamaksun joustavuus ja taatun hyvityshinnan antama mielenrauha.

”Yhä harvempi haluaa ensin säästää autoa varten. Toyota Joustolla uuteen, turvalliseen ja entistä vähäpäästöisempään autoon pääsee nopeasti kiinni.”

Perinteisesti halutut Toyotat ovat säilyttäneet jälleenmyyntiarvonsa hyvin. Rahoituksen tiimissä päädyttiinkin laajentamaan Toyota Jousto-rahoitus myös Toyotan myymiin käytettyihin autoihin.

”Kuten uusissakin autoissa, nyt myös käytetyissä autoissa asiakkaalle voidaan jo verkossa laskea autosta taattu hyvityshinta sopimuskauden jälkeen sekä kuukausierä.”

Motto: ”Katso asioita aina positiiviselta puolelta.”

Toyota Way on Work

Korson pääkonttorilla työskentelevä Hyyryläinen toimii myös Toyota Rahoituksen TWOW-koordinaattorina. Lyhenne tulee sanoista Toyota Way on Work eli Toyotan tapa tehdä työtä. Vuosikymmenet Toyotalla ovat tehneet yrityksen arvot Hyyryläiselle tutuiksi niin oman työn kuin Japaniin suuntautuneiden opintomatkojenkin kautta.

”Toyota way on arvomaailma ja tapa kehittää asioita. Kyse on siitä, että omaa työtä halutaan kehittää koko ajan niin, että sekä oma yrityksemme että asiakkaamme saavat työstämme parasta mahdollista hyötyä.”

Hyyryläiselle jatkuva kehitys merkitsee paitsi oman työn tekemistä myös pysähtymistä katsomaan, miten palveluita on kehitettävä. Hän nostaa esiin digitaaliset palvelut. Nykyisin yhä useampi haluaa tutustua autoon, varustepaketteihin ja rahoitukseen verkossa. Monesti päätös hankinnasta tehdään jo ruudulla.

”Mutta meidät on silti tavoitettava puhelimella vähintään yhtä hyvin kuin ennenkin. Verkosta saadaan perustietoa, mutta kun asiakas tarvitsee apua tai on aika alkaa tehdä kauppoja, henkilökohtainen yhteys myyjään on saatava helposti.”

Ullamarin kulkupeli oltava iskussa

Hyyryläinen tuntee tuotteet hyvin. Vuosien varrella alla on ollut useampikin oman firman menopeli, maaliskuusta alkaen C-HR Hybrid. Vuodessa kilometrejä kertyy 25 000 – 30 000, eli selvästi enemmän kuin keskimääräisellä Toyotan asiakkaalla.
Mökkireissujen ohessa Suomen tiet tulevat tutuiksi myös ympäri maata sijaitsevan jälleenmyynti­verkoston vierailuilla. Hyyryläinen liikkuu tiellä mielellään, kun kulkupeli on iskussa.

”Toyotan arvot sopivat paitsi työhöni myös liikenteeseen. Harva asia toimii tiellä paremmin kuin suosikkini Toyotan arvoista, eli toisten kunnioittaminen.”