Toyota Kaivokselan yritysmyyntipäällikkö Tony Puhakka on autokaupan konkari, joka myy vuodessa nelisen sataa autoa. Puhakkakin on silti yllätettävissä.

”Ai miksi manuaalivaihteet”, Puhakka kysyy ja miettii tosissaan hetken.

”En osaa kertoa yhtään hyvää perustetta sille, miksi uusi auto kannattaisi hankkia manuaalivaihteilla.”

Usein Puhakka ei kysymykseen tosin törmää. Nykyisin Suomessa uusista autoista vain joka neljäs myydään keppivaihteilla. Kymmenessä vuodessa tilanne on kääntynyt päälaelleen, sillä vuonna 2010 automaattivaihteet olivat vain noin joka kolmannessa uudessa autossa. Toyotalla automaattivaihteiden voittokulku näkyy yleismarkkinaakin selvemmin.

”Myymme paljon hybridejä, joihin manuaalivaihteita ei edes ole saatavilla. Myös harvoihin bensamalleihin vuoden aikana myytävät manuaalit voi laskea yhden käden sormilla.”

Automaatti yleistyy hyötyajoneuvoissa

Käytännössä ainoa autoryhmä, missä manuaalivaihteet ovat pitäneet pintansa ovat yritys- ja hyötyajoneuvot, kuten pakettiautot. Sekin on muuttumassa.

”Kunnat tai isot yritykset ovat voineet säästää hieman rahaa tehdessään suuria hankintoja. Myös hyötyautopuolella ollaan kuitenkin siirtymässä kohti automaatteja, joskin hieman hitaammin.”

Syy on sama kuin yksityisautoissakin. Automaattivaihteet ovat lisääntyneet erityisesti suurissa kaupungeissa, joissa vaihteisto tuo sujuvuutta nytkähtelevään kaupunki- ja ruuhka-ajoon.

”Yrityksissä ja organisaatioissa johto päättää ostoista, mutta he kuuntelevat autojen käyttäjiä. Yhä useampi kuljettaja on tottunut automaattivaihteiden mukavuuteen yksityisajoissaan, joten niitä halutaan myös yrityksen autoihin.”

Loppuvuodesta Toyota tuo myyntiin automaattivaihteiset, erityisesti kaupunkiajoon sopivat sähköpakettiautot, jotka auttavat kuntia ja yrityksiä hillitsemään hiilijalanjälkeään. Voikin sanoa, että ympäristö ohjaa myös vaihteiden valintaa.

Nollasta sataan kepittäjää nopeammin

Yhdysvalloissa automaattivaihteet ovat hallinneet autoilua vuosikymmenet, mutta Euroopassa läpilyöntiä saatiin odottaa verrattain pitkään.

”Ennen automaateissa oli kolmesta neljään vaihdetta. Ne vaihtoivat hitaan ja kömpelön tuntuisesti, mutta nykyiset ovat aivan eri laitteita ja tekevät ajosta pehmeän sujuvaa.”

Pitkään manuaalivaihteiden etuihin kuulunut rivakampi kiihtyvyys sekä pienempi polttoaineenkulutus ovat joutuneet nöyrtymään modernien ja teknisesti kehittyneiden automaattien rinnalla. Suurin osa kuljettajista pääsee automaattivaihteilla parempiin lukemiin kuin itse vaihtamalla. Myös liikenteen päästötavoitteet ovat ohjanneet kehitystä.

”Manuaalivaihteet ovat puolustaneet paikkaansa urheilullisemmissa autoissa, mutta esimerkiksi Toyota Supra liikkuu automaatilla todella vikkelästi. Isoja Land Cruisereita ostettiin pitkään manuaaleina, mutta niidenkin käyttäjät ovat huomanneet, että hevos- tai asuntovaunua on helpompi käsitellä automaatilla.”

Ostajan jännitys katoaa koeajolla

Suuri muutos markkinalla tapahtuu kuitenkin liukkaan Supran ja väkevän Land Roverin välissä – siis laadukkaissa ja hyvin varustelluissa ´kansanautoissa´, joita myydään eniten.

”Toyotan suosituin malli Corolla kuuluu Suomen myydyimpiin autoihin. Sen 1.2 -litraisen manuaaliversion valmistus on jo lopetettu, eli käytännössä Corollaa saa enää vain automaattina. Ne ovat tulleet jäädäkseen.”

Suurin osa Kaivokselan asiakkaista suhtautuu vaihteisiin käytännöllisesti. Auto on kulkuväline, jolla pitää päästä helposti ja mukavasti paikasta toiseen.

Tavallisesti automaattivaihteet halutaan. Poikkeuksen muodostavat lähinnä kokeneet autoilijat, jotka ovat tottuneet kepittämään vuosikaudet. He pelkäävät, että he eivät osaa ajaa automaatilla, Puhakka sanoo.

”Kun lähdemme yhdessä vartin koeajolle, pelot häviävät ja he huomaavat, että automaatti on itse asiassa helpompi. En tiedä ketään, joka olisi vaihtanut automaatista takaisin manuaaliin.”