Suomi on turvallisen ja puhtaan maan maineessa. Maine kumpuaa luonnosta ja rauhallisista kaupungeista. Lapset voivat leikkiä ulkona turvallisin mielin. On päivähoito-, perhevapaa- ja koulutusjärjestelmät. Työkulttuuri on tehokas ilman tuntikausia kestäviä lounastaukoja tai turhaa iltatuntien viettoa työpaikoilla. Maineesta pitää huolehtia. Kaupunkeja ei esimerkiksi saisi rakentaa liian tiiviiksi, puistoja ja puita pitää säilyttää. Kosketus luontoon on tutkitusti tärkeää kaikille, kaupunkilaisillekin. Avohakkuut eivät ole viime tiedon mukaan aina metsien tehokkain hyödyntämistapa. Niitä olisi siis taloudellisinkin perustein hyvä välttää, ja siten vaalia enemmän luonnon monimuotoisuutta.

Tuotemerkkien maine nojaa tuttuun ja turvalliseen. Vuodesta toiseen suomalaiset arvostavat kärkeen Fiskarsin, Fazerin ja Abloyn. Näiden merkkien maine on syntynyt kokemuksista ja suosituksista. Fiskars on vuosikymmeniä valmistanut kestäviä ja käytännöllisiä työvälineitä kotiin, keittiöön, harrasteisiin, puutarhaan ja klapitöihin. Fazerin tuotteet sopivat suomalaisten makuun ja lukko on yhtä kuin Abloy.
Tarinat autoista ja ihmisistä niiden takana kasvattavat merkin mainetta. Henry Ford oli aikansa maineikkain automies. T-Fordit tunnettiin, mutta matka maailman maineeseen vaati muutakin. Ford kehitti liukuhihnavalmistuksen avulla aikansa tehokkaimman autojen massatuotannon. Auton valmistusaika lyheni huomattavasti, ja tehdastyöntekijän palkka nousi sille tasolle, että hän pystyi ostamaan valmistamansa auton neljän kuukauden palkallaan. Työviikko lyheni viisipäiväiseksi. Maine työnantajana oli huipussaan.
T-Fordin myyntiluvut pystyi peittoamaan vasta Ferdinand Porschen kehittämä Volkswagen Beetle, paremmin kuplavolkkarina tunnet­tu. Eri­koi­sen näköinen suosittu auto oli maineeltaan varmatoiminen kansan­­auto. Kuplan ennätyssuuret valmis­tus­luvut ylittyivät myöhemmin Toyotan toimesta.

Toyota on maineeltaan Suomen paras. Automerkkien ja mallien tiimoilta on lukemattomia mainetari­noita. Toyotan tarina ei perustu ainoastaan henkilöihin tai automalleihin. Toki Toyotallakin on suurien tarinoiden autoja. Luotettava Corolla,
maailman myydyin auto, tai Hilux, särkymätön työjuhta sekä maastureiden esikuva, voimanpesä Land Cruiser. Toyotan tarinan ydintä on sen yrityskulttuuri, jossa henkilöstöä, yhteistyökumppaneita ja asiakkaita arvostetaan aidosti. Tuotantoa tehostetaan ja tuotteita parannetaan jatkuvasti. Yritys kehittää liikkumismahdollisuuksia kaikille ja osallistuu yhteiskunnan suunnitteluun innovatiivisesti ja laajasti. Suomalaiset pitävät Toyotaa maineeltaan parhaana automerkkinä. Seuraavina tutkimuksen mukaan ovat Mercedes, Porsche ja Volvo.

Maineen vaalinta on vaativaa työtä. Organisaatiot, tuote ja markkinointi ovat maineen kannalta tärkeitä. Asiakaspalvelu nousee kuitenkin usein ratkaisevaan asemaan. Huollon asiakaspalveluhenkilöt esimerkiksi vastaa­vat siitä, että asiat hoituvat sujuvasti, tulevat kerralla kuntoon ja lasku on sovitun kokoinen. Eli turvaavat merkin maineelle sen, että asiakas on tyytyväinen ja vie hyvää viestiä eteenpäin. Työ on saavuttanut tuloksia, kun maine kasvaa luonnostaan. Tapasin miehen, jolla on 23. perättäinen Toyota. Nyt hybridi. Ei tarvinnut tentata merkin maineesta tai kysyä suositteleeko. Voi vain kuvitella, kuinka monta kertaa hän on matkan varrella välittänyt ympäristöönsä positiivisen viestin Toyotasta.

Kauko Kyyrö luo näkymiä autoalan ilmiöihin ja käänteisiin. Kauko on autoinsinööri, jolla on takanaan yli 30 mainostoimistovuotta.