Talven tulessa on aika luoda silmäys niihin vaihtoehtoihin, joiden avulla talviaamun liikkeellelähdöt voivat olla piirun verran mukavampia. Myös ympäristö kiittää esilämmitetyn auton käytöstä.

Aamu on jälleen kiireinen. Päivän uutiset jäivät lukematta, aamiainen syömättä ja kahviakaan ei ehtinyt nauttia puolta kuppia enempää. Hätäisesti puetut ulkovaatteet ja naulakkoon unohtuneet hanskat tulevat mieleen viimeistään silloin, kun näkee parkkipaikallaan odottavan ilmestyksen. Pakkasukko tai kollegansa lumisetä ovat yön aikana tehneet autosta taideteoksen, jonka umpijäässä olevien ikkunoiden ja erittäin paksun lumipeitteen ansiosta herättää mieleen kysymyksen, onko pakko lähteä yhtään mihinkään? Yleensä on.

Auton esilämmitys on miellyttävä tapa varmistaa sujuva liikkeellelähtö myös talvisissa olosuhteissa. Kun ikkunat ovat sulat ja sisäilma miellyttävän lämmintä, sujuvoittaa se niin arkea kuin juhlaa kenellä tahansa autonkäyttäjällä – joka talvihan todistamme, miten liikenteessä liikkuu igluja, joista näkyvyys ulos on lähinnä korkeimpien voimien varassa. Lisäksi esilämmitetty moottori tarvitsee paljon vähemmän polttoainetta käynnistymisen jälkeiseen lämmityskäyttöön, joten myös autoilun päästöt putoavat roimasti. Mukavuudenhalun voi siis ilman muuta yhdistää niin liikenneturvallisuuteen kuin ympäristöystävällisyyteekin.

Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia

Erilaisten esilämmitysjärjestelmien tunnetuimpana ja myös pisimpään käytössä olleena versiona on sähkökäyttöinen, myös lohkolämmittimen nimellä tunnettu, verkkovirtatoiminen moottorinlämmitin. Noin puolen tunnin käytön jälkeen lämmitin on tehtävänsä tehnyt ja moottori on niin lämmin, kuin se tällä lämmitintyypillä voi olla. Sinänsä mitään estettä lämmittimen pidempiaikaisellekaan käytölle ei ole, mutta tällöin se lisää energiankulutusta vailla sen suurempaa hyötyä.

Moottorilämmittimen yhteyteen on mahdollista hankkia sisähaaroitussarja, joka tuo maadoitetun 230 V -pistorasian ajoneuvon sisätiloihin. Tähän kytkettävä sisätilanlämmitin mahdollistaa sisätilojen esilämmittämisen ja tärkeimpänä tuulilasin sulattamisen lämmittimen käytön aikana. Myös sisätilanlämmitin on kovillakin pakkasilla saavuttanut maksimilämpönsä noin puolen tunnin aikana, eikä pidempiaikainen käyttö ole normaalisti tarpeen. Sisätilanlämmittimiä löytyy Toyotankin valikoimasta erilaisia – auton koon ja käyttötarpeen mukaan. Pienemmille ajoneuvoille riittää esim. kaksitehoisen Defan sisätilalämmittimen 1 100 watin teho kun taas isommatkin sisätilat lämpiävät saman lämmittimen 1 900 watin teholla.

Polttoainetoimista Webastoa voi ohjata puhelinohjauksella, kaukosäätimellä tai kojelautaan asennettavalla ohjainlaitteella.

Perinteisen moottorilämmittimen rinnalle on automallista riippuen saatavilla myös tehokkaampia versioita, joissa hyödynnetään polttomoottorin omaa jäähdytysnestekiertoa. Nestettä lämmittämällä ja järjestelmässä kierrättämällä moottori lämpiää tasaisemmin. Moottorilämmittimen mallista riippumatta siihen voi liittää myös halutessaan akkulaturin, joka ylläpitää normaalin 12 V -akun varaustasoa aina auton ollessa kytkettynä verkkovirtaan. Ainoana pienehkönä miinuksena tämä lämmitinjärjestelmä tarvitsee aina luonnollisesti 230 V -pistorasian, jolloin tämä ei paljoa lämmitä mikäli töpselipaikkaa ei ole saatavilla.

Moottorilämmitin maksaa esim. uuteen Toyota Corolla 1.8 Hybridiin asennettuna 384 euroa, sisähaaroitussarjan kanssa 578 euroa ja sisätilalämmittimen sekä akkulaturin kanssa 816 euroa.

Riippumattomuutta polttoainetoimisella lämmittimellä

Polttoainetoiminen lisälämmitin, joita yleisesti nimitetään tunnetuimman lämmitinvalmistajan mukaisesti Webastoiksi, toimii nimensä mukaisesti samalla polttoaineella kuin ajoneuvon polttomoottori - toisin sanoen käyttövoimasta riippuen joko bensiinillä tai dieselöljyllä. Polttoainetoiminen lisälämmitin ei tarvitse auton ulkopuolista virtalähdettä, joten se sopiikin erinomaisesti sellaiseen lämmityskäyttöön, jossa töpselipaikkaa ei ole tarjolla. Lisälämmitin polttaa polttoainetta lämmittääkseen auton jäähdytysnestettä, jota kierrätetään auton normaalissa jäähdytysjärjestelmässä. Tällöin lämmitettävä neste lämmittää moottorin tasaisesti.

Koska auton lämmityslaitteen kenno on samassa nestekierrossa mukana, onnistuu polttoainetoimisella lisälämmittimellä myös auton sisätilojen esilämmitys auton omaa lämmityslaitetta käyttämällä. Tähän liittyy myös tämän lämmitintyypin huomionarvoinen ominaisuus: koska lämmitin tarvitsee toimiakseen myös virtaa auton 12 V -akusta, on tämän lämmitintyypin huolimattomalla käytöllä tunnettu taipumus tyhjentää auton akku hiljalleen. Nyrkkisäännön mukaisesti autolla tulisi lämmittimen käytön jälkeen ajaa noin kaksi kertaa se aika, mitä lämmitintä on ennen liikkeellelähtöä käytetty eli vartin lämmitysajan jälkeen noin puolen tunnin ajo on suositeltavaa. Tällöin varsinkin talvipakkasilla niin virrananto- kuin latauksen vastaanottokykyään väistämättä menettänyt akku ehtii latautua riittävän täyteen.

Lisälämmittimen ohjaus toimii joko kojelautaan asennettavalla ohjainlaitteella, joka mahdollistaa joko ns. suorakäytön tai ajastuksen, on/off-tyyppisellä kauko-ohjaimella tai puhelinohjauksella. Toyotan hybridimalleihin suositellaan käyttöolosuhteista riippuen myös tehoakun vaihtamista alkuperäisen tilalle. Polttoainetoiminen lisälämmitin maksaa asennettuna esimerkiksi Toyota Hilux -malleihin 1 990 – 2 290 euroa (lisälämmitin kojetauluajastimella – lisälämmitin puhelinohjauksella).

Verkkovirralla toimiva Webasto lisälämmitin

Markkinoille on tullut myös sähkökäyttöinen Webasto. Tämä toimii kuten polttoainekäyttöinen Webasto, mutta kytketään 230 V pistorasiaan vastaavalla lailla kuin perinteinen lohkolämmitin. Verkkovirrasta voimansa saava lämmitin on polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ympäristöystävällisempi ja hieman edullisempi vaihtoehto. Esimerkiksi RAV4 malliin tämän hinta on alkaen 1475 euroa.

Uuteen vai vanhaan?

Auto voidaan siis esilämmittää hyvin moninaisin tavoin. Lopulta auton käyttö ja vallitsevat parkkipaikkaolosuhteet määrittävät, mikä on kullekin se toimivin vaihtoehto.

Lämmittimet asennetaan yleisesti uuden auton varustelun yhteydessä, jolloin ne on autoa ostaessa valittu.
Mikään ei kuitenkaan estä lämmittimien asentamista myös jo käytössä oleviin autoihin tai vaikka kummankin lämmitintyypin rinnakkaisasennusta, jos niin haluaa tehdä.

Kaikki jutussa mainitut hinnat ovat valtakunnallisia suositushintoja, ja ne voivat vaihdella Toyota-jälleenmyyjittäin.