Toyota Auto Europen myöntämä Ichiban-palkinto mittaa henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Korona-aika mittasi autokaupan kykyä luoda asiakkaille uusia palveluita poikkeusoloissa.

Lohjan Autokeskus on voittanut Toyota Auto Europen myöntämän Toyota Inchiban -palkinnon. Liikkeen toimitusjohtaja Niko Kähkösellä on selvä käsitys siitä, miksi näin kävi. Takavuosien leijonakapteeni Timo Jutilaa mukaillen hän antaa täyden tunnustuksen ennen kaikkea koko joukkueelle.

”Ichiban-palkinto, henkilöstön sitoutuneisuus ja asiakastyytyväisyys liittyvät kaikki toisiinsa. Ilman vahvaa asiakastyytyväisyyttä Ichiban-palkintoa ei voi voittaa”, Kähkönen sanoo.

Ichiban-palkinto on ennen kaikkea osoitus onnistuneesta työstä asiakastyytyväisyyden saavuttamiseksi. Siksi se on myös hyvin tavoiteltu tunnustus Euroopan yli 2500 Toyota-jälleenmyyjän keskuudessa.

Korona uudisti autokaupan palvelut

Japanin kielen sana ichiban merkitsee suomeksi parasta. Kähkösen mukaan asiakaspalvelu hyvä laatu syntyy pitkästä kokemuksesta sekä siitä kumpuavista asiakassuhteista ja luottamuksesta. Lohjan Autokeskuksen pisimmät työsuhteet ovat kestäneet jo lähes 40 vuotta.

”Meillä on todella paljon pitkiä työsuhteita ja erittäin vähän vaihtuvuutta”, Kähkönen sanoo.

Nykyisin Suur-Seudun Osuuskaupan omistama Lohjan Autokeskus on perustettu vuonna 1962. Perinteet luovat toiminnalle vankan pohjan, mutta hyvän autokaupan on kyettävä myös uudistumaan, Kähkönen näkee.

Uusien toimintatapojen löytämisessä koronavirusta seurannut poikkeusaika oli varsinainen tulikoe, josta kuitenkin selvittiin hyvin. Tavanomaisten hygieniatoimien ohessa korona toi autokauppaan myös uusia palveluita ja tapoja käydä kauppaa.

”Uusia toimintatapoja piti keksiä. Otimme käyttöön autojen toimitus- ja noutopalvelun, sekä sähköisen allekirjoituksen eli etäkaupan. Viime viikolla myimme auton 500 kilometrin päähän Joensuuhun tapaamatta asiakasta.