1. Toyota Way
  2. Blogit
  3. Miksi markkinointia tarvitaan?
Toyota palvelee

Miksi markkinointia tarvitaan?

Kaken kynästä
Kysynnän hiipuessa yritykset vähentävät markkinointiaan. Kustannussäästö voi kuitenkin koitua kalliiksi, jos tuotteet unohtuvat.
  • Teksti: Kauko Kyyrö
  • Kuva: Elina Rajala
  • 8.10.2020
  • Kysynnän hiipuessa yritykset vähentävät markkinointiaan. Kustannussäästö voi kuitenkin koitua kalliiksi, jos tuotteet unohtuvat. Mainonta on poikkeusoloissa puoliintunut, mutta saman aikaisesti on syntynyt uusia tuotteita sekä palveluita. Internetistä löytyy kaikesta tietoa, mutta nettiselailuun ei aina ole mahdollisuutta, eikä huolen ja epävarmuuden keskellä ehkä intoakaan. Elpyminen on käynnistynyt, mutta terassien täyttyminen ei vielä riitä. Moni yritys ja toimiala tarvitsee lisää asiakkaita. Tarvitaan osaavaa markkinointia, ja se on nyt meille kaikille tärkeämpää kuin koskaan.

    Hyviä mainoksia tarvitaan. Sata vuotta sitten reklaamin nimeksi tuli mainos. Sen tärkein tehtävä oli antaa tietoa tuotteista, valistaa saatavuudesta ja kauppapaikasta. Huomiota lisäsivät taitavasti tehdyt piirroskuvat. Aika on nyt toinen, mutta tavoitteet yhä samat. Hyvä mainos tekee tuotteet haluttavaksi ja lisää menekkiä.

    Poikkeusolot ovat vauhdittaneet palveluiden kehittämistä. Myymälöiden merkitys vähenee, itsepalvelun ja verkkoasioinnin määrä kasvaa. Mainontaa tarvitaan muutoksista kertomiseen. Ylisanojen sijaan kaivataan aitoja lupauksia sekä tietoa vaihtoehdoista ja hankinnan tavoista. Hyvä mainos tuottaa myös hyvää mieltä ja positiivisia tunteita. Ilmasto, kierrätys ja tasa-arvo ovat suuntauksia, jotka lisäävät jatkossa markkinoinnin tarvetta. Kun esimerkiksi eskimo ja geisha poistuvat tuotenimistä, uudistuvat nimen lisäksi pakkaukset ja markkinointi.

    Automainonnan viehätys on unelmoinnissa, liikkumisen vapaudessa ja omistamisen ylpeydessä. Ostaja tutkii automainoksia yleensä pari kuukautta ennen päätöksen tekoa ja vielä pari kuukautta oston jälkeenkin. Valinnan tekevät tasavertaisesti tunne ja järki.

    Uusien autojen myynti on vähentynyt, mutta liikkumisen tarve ei. Kesällä vuokra-autot myytiin loppuun ja käytettyjä autoja myydään viimevuotista enemmän. Autoa harkitsevalle on tarjolla omistuksen lisäksi muun muassa vuokraus, leasing ja liikennevälineitä yhdistävä kulkupalvelupaketti. Asiakas voi asioida edelleen autokaupassa tai hoitaa hankinnan kotoa käsin verkossa, tapaamalla myyjän kotonaan tai yksilöllisesti sovittuna aikana liikkeessä. Aiheita mainonnalle riittää.

    Mainonnan pitää huomioida nyt myös ostajien epävarmuus taloudesta ja huoli ilmastosta. Toyotan palvelupaketti ja sen mainonta vastaa toiveisiin. Se sisältää maksuvapaita kuukausia, turvan toimeentulon menettämiselle, taatun hyvityshinnan ostetulle autolle ja kotiin toimituksen esimerkiksi pienipäästöiselle hybridille.

    Karhun vierailu kesäyönä mökkinaapurin piharoskiksella teki uteliaaksi ja varovaiseksi. Luonnon vahva vaikutus muistutti itsestään ja marjametsälle lähtö siirtyi. Luonnon näkökulmasta tiehankkeet, jotka viipaloivat maisemaa ja pienentävät eläinten reviirejä, jakavat mielipiteitä puolesta ja vastaan. Liikenneväylillä kuolee vuosittain miljoonia eläimiä, joista eniten lintuja. Ne pitäisikin jonkun suunnitelman mukaan ohjata lentämään korkeammalla. Tuntuu vähintään yhtä haastavalta kuin valkoposkihanhien pakottaminen niille varatuille ruokintapelloille. Liikenteen väylähankkeissa painotetaan työllisyysvaikutuksia ja matkustusnopeutta. Ilmasto- ja ympäristövaikutuksista ei paljon puhuta. Uusien liikenneväylien tavoite on palvella kestävää kehitystä. Asiasta olisi hyvä tehdä enemmän julkisuutta, myös mainonnan keinoin.

    Markkinoinnille ja mainonnalle on juuri nyt monta hyvää yhteiskunnan voimistumista palvelevaa syytä. Nyt on aika ottaa postilaatikon päältä pois lappu ”ei mainoksia kiitos”.

    Kauko Kyyrö luo näkymiä autoalan ilmiöihin ja käänteisiin. Kauko on autoinsinööri, jolla on takanaan yli 30 mainostoimistovuotta.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua