Toyotan ladattavien hybridien valikoima laajenee tänä vuonna RAV4 Plug-in -mallilla. Jatkossa ladattavia malleja on tulossa lisää. Joten käydäänpä läpi, miten näiden autojen lataus tapahtuu.

Toyota lanseerasi tänä vuonna RAV4 Plug-in -mallin. Jotta sen energiatehokkaasta teknologiasta saa maksimaalisen hyödyn irti, säännöllinen lataaminen on suositeltavaa.

RAV4 Plug-in -mallin, kuten monien muidenkin ladattavin hybridien, mukana tulee kaksi latauskaapelia. Toisen kaapelin kummassakin päässä on sekä auton latauspistokkeeseen että latausasemaan sopiva Mennekes Type 2 -tyyppinen pistoke. Sitä ei voi sellaisenaan kytkeä normaaliin pistorasiaan, vaan se on tarkoitettu käytettäväksi latauspisteissä, joissa ei ole kiinteää kaapelia.

Toisessa kaapelissa on keskellä vikavirtasuoja ja toisessa päässä normaaliin pistorasiaan soveltuva niin kutsuttu schuko-tyyppinen pistoke. Tätä kaapelia ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, ja se onkin nimetty tilapäislatauskaapeliksi.

Älä lataa normipistokkeesta

Syitä jatkuvan käytön kieltoon on kaksi. Ensimmäinen on turvallisuus. Yleensä normaaleja kotipistokkeita ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön. Pistokkeen kontaktit voivat löystyä eikä pistokkeelle tuleva johdotus ole välttämättä mitoitettu kestämään isoja kuormia pitkiä aikoja kerrallaan. Aina käyttömukavuuskaan ei ole aina kohdillaan. Edellä mainitut syyt voivat johtaa muun muassa heikentyneeseen paloturvallisuuteen. Turvallisuussyistä tilapäislatauskaapelia käytettäessä suurin käytettävä virta on rajoitettu kahdeksaan ampeeriin.

Tästä päästäänkin seuraavaan tekijään, mikä puoltaa oman, erillisen latausaseman hankkimista. Kun RAV4 Plug-in -mallin korkeajänniteakkua ladataan tilapäislatauskaapelilla, tyhjän akun lataaminen täyteen kestää lähes kymmenen tuntia. Auto pystyy kuitenkin hyödyntämään jopa 6,6 kilowatin lataustehoa, jolloin latausaika lyhenee reippaasti alle kolmannekseen (2 t 45 min). Toisin sanoen käyttömukavuus paranee huomattavasti nopeamman latauksen ansiosta.

Auton ja latausaseman ominaisuuksien lisäksi myös asennuspaikka vaikuttaa lataustehoon. Esimerkiksi kotipihoilla ja parkkipaikoilla latausteho rajautuu 3,7 kilowatin suuruusluokkaan. Mainittu teho on käytännössä suurin, mitä yksivaiheisesta vaihtovirtasyötöstä (230 V) voidaan yleisimmin suurimman käytössä olevan sulakekoon (16 A) salliessa ottaa. RAV4 Plug-in -mallin kohdalla se tarkoittaa hieman alle viiden tunnin latausaikaa. Latausaseman asennuspaikan pääsulakkeiden ja kaapeloinnin salliessa latausasema voidaan asettaa suuremmallekin latausteholle.

Latausasema valmiiksi asennettuna

Jos edellä oleva kuulosti heprealta, ei syytä huoleen. Toyota haluaa mahdollistaa mielenrauhan myös lataustarpeiden suhteen, ja niinpä Toyotan valikoimissa olevia latausasemia tarjotaan Suomessa valmiiksi asennettuina eli avaimet käteen -periaatteella. Asennuksista huolehtii valtakunnallisesti Eltel Networks Oy. Taloyhtiöiden latausasemahankinnoista kannattaa keskustella taloyhtiön sisällä ja keskustelun tueksi on hyvä ottaa yhteyttä myös ammattilaisiin.

Latausaseman ostaminen on mahdollista samalla kun tilaat itse auton.

Latausaseman ostaminen on mahdollista tehdä samalla kun tilaat itse auton. Asentaminen onnistuu melko nopealla aikataululla, ja näin ladattavan hybridiauton ominaisuuksista pääsee nauttimaan heti ensikilometreistä lähtien.

3 x latausasema

1. Toyota-latausasema on varustettu yhdellä, noin kuusi metriä pitkällä kiinteällä latauskaapelilla. Latausasema on suunniteltu kestämään karujakin olosuhteita ja on ulkonäöltään hillityn tyylikäs. Maksimilatausteho on säädettävissä asentajan toimesta, rajoitteen tullessa todennäköisimmin asennuskohteen sähköverkon osalta. Suositeltu vähittäishinta asennettuna on 1 312,80 euroa.
2. Connected-latausasema on varustettu yhdellä latauspistokkeella, jossa voidaan hyödyntää auton mukana tulevaa latauskaapelia. Latausasema on yhdistettävissä WLAN-verkkoon, joka mahdollistaa Toyota Connected -palvelut MyT-applikaatiossa. Näin voit esimerkiksi seurata latauksen etenemistä puhelimestasi. Latausasemaan saa lisävarusteena nettitikun, jos langaton verkko ei ole sen ulottuvissa. Suositeltu vähittäishinta asennettuna on 1 912,80 euroa.
3. Connected Master -latausasema on muilta ominaisuuksiltaan Connected-latausaseman kaltainen, mutta varustettu kahdella pistokepaikalla kahden auton yhtäaikaista lataamista varten. Käytettävissä oleva latausteho jaetaan näin kahden auton välillä. Suositeltu vähittäishinta asennettuna on 3 112,80 euroa.