Riittävä uni ja tauot mahdollistava väljä aikataulu luovat vankan pohjan turvalliselle ajomatkalle

Jos kuljettaja on nauttinut olutta, ei rattiin ole asiaa. Yhtä lailla väsyneenä pitäisi jättää auto starttaamatta.

”Usein kuulee väsymystä verrattavan humalatilaan ja se on vertauksena oikein toimiva. Mitä väsyneempi ihminen on, sitä korkeampaa humalatilaa väsymys vastaa”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Väsymys aiheuttaa vaaroja monella tavalla. Väsynyt ihminen reagoi hitaasti, ja pahimmillaan väsynyt kuljettaja nukahtaa rattiin.

Rattiväsymys on valitettavan yleistä, Vesalainen sanoo. Keskimäärin joka viidennessä kuolemaan johtavassa onnettomuudessa on taustalla väsymys tai vireystilan lasku.

Rattiväsymys iskee erityisesti moottori- ja maanteillä, joilla ajaminen on nopeatempoista kaupunkiajoa monotonisempaa. Raskain luomin ei kuitenkaan kaupunkiajoonkaan pidä ryhtyä.

”Tiheässä olevat, välillä monimutkaisetkin, risteykset sekä runsas liikenne edellyttävät kuljettajalta kaupunkiajossakin huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta, joiden taso väsyneenä väistämättä laskee.”

Tunnista väsymys ajoissa

Ensimmäinen vaaran merkki on selvä: kun kuljettaja haukottelee, on aika alkaa etsiä taukopaikkaa. Ennakoiva toiminta kuuluu vastuulliseen ajamiseen, joka huomioi myös muut matkustajat ja tielläliikkujat.

”Väitän, että jokainen kyllä tunnistaa oman väsymyksensä, jos vain haluaa. Kukaan tuskin nukahtaa tuosta noin vaan täydestä touhusta saman tien umpiuneen. Ehkä useammin on kyse siitä, ettei kuljettaja halua tunnustaa olevansa väsynyt.”

Ajoturvallisuus lähtee asenteista ja sängystä. Ollakseen vireä ihminen tarvitsee noin 7–9 tunnin yöunet. Digi-ajan autoilijoiden pitäisikin tarkistella tottumuksiaan.

”Älylaitteet ovat koukuttaneet ihmiset pauloihinsa. Moni tuijottaakin puhelimen tai tabletin ruutua yömyöhään sen sijaan, että menisi ajoissa nukkumaan.”

Esimerkiksi lapsiperheen arjessa univelkaa kuitenkin huomaamatta ja tahtomatta. Ennen pitempää ajomatkaa onkin hyvä ottaa nokoset, jos yöt ovat olleet rikkonaisia.

Rattiväsymys iskee erityisesti moottori- ja maanteillä, joilla ajaminen on nopeatempoista kaupunkiajoa monotonisempaa.