Talven pimeys ja liukkaat kelit haastavat taitavankin autoilijan. Näillä vinkeillä selviät vaikeissakin olosuhteissa.

Maanteillä ja moottoriteillä on siirrytty talvinopeusrajoituksiin. Liikenneturvan koulutusohjaaja Elias Ruutti kuitenkin huomauttaa, että liukkaalla ja pimeällä korkein sallittu talvinopeusrajoitus ei takaa turvallista matkantekoa.

”Ajonopeus on sovitettava aina olosuhteisiin sopivaksi. On hyvä muistaa, että lain mukaan ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Talven haastavat ajokelit ja alemmat ajonopeudet on huomioitava matkan suunnittelussa, jotta tien päällä aikataulu joustaa ja nopeuden voi valita tilanteen mukaan”, Ruutti sanoo.

Maltti ja ennakointi ovatkin nyt valttia tien päällä. Fiksulla ajotavalla selviää vaikeissakin olosuhteissa.

Kun rapa roiskuu

Talvisäillä autoilua vaikeuttaa sekä kitkan puute että pimeyden, sateiden ja roiskuvan ravan heikentämä näkyvyys. Mikä pahinta, keliolosuhteet monesti myös vaihtelevat taajaan.

”Märkä keli puolitoistakertaistaa jarrutusmatkan, luminen keli kolminkertaistaa sen ja jäisellä pinnalla jarrutusmatka voi jopa kuusinkertaistua,” kertoo Ruutti.

Siksi haastavalla kelillä vauhtia kannattaa suosiolla pudottaa.

”Jos vauhdista otetaan neljännes pois, jarrutusmatka lähes puolittuu. Näin käy esimerkiksi silloin, kun nopeus pudotetaan kahdeksastakympistä kuuteenkymppiin.”


Turvaväli kuntoon

Toinen liikenneturvallisuuteen keskeisesti vaikuttava asia on riittävä turvaväli. Koska talvikeleillä jarrutusmatkat pitenevät, myös turvaväliä on syytä kasvattaa.

”Hyvällä ajokelillä turvavälin tulisi olla taajamassa kaksi sekuntia tai puolet ajonopeudesta metreinä eli esimerkiksi neljääkymppiä ajettaessa 20 metriä. Maantienopeuksilla sopiva turvaväli on neljä sekuntia tai ajonopeus metreinä. Huonolla kelillä turvaväliä pitää selkeästi kasvattaa. Riittävä turvaväli antaa mahdollisuuden ajaa omaa ajoa ja mahdollistaa paremman havainnoinnin”, Ruutti muistuttaa.

Käytä valoja oikein

Auton valojen avulla näet ja tulet nähdyksi. Ruutti kehottaakin tutustumaan siihen, miten auton valokatkaisimen asento vaikuttaa valojen toimintaan.

”Kaikissa automalleissa takavalot eivät ole päällä päiväajovaloja käytettäessä. Kun taas käytetään auton valoautomatiikka, ajovalot kytkeytyvät päälle valonmäärän vähetessä. Esimerkiksi sumuista säätä automatiikka ei välttämättä tunnista. Ajovalot eivät syty, vaikka niitä tarvittaisiinkin”, Ruutti sanoo.

Pimeällä Ruutti suosittelee käyttämään pitkiä ajovaloja aina, kun se on mahdollista. Muuta liikennettä haittaavasti tai valaistuilla teillä pitkiä valoja ei toki saa käyttää. Etu- tai takasumuvaloja voi käyttää heikoissa olosuhteissa, kun ne parantavat näkemistä.

”Lumisateella pitkät valot voivat häikäistä, kun valo heijastuu lumihiutaleista kuskin silmiin. Pudota ensin ajonopeutta ja kokeile sitten, onko näkyvyys parempi pitkillä vai lyhyillä ajovaloilla”, Ruutti opastaa.