Modernit öljyt ja säännölliset määräaikaishuollot ovat poistaneet tarpeen auton erilliselle talvihuollolle. Talven kovat olosuhteet edellyttävät kuitenkin kuluvien osien vaihtoa ja tavallistakin enemmän aikaa tien päälle. Toyotan tekninen asiantuntija Jussi Rautoja vastaa talviautoilijan yleisimpiin kysymyksiin.

Leudoilla keleilla lentää loska ja pakkasella pellit jäätyvät. Miten saan auton maalipinnan kestämään?

”Tärkeintä maalipinnan kestävyydelle on puhtaus. Auto kannattaa pestä huolellisesti käsin ja esimerkiksi suojaavalla Toyota Protect -vahalla. Tielle levitettävä suolaliuos ruostuttaa paljaat metallipinnat tehokkaasti, jos autoa ei pidetä puhtaana. Auton voi hyvin pestä ja vahata itse, mutta tämän lisäksi talven aikana kannattaa myös teettää auton alustapesu ammattilaisella suolan ja lian poistamiseksi.”

Talvirenkaissa näyttäisi olevan vielä muutama milli uraa jäljellä. Pärjäisikö niillä kevääseen?

”Talvirenkaat ovat tärkein turvavaruste, joten niiden kunnosta ei pidä tinkiä. Lain mukaan talvirenkaan urasyvyyden on oltava vähintään 3 mm. Renkaan toiminnan näkökulmasta renkaat on hyvä vaihtaa jo 4-5 mm kohdalla, tai jos huomattavan paljon nastoja on irronnut. Niin myös silloin, jos renkaiden käyttöikä lähentelee kymmentä vuotta, sillä ikä kovettaa ja heikentää renkaan ominaisuuksia. Pidon kannalta paras on nastarengas, mutta erityisesti kaupungeissa ajaville pohjoismaiden talviolosuhteisiin valmistettu nastaton talvirengas on usein hyvä valinta.”

Tuulilasi on naarmuilla, mutta meni katsastuksesta läpi. Pitäisikö se vaihtaa?

”Ehdottomasti! Kulunut ja naarmuuntunut tuulilasi on turvallisuusriski erityisesti talvisaikaan, kun aurinko paistaa alhaalta. Samasta syystä lasinpyyhkimien on oltava hyvässä kunnossa. Mitä enemmän tuulilasissa on säröjä tai likaa, sitä helpommin matalalta paistava aurinko ja vastaan tulevien autojen valot sokaisevat kuljettajaa.”

Pitääkö auto huollattaa erityisesti talvea varten?

”Nykyisin varsinaiselle talvihuollolle ei ole erityistä tarvetta, jos auto on muuten käytetty määräaikaishuolloissa huolto-ohjelman mukaisesti."

Talvella voi Etelä-Suomessakin olla jopa 50 astetta kylmempää kuin kesällä. Tarvittaisiinko talvella omat öljyt ja jäähdytysnesteet?

”Monet nykyiset öljyt, kuten Toyotan huolloissa käytettävät TGMO-öljyt soveltuvat hyvin kovimpiinkin talviolosuhteisiin. Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys taas tarkistetaan joka huollossa, ja nykyisin käytettävien nesteiden vaihtoväli on pitkä. Toisin sanoen öljyjä tai pakkasnesteitä ei tarvitse vaihtaa erikseen ennen talvea, jos huollot ovat muuten tehty ajallaan.”

Autoni on muutaman vuoden vanha. Mistä tiedän, kestääkö akku talven pakkasia?

”Jos akulla on ikää, sen kunto kannattaa tarkastuttaa. Se ei kuulu normaaliin määräaikaishuoltoon. Korjaamojen testeri paljastaa akun huonon kunnon jo ennen kuin virta loppuu, ja näin akun ehtii vaihtaa ajoissa. Erityisesti lämmityslaite nielee talvella virtaa, mutta lyhyillä ajomatkoilla varsinkaan kulunut akku ei ehdi lautautua."

Mitä muuta talviliikenteessä on huomioitava?

”Tärkeintä on varata matkalle riittävästi aikaa. Varovaisuudesta huolimatta tien päällä voi aina tapahtua yllätyksiä. Siksi autoon on hyvä varata mukaan ainakin heijastinliivit, taskulamppu, lumilapio sekä tärkeimpien tiepalveluiden puhelinnumerot. Autossa on myös hyvä pitää lämmintä vaatetta, sillä pakkasella hyytynyt auto viilenee nopeasti.”