Pian ilmat taas viilenevät ja autojen akut joutuvat koetukselle. Kokosimme vinkit, jotka helpottavat varautumaan kylmän vuodenajan haasteisiin.

Moottori vaikeroi, eikä auto käynnisty. Tuttu ongelma monelle varsinkin kovilla pakkaskeleillä.

Syy on todennäköisesti tämä: kun akku on talvella kylmä ja autolla ajaa lähinnä lyhyttä taajama-ajoa esimerkiksi kodin ja kaupan välillä, se ei lataudu yhtä helposti kuin kesäaikaan. Kylmäkäynnistyksessä auto kuitenkin tarvitsee akusta virtaa. Mitä on tehtävissä?

”Akkua kannattaa talven pakkaskeleillä ladata välillä itse”, sanoo Toyotan tekninen asiantuntija Jussi Rautoja.

Hanki akkuun laturi

Akun lataukseen on kaksi vaihtoehtoa. Yksi on akkulaturi. Sellaisen voi hankkia uuteen autoon lisävarusteena tai asennuttaa käytössä olevaan autoon jälkikäteen Toyotan merkkihuollossa.

”Kun moottorilämmitin on kytketty päälle, se lataa samalla akkua. Asennus ei ole ammattilaisille monimutkainen homma”, Rautoja sanoo.

Toinen vaihtoehto on ylläpitolaturi. Niitä saa monista autojen varaosia ja tarvikkeita myyvistä liikkeistä muutamilla kympeillä. Ylläpitolaturia käyttäessä autoilija joutuu kuitenkin näkemään vähän vaivaa, sillä se pitää kytkeä autoon joka kerta.

Jos ylläpitolaturin hankkii, omistajan käsikirjasta selviää, mihin laite käytännössä kytketään.

”Useimmissa hybrideissä akku on takapenkin alla, eikä siihen pääse käsiksi kovin helposti. Monessa hybridissä on moottoritilassa kuitenkin paikat, joihin latausjohdot voidaan kytkeä: pluskaapeli sulakerasiaan ja miinuskaapeli auton maapisteeseen.”

Jos akku on näkyvillä moottoritilassa, johdot voi kytkeä suoraan siihen. Polttomoottoriautoissa Rautoja suosittelee muutenkin kurkistamaan säännöllisesti konepellin alle ja tarkastamaan akun kunnon silmämääräisesti.

”Jos akun navat ovat hapettuneet, se kielii siitä, että jossain on jotain vikaa ja auto kannattaa viedä korjaamolle näytettäväksi. Korjaamot pystyvät tekemään nopeasti akkutestin, jolla selviää, onko akku kunnossa vai ei.”

Lisää käyttövarmuutta

Akusta kannattaa pitää hyvää huolta, sillä huonokuntoinen ja käyttöikänsä päässä oleva akku menettää nopeasti varaus- ja virranantokykynsä, kun ulkolämpötila laskee. Akun kunto on yleisimpiä syitä, miksi auto jättää tielle.

Käyttöikää ja toimintavarmuutta voi parantaa hoitamalla akkua. Akkua ei saisi päästää tyhjenemään täysin eikä jäätymään. Pahimmillaan jäätyminen rikkoo akun, jolloin akku on uusittava ennen aikojaan.

Akun elinkaaren pituus riippuu paljolti auton käytöstä ja käyttöolosuhteista. Rautojan mukaan seitsemän vuotta alkaa olla enimmäisikä nykyakuille, mutta huonoissa olosuhteissa akku saattaa hyytyä jo alle kahdessa vuodessa.

Pitäisikö autolla ajaa huvin vuoksi, jotta saisi akkua ladattua?

Rautojan mielestä se tuntuu hassulta ajatukselta. Turha ajelu vain kuluttaa polttoainetta ja kuormittaa ympäristöä. Ennemmin hän suosittelee hankkimaan akku- tai ylläpitolaturin.

”Polttomoottori kyllä tykkää siitä, että se ajetaan lämpöiseksi, ettei se käy vajaalla lämmöllä koko ajan. Mutta kun auto käynnistyy, akku alkaa latautua jo tyhjäkäynnillä. Kaasua ei tarvitse turhaan painella.”

Lue lisää talven lisävarusteista tästä