Moni ajelee liikenteessä perä pimeänä itse siitä tietämättä ja samalla vaaratilanteita aiheuttaen. Lue, miten varmistat, että autosi ajo- ja takavalot toimivat asianmukaisesti.

Perä pimeänä ajavat autot ovat pimeän vuodenajan yleistyvä ongelma. Ilman takavaloja ajava auto ilmestyy takaa lähestyvän eteen kuin tyhjästä ja aiheuttaa toistuvia vaaratilanteita. Ongelman on nostanut esiin vakuutusyhtiö LähiTapiola ja myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on havainnut saman.

”Liikenteessä näkee valitettavan paljon perä pimeänä kulkevia autoja ja niiden aiheuttamat vaaratilanteet korostuvat hämärässä, vesi- ja lumisateessa, sumussa sekä pöllyävässä lumessa.”

Vesalainen uskoo, että valtaosa kuljettajista ei tiedä, etteivät takavalot ole päällä. Monessa autossa niin sanottujen huomiovalojen, tai päiväajovalojen, kuten osa niitä nimittää, palaessa eivät takavalot pala ollenkaan. Toisissa autoissa taas valojen automaattiasennon kuuluisi sytyttää ajo- ja takavalot automaattisesti, kun alkaa hämärtää tai sataa. Hämärä- ja sadetunnistimien toimintaherkkyydessä on kuitenkin jonkin verran autokohtaisia eroja ja joissain autoissa ajo- ja takavalot kytkeytyvät päälle turhan myöhään.

Ajo- ja takavalot ovat päällä kun kojetaulussa palaa vihreä merkkivalo.

Huomiovalot riittävät hyvissä olosuhteissa

Vesalainen vinkkaa, että joissain autoissa voi asetuksista säätää, kytkeytyvätkö ajo- ja takavalot automaattisesti päälle sadekelillä. Jos asetustäppä on väärässä asennossa, eivät ajo- ja takavalot kytkeydy välttämättä ollenkaan.

”Jokaisessa autosta, myös niissä, joiden valokatkaisimessa on automaattiasento, on myös ‘valot päällä’ -asento. Kun katkaisijan kääntää siihen, voi olla varma, että myös takavalot palavat – olettaen, että ne ovat kunnossa.”

Osa ongelmaa voi olla myös se, että tieliikennelain mukaan huomiovalot riittävät päiväsaikaan, hyvissä olosuhteissa. Syksyn tullen monelta saattaa unohtua, että pimeällä, hämärässä ja näkyvyyden ollessa sään tai muun syyn vuoksi huonontunut, ajo- ja takavalojen käyttö muuttuu pakolliseksi.

Vesalainen lisää, että aina, kun ajaa itselleen oudolla autolla, tulisi selvittää, missä valokatkaisimen asennossa mitkäkin valot palavat.

”Tietenkin määräajoin pitää tarkistaa, että valot ylipäätään toimivat ja vaihtaa rikkoutuneet polttimot uusiin.”