Liikenne- ja viestintäministeriö on laatinut raportin, jossa on selvitetty keinoja liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen poistamiseksi vuoteen 2045 mennessä.

Raportin mukaan tavoitteisiin pääseminen vaatii tieliikenteen energiankulutuksen puolittumista vuodesta 2017 vuoteen 2045. Isona osana ratkaisua ovat sähköautot.

Vuonna 2030 täyssähköisten henkilöautojen määrä olisi oltava lähes puoli miljoonaa kappaletta, ja vuonna 2045 lähes kaksi miljoonaa kappaletta. Sähköautojen käyttö on edullisempaa kuin polttomoottoriautojen, joten valtaosa uusista autoista vuoden 2025 jälkeen todennäköisesti hankitaan sähkökäyttöisinä.

Raportin mukaan joskus kalliina pidetyt sähköautot ovat jo nyt kustannuksiltaan kilpailukykyisiä perinteisten polttomoottoriautojen kanssa. Siksi korkeammasta hankintahinnasta huolimatta sähköautoilu voi olla kokonaiskustannuksiltaan kannattavampi. Sähköauton toistaiseksi korkeampaa hankintahintaa kompensoivat pienemmät käyttö- ja ylläpitokulut.

Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja auto on monin paikoin ainoa mahdollinen kulkumuoto. Siksi kannusteet nolla- tai vähäpäästöisen auton hankintaan ovat tärkeitä. Vuoteen 2025 saakka saa uusien nollapäästöisten henkilöautojen ostoon hankintatukea. Lisäksi niiden autoveroa kevennetään vaiheittain.

Hybridit ovat iso askel hiilettömään liikenteeseen, ja Toyota on hybridien selkeä edelläkävijä. Toyotan hybridimallisto on markkinoiden suurin ja suosituin. Kun muut merkit vielä tuovat markkinoille ensimmäisiä hybridejään, on Toyotalla käytössään jo neljännen sukupolven hybriditeknologia.