Miltä tulevaisuuden autoilu näyttää? Toyota esitteli yhden innovaation: vetykäyttöisen polttomoottorin.

Toyota esitteli joulukuun alussa GR Yariksestaan mallin, jossa on vetykäyttöinen polttomoottori. Toyota on vahvistanut jatkuvasti toimiaan, jotka tähtäävät hiilineutraaliuteen.

GR Yariksessa vety, polttoainesäiliöt sekä tankkausprosessi ovat samanlaiset kuin Toyota Mirai -polttokennoautossa. Erotuksena on vain se, että Mirain polttokennoteknologiassa kemiallinen reaktio tuottaa polttokennossa sähköä, kun taas GR Yaris -konseptimalli käyttää polttomoottoria.

Vety on polttoaineena erittäin puhdasta ja palaa bensiiniä nopeammin saaden aikaan erinomaisen vasteen tehontarpeen kasvaessa.

Vetykäyttöinen Corolla Sport on jo kisoissa mukana

Vedyn käyttämistä polttomoottorin polttoaineena on kehitetty vuodesta 2017 saakka, joten tutkimustulokset ovat vielä melko tuoreita eikä vetykäyttöinen polttomoottoriauto ole vielä valmis kaupallisiin käyttötarkoituksiin.

Toyotan kokeellinen vetykäyttöinen Corolla Sport -malli on kuitenkin ollut jo mukana japanilaisen Super Taikyu -sarjan kilpailuissa. Autourheilu tarjoaa hyvän mahdollisuuden tutkia vedyn käyttöä, sillä kilpailuolosuhteet antavat äärimmäisiä testejä auton eri osille ja järjestelmille.

Vetykäyttöiset GR Yaris- ja Corolla Sport -mallit hyödyntävät samaa G16E-GTS -moottoriin perustuvaa voimalinjaa. Siinä on sama 1,6-litrainen suora kolmisylinterinen pakokaasuahdettu moottori kuin suositussa ja palkitussa GR Yaris -mallissa.