Vetyautolla ajaminen ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Vetyteknologia onkin tärkeä osa Toyotan pitkän tähtäimen ympäristöohjelmaa.

Suomen teillä liikkuu lähivuosina myös vetyautoja, jos Toyotan suunnitelmat toteutuvat.

Välähdys tulevasta nähtiin alkuvuodesta 2021, kun Toyotan toisen sukupolven vetyauto Mirai kävi esittelyllä Suomessa. Ensimmäisen sukupolven vetyautonsa Toyota esitteli maailmalle jo vuonna 2014.

Konseptimallin pohjalta kehitetyn uuden Mirain on tarkoitus mullistaa nykymaailman autoilu.

Lue lisää uudesta Miraista tästä.

Vetyä mahtuu Mirain tankkiin niin paljon, että siitä riittäisi energiaa jopa keskimääräisen japanilaisen tai amerikkalaisen kodin tarpeisiin kokonaiseksi viikoksi.

Puhdasta polttoainetta

Toyota uskoo vahvasti vetyyn tulevaisuuden polttoaineena. Yritys onkin toiminut vuosia aktiivisesti yhteistyökumppaneidensa kanssa edistääkseen kestävää autoilua.

Autonvalmistaja jatkaa vetyteknologian kehittämistä vastakin, vaikkakaan se ei voi pakottaa valtioita muuttumaan vety-yhteiskunniksi. Toyotan tavoitteena on, että kun maailma alkaa olla valmis vedylle, Toyota on sitä jo.

Suomessa vetyautojen yleistymistä on toistaiseksi hidastanut muun muassa tankkausasemien puute. Yksi lähimmistä vetyasemista on nyt Tukholmassa Ruotsissa.

Muualla maailmassa vetyautoja on kuitenkin jo liikennekäytössä. Esimerkiksi Ranskan pääkaupungissa Pariisissa on useita satoja Mirai-taksiautoja.

Pariisissa on useita satoja Mirai-taksiautoja.

Tarve löytää kestävä vaihtoehto fossiilisille polttoaineille on kuitenkin todellinen. Maailman öljyvarat hupenevat, ja hiilidioksidipäästöjä on saatava merkittävästi pienennettyä.

Tähän haasteeseen vety vastaa erinomaisesti. Yksi sen monista eduista on saatavuus, sillä vety on ehtymätön luonnonvara, maailmankaikkeuden yleisin alkuaine, jota on niin vedessä kuin kasvillisuudessakin.

Vedyn käyttäminen autojen polttoaineena ei myöskään tuota lähipäästöjä. Kun vetyä tuotetaan esimerkiksi puhtaalla aurinko- tai tuulienergialla merivedestä, tuotannossa ei synny lainkaan hiilidioksidia. Sen sijaan autosta tulee ulos vaaratonta vesihöyryä.

Vetyä on lisäksi helppo kuljettaa, ja se voidaan varastoida vaikkapa kaasuverkostoon tai vetyauton säiliöön.

Autoteollisuudessa vetyä käytetään yksityisautojen lisäksi muun muassa linja-autoissa, raskaassa kalustossa ja työkoneissa.

Tankissa energiaa kodin tarpeisiin viikoksi

Jo nyt vedyn avulla tuotetaan energiaa kotien ja muiden rakennusten tarpeisiin. Autoteollisuudessa vetyä käytetään yksityisautojen lisäksi muun muassa linja-autoissa, raskaassa kalustossa ja työkoneissa.

Mutta kuinka pitkälle vetyautolla oikein pääsee ajamaan ja kuinka kauan tankkaaminen kestää? Tämä varmasti mietityttää monia autoilijoita, joille vety ei ole vielä tuttu.

Vetyauton toimintamatka ja tankkausaika ovat itse asiassa samaa luokkaa kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa, joten uhrauksia ei vähäpäästöisyyden eteen tarvitse tehdä.